کیف پول سرد چیست؟ انواع+ مزایا و معایب

علی سیتی / کیف پول سرد چیست؟ انواع+ مزایا و معایب

تالیف

elham adriyani

زمان انتشار

18 مهر 1402

نظرات

بدون نظر

آنچه که در این مطلب می خوانید:

کیف پول سرد چیست؟ (Cold Wallet) اصطلاحی است که برای اشاره به دستگاه هایی استفاده می شود که کلیدهای خصوصی ارزهای دیجیتال را به صورت آفلاین ذخیره می کنند. این ولت ها به چند دسته کاغذی، سخت افزاری و صوتی تقسیم می‌شوند.

کیف پول سرد چیست؟

با توجه به گسترش ارزهای دیجیتالی در دنیا و استقبال کاربران و سرمایه گذاران نیاز به داشتن یک کیف پول ایمن احساس می‌شود. کیف پول سرد به یک دستگاه فیزیکی اطلاق می‌شود که به منظور ذخیره ارزهای رمزی به صورت آفلاین مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه‌ها معمولاً به شکل USB، کارت حافظه، یا دیگر اشکال فیزیکی عرضه می‌شوند. این ولت ها دارای یک ترکیبی از کلیدهای خصوصی (Private Keys) هستند که برای امضاء تراکنش‌ها و دسترسی به ارزها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله، ما به تفسیر مفهوم Cold Wallet، مزایا و معایب استفاده از آن، نحوه عملکرد و نگرانی‌های امنیتی مرتبط با آن می پردازیم.

نحوه کار ولت سخت افزاری

انواع کیف پول های سرد

همانطور که بیان کردیم کیف پول‌های سرد به عنوان وسیله‌ای برای ذخیره امن ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرند. این کیف پول‌ها در اصل دستگاه‌های فیزیکی هستند که از اتصال به اینترنت جلوگیری می‌کنند و کلیدهای خصوصی (Private Keys) مورد نیاز برای دسترسی به ارزهای رمزی را در داخل خود ذخیره می‌کنند. این ولت ها با نام ها و انواع مختلفی طراحی و تولید می‌شوند. در زیر، نمونه‌هایی از انواع کیف پول‌های سرد ذکر شده است:

کیف پول‌های سخت‌افزاری (Hardware Wallets)

 هر نوع کیف پول سرد هدف اصلی آفلاین نگه داشتن کلیدهای خصوصی شما را برآورده می کند. با این حال، تفاوت های کلیدی در امنیت، کاربر پسند بودن و دسترسی وجود دارد. این دستگاه‌ها از اتصال به اینترنت جلوگیری می‌کنند و ارزهای دیجیتال را در داخل دستگاه توسعه می‌دهند. کیف پول های سخت افزاری را می توان بهترین و ایمن‌ترین ولت های دیجیتالی دانست.

 این دستگاه فیزیکی معمولا دارای یک صفحه نمایش و دکمه هایی است که به شما کمک می کند تا عملیات اصلی را به طور مستقیم انجام دهید. اگر می خواهید در مورد کیف پول های سخت افزاری بیشتر بدانید، مقاله ما را در این مورد بررسی کنید.

کیف پول های سخت افزاری به دلیل کاربر پسند بودن، امنیت و سهولت استفاده، گزینه ارجح برای ذخیره سازی رمزنگاری سرد هستند. برخلاف کیف پول های کاغذی و صوتی، کیف پول های سخت افزاری از کلیدهای خصوصی شما در برابر آسیب فیزیکی محافظت می کنند و در عین حال قابل دسترسی هستند.

به عنوان مثال، انواع کیف پول های لجر به اندازه کافی محکم هستند تا در برابر بیشتر تهدیدات فیزیکی مقاومت کنند و به اندازه کافی جمع و جور هستند تا در جیب پشتی شما قرار بگیرند. بعلاوه، آنها به شما امکان می دهند تقریباً بی نهایت کلید خصوصی تولید کنید که حساب های بلاک چین بی شماری را کنترل می کنند – و همه این کلیدها در محیطی جدا از اتصال اینترنت شما ایمن نگه داشته می شوند زیرا تراکنش های بلاک چین شما به صورت آفلاین امضا می شوند. این حتی شامل کلیدهای خصوصی از چندین شبکه مختلف بلاک چین می شود. به عنوان مثال، می توانید از حساب های اتریوم، تزوس و بیت کوین خود با یک کیف پول سخت افزاری محافظت کنید و مدیریت کیف پول های خود را بسیار آسان تر کنید. بهترین کیف پول های سرد را مشاهده نمایید.

کیف پول سخت افزاری

کیف پول‌های کاغذی

این نوع کیف پول سرد جایی است که شما کلید خصوصی و آدرس مربوطه خود را به عنوان کد QR ثبت کرده و روی یک تکه کاغذ چاپ می کنید. سپس کاربران می توانند با ارسال ارز دیجیتال به آدرس کیف پول کاغذی و از آن، با کیف پول تراکنش کنند. کیف پول های کاغذی یکی از اولین کیف پول های سخت افزاری بودند که در حدود سال های 2013 و 2014 محبوب بودند.

در حالی که این روش کلیدهای شما را آفلاین نگه می دارد، کیف پول های کاغذی در معرض آسیب فیزیکی یا گم شدن هستند. به علاوه هیچ راهی برای بازیابی کلیدهای شما مانند عبارات بازیابی، پشتیبان گیری و غیره وجود ندارد.

انتقال ارز دیجیتال از کیف پول کاغذی نیز می تواند چالش برانگیز باشد. در اصل، شما باید کیف پول خود را با استفاده از اتصال اینترنت خود به یک کیف پول نرم افزاری وارد کنید. این کل هدف آن را باطل می کند – و دارایی های شما را در معرض خطر قرار می دهد.

بنابراین، در حالی که کیف‌پول‌های کاغذی می‌توانند یک راه مقرون‌به‌صرفه برای ذخیره دارایی‌های شما باشند، اما در کیف پول‌های رمزنگاری فعلی گزینه ایده‌آلی نیستند. کیف پول های کاغذی سطح امنیت، راحتی و کاربرپسندی مورد نیاز علاقه مندان به ارزهای دیجیتال را فراهم نمی کنند.

کیف پول کاغذی

کیف پول های صوتی

کیف پول های صوتی یک کیف پول سرد منحصر به فرد هستند که در آن کلیدهای خصوصی یا عبارات اولیه را از طریق فایل های صوتی روی سی دی، درایو فلش یا وینیل ذخیره می کنید. در حالی که کیف پول های صوتی نوآورانه هستند، مستعد آسیب فیزیکی هستند. این می تواند خراش روی سی دی، نوسانات دما یا فقط تخریب طولانی مدت باشد. چنین آسیبی می تواند فایل های صوتی شما را خراب کند و در صورت عدم پشتیبان گیری از کیف پول، دسترسی به کیف پول خود را از دست بدهید.

نگهداری کیف پول های صوتی نیز می تواند گران باشد. آنها به نرم افزار خاصی مانند برنامه یا دستگاه طیف سنجی نیاز دارند تا در صورت نیاز بعداً کلیدهای خصوصی را رمزگشایی کنند. این یک لایه پیچیدگی می‌افزاید، اما معمولاً تراکنش به کیف پول و از آن فقط به آدرس کیف پول نیاز دارد.

کیف پول‌های موبایل

 اگرچه کیف پول‌های موبایل اغلب به عنوان کیف پول‌های گرم (Hot Wallets) شناخته می‌شوند (زیرا به اینترنت متصل هستند)، اما برخی از آنها قابلیت تبدیل به کلد ولت با قفل آفلاین داشته و از امنیت فیزیکی نیز بهره می‌برند.مناسب‌ترین نوع کلد ولت بستگی به نیازها و ترجیحات شما دارد. همچنین، برای حفظ امنیت ارزهای رمزی خود، به اهمیت نگهداری از کیف پول  و مدیریت صحیح آن توجه داشته باشید.

مزایا و معایب کیف پول سرد

اکنون که با انواع کیف پول های سرد  آشنا شدید بهتر است مزایا و معایب آن را نیز بدانید.

مزایا:

  • امنیت: این نوع به دلیل عدم اتصال به اینترنت وجود داشته‌ی کلیدهای خصوصی در محیط آفلاین، به شدت امنیت را افزایش می‌دهد.
  • حفاظت در مقابل نرم‌افزارهای مخرب: این دستگاه‌ها در معرض حمله نرم‌افزارهای مخرب نیستند، بنابراین احتمال خسارت از طرف افراد سودجو کمتر است.
  • ذخیره سازی بلند مدت: کلد ولت برای ذخیره سازی بلند مدت رمز ارزها ایده‌آل است.

معایب

  • هزینه: خرید یک کیف پول سرد معمولاً هزینه‌بر است و باید هزینه اضافی برای خرید دستگاه پرداخت شود.
  • آسیب پذیر بودن: ممکن است ولت  شما در اثر بلایای طبیعی یا آتش سوزی آسیب ببیند، گم شود و یا دزدیده شود. اگر کیف پول فیزیکی از دست برود یا خراب شود، ارزهای موجود در آن قابل گاهی قابل بازیابی نخواهند بود.

cold wallet چگونه کار می کند؟

اما این نوع کیف پول‌ها عملکرد خود را چگونه انجام می‌دهد؟ این ولت ها با تولید کلیدهای خصوصی و عمومی کار می کنند. کلیدهای خصوصی را در دستگاه ذخیره کرده و از دسترسی آنها به طور فیزیکی محافظت می‌کند. وقتی کاربر می‌خواهد تراکنشی انجام دهد، دستگاه کلید خصوصی را مورد استفاده قرار داده و تراکنش را امضاء می‌کند. بدین ترتیب کاربر می تواند تراکنش های خود را مدیریت و به ارسال و دریافت ارز بپردازد.

تفاوت کیف پول‌های سرد و گرم 

اما تفاوت بین کیف پول سرد و گرم رمزنگاری چیست؟ برای جزئیات کامل، مقاله ما را در مورد کیف پول گرم در مقابل سرد بررسی کنید. اما به زبان ساده، کیف پول داغ و کیف پول سرد در نحوه ذخیره، دسترسی و محافظت از کلیدهای خصوصی شما کاملاً متفاوت است.

کیف‌پول‌های داغ برای کمک به شما برای دسترسی آسان و تعامل با دنیای ارزهای دیجیتال با اتصال به اینترنت طراحی شده‌اند. با این حال، آنها در انجام این کار، برخی از اقدامات امنیتی را قربانی می کنند. در حالی که کیف پول های داغ برای تراکنش های سریع مفید هستند، در برابر سرقت نیز آسیب پذیر هستند. این به این دلیل است که کیف پول های داغ کلیدهای خصوصی را در دستگاه میزبان ذخیره می کنند، همان دستگاهی که به اینترنت متصل است. متأسفانه، هر چیزی که به اینترنت متصل است همیشه بیشتر مستعد حمله است.

در مقابل، کیف پول های سرد هدف کاملا متفاوتی دارند. این نوع کلید خصوصی شما را کاملاً جدا از اینترنت ذخیره می کند. بعلاوه، آنها با قراردادهای هوشمند تعاملی ندارند، دقیقاً برعکس مورد استفاده یک کیف پول داغ.

نکات مهم در خرید کیف پول های سخت افزاری

اقدامات لازم و نکات مهم برای امنیت کیف پول های سرد

برای مقابله با این نگرانی‌ها می‌توانید اقداماتی انجام دهید:

  • تهیه نسخه پشتیبان:
    قبل از استفاده از این نوع ولت ها نسخه پشتیبان از کلیدهای خصوصی خود بگیرید. این نسخه پشتیبان را در یک مکان امن  ذخیره کنید.
  • توجه به کلیدهای بازیابی:
    برخی کیف پول‌های سرد دارای کلیدها یا عبارات بازیابی هستند که در صورت از دست دادن دستگاه، امکان بازیابی ارزها را فراهم می‌کنند. اطمینان حاصل کنید که این کلیدها در جایی امن نگهداری می‌شوند و از دسترسی اشخاص غیرمجاز جلوگیری می‌کنید.
  • منابع معتبر
     برای خرید کیف پول سرد، از منابع معتبر و رسمی استفاده کنید. از وب‌سایت رسمی تولید کننده یا نمایندگی‌های و یا فروشگاه های معتبر خرید نمایید.
  • تحقیق کنید:
    قبل از خرید، تحقیقات دقیقی درباره مدل و برند کیف پول مورد نیاز است. نظرات و تجربیات دیگر کاربران را بررسی و سپس اقدام به خرید نمایید.
  • توجه به  هشدارها:
    از هشدارها و نکات امنیتی توسط سازندگان کیف پول پیروی کنید. هیچگاه اطلاعات حساس خود را به اشخاص ناشناس ارسال نکنید.

کیف پول سرد یا گرم، کدام بهتر است؟

انتخاب بین کیف پول سرد و گرم به ویژگی‌ها و نیازهای شخصی شما بستگی دارد. توجه داشته باشید که معمولاً کاربران ارزهای رمزی از هر دو نوع کیف پول به صورت ترکیبی استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، ارزهای رمزی که برای معاملات فوری نیاز دارند را در کیف پول گرم نگه می‌دارند و ارزهای رمزی که می‌خواهند برای مدت طولانی نگه دارند را در Cold Wallet ذخیره می‌کنند. این ترکیب به آنها امکان دسترسی سریع و همچنین امنیت بالا را فراهم می‌کند.

همانطور که بیان کردیم هر یک از این دو نوع کیف پول از مزایا و معایب خود برخوردارند، بنابراین باید با توجه به موارد زیر تصمیم بگیرید:

  1. امنیت:

   – کیف پول سرد: برای حفظ امنیت بالاتر ارزهای رمزی، به خصوص اگر قصد دارید ارزهای رمزی را به مدت طولانی نگه دارید، کلد ولت توصیه می‌شود. این کیف پول‌ها کلیدهای خصوصی را به صورت آفلاین در دستگاه ذخیره می‌کنند و از دسترسی اینترنتی و تهدیدات آنلاین محافظت می‌کنند.

   – کیف پول گرم: اگر نیاز به دسترسی سریع به ارزهای رمزی دارید و مقدار کمی ارز رمزی را در کیف پول خود نگه دارید، کیف پول گرم مناسب است. اما از نظر امنیتی، کمترین سطح امنیت را ارائه می‌دهند و باید مراقب باشید که کیف پول آنلاین شما از دسترسی اشخاص غیرمجاز محافظت شود.

  1. مقدار ارز رمزی:

   – اگر مقدار زیادی از ارزهای رمزی را نگه می‌دارید و به دنبال امنیت بالاتر هستید، یک Cold Wallet مناسب خواهد بود.

   – اگر ارزهای رمزی خود را برای تراکنش‌های روزمره استفاده می‌کنید یا مقدار کمی رمز ارز را نگه می‌دارید، کیف پول گرم ممکن است مناسب‌تر باشد.

  1. سرعت دسترسی:

   – کیف پول سرد: دسترسی به ارزهای رمزی در کیف پول ممکن است زمان‌بر باشد، زیرا نیاز به اتصال دستگاه به کامپیوتر و ورود کد PIN یا تصاویر QR دارد.

   – کیف پول گرم: کیف پول‌های گرم به سرعت قابل دسترسی هستند و معمولاً برای تراکنش‌های روزمره به کار می‌روند.

  1. مدیریت ریسک:

   – اگر می‌خواهید ریسک از دست دادن ارزهای رمزی را به حداقل برسانید، استفاده از کیف پول سرد توصیه می‌شود.

   – اگر می‌خواهید به سرعت به ارزهای رمزی دسترسی داشته باشید و مدیریت ریسک را به نقطه کمینه برسانید، کیف پول گرم مناسب می‌باشد.

خرید انواع کیف پول سرد از  فروشگاه علی سیتی

به عنوان جمع‌بندی، کیف پول سرد یک ابزار حیاتی برای حفظ امنیت ارزهای دیجیتال است، اما برای مواجهه با نگرانی‌های امنیتی مرتبط با آن، باید اقدامات احتیاطی و مدیریت مخاطرات را در نظر بگیرید. این اقدامات به شما کمک می‌کنند تا از ارزهای خود در مقابل از دست دادن یا حملات امنیتی محافظت کنید. شما می توانید برای خرید کیف پول های سخت افزاری ارز دیجیتال به وب سایت و فروشگاه آنلاین علی سیتی مراجعه نمایید. از مزایای خرید از این فروشگاه قیمت مناسب انواع ولت های دیجیتالی و پشتیبانی محصولات و همچنین ضمانت اصالت کالا است. باعلی سیتی خریدی هوشمندانه را تجربه نمایید.

اشتراک گذاری

مرتبط ترین مطالب در مورد "کیف پول سرد چیست؟ انواع+ مزایا و معایب"

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

				
					helloalicity
				
			
				
					alicitycard
				
			
کتابچه رمز ارزهای دیجیتال
آموزش ارز دیجیتال ، بلاکچین، ترید کردن و...
پیشنهادی

به نام خدای رنگین کمان

درود به مردم شریف ایران همانطور که تو این 3 ماه در کنار شما بودیم و همزمان با تعطیلی شما ما هم تعطیل بودیم.

تصمیم گرفتیم تماما سود بدست آمده خرید از سایت های خارجی مون و نیمی از سود باقی محصولات رو به کولبرانی که تو این سال ها آسیب دیدن و یا تو این 3 ماه هیچ فعالیتی نداشتن تقدیم کنیم. امیدواریم که بتونیم کمک شایانی بکنیم.

پیغام شما با موفقیت برای مدیریت علی سیتی ارسال شده است.
به زودی با شما تماس خواهیم گرفت.