مقالات صرافی

صرافی ارز دیجیتال هر سیستمی است که بر اساس معامله رمز ارزها با سایر دارایی ها عمل می کند. درست مانند یک صرافی مالی سنتی، عملیات اصلی صرافی خرید و فروش انواع ارزهای دیجیتال است.

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

صرافی‌های ارز دیجیتال، بازارهای آنلاینی هستند که در آن کاربران می‌توانند یک نوع دارایی دیجیتال را با دیگری بر اساس ارزش بازار دارایی‌های داده شده مبادله کنند. برخی از صرافی‌ها حتی امکان معامله ارزهای فیات مانند دلار و یورو را برای ارزهای دیجیتال می‌دهند. صرافی‌های ارز دیجیتال مزیت اضافه‌تری دارند که کیف پول‌های ارز دیجیتال خود را راه‌اندازی می‌کنند. این بدان معنی است که کاربران می توانند ارز دیجیتال را به کیف پول صرافی ارسال کنند یا توکن ها را در کیف پول ارائه شده توسط صرافی ذخیره کنند.

چرا از صرافی های ارز دیجیتال استفاده کنیم؟

انواع صرافی‌ ارز دیجیتال واسطه‌های مالی هستند که برای ایجاد بازار برای ارزهای دیجیتال مورد نیاز هستند و در عین حال به مشتریان دروازه‌ای مبتنی بر وب برای مدیریت سرمایه‌شان ارائه می‌دهند.

برای درک واقعی مبادلات ارزهای دیجیتال، به روش‌هایی فکر کنید که این انواع جدید صرافی‌ها با صرافی‌های مالی سنتی متفاوت هستند. رمز ارزها ذاتاً از نظر ارزش و منبع ناپایدار هستند. ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین با رویدادهای مخرب بزرگی همراه بوده اند که در آن ارزش بیت کوین به طور چشمگیری در یک دوره زمانی کوتاه تغییر کرد یا صرافی های اصلی به دلیل سرقت، کلاهبرداری یا مشکلات دیگر از بین رفتند.

صرافی‌های ارزهای دیجیتال باید از برخی از این رویدادها محافظت کنند. با این حال، این صرافی‌ها به عنوان وسیله‌ای کلیدی برای استفاده نقدی از دارایی‌های ارز دیجیتال عمل می‌کنند.

از جهات دیگر، بهترین صرافی‌های ارز دیجیتال درست مانند صرافی‌های سنتی کار می‌کنند. در بسیاری از این پلتفرم‌ها، خریداران و فروشندگان ارزهای دیجیتال می‌توانند سفارش‌های محدود یا سفارش‌های بازار را انجام دهند و فرآیند کارگزاری مانند هر نوع دارایی دیگری عمل می‌کند. صرافی ارز دیجیتال به انجام تراکنش کمک و هزینه ها را جمع آوری می کند. تنها تفاوت آن در دارایی اساسی است – بیت کوین یا اتریوم یا برخی ارزهای دیجیتال دیگر که دارای ویژگی های ارزش گذاری یکسانی با یک پول ملی نیستند.

دو نوع مبادله ارز دیجیتال وجود دارد:

صرافی های ارز دیجیتال می توانند به صورت متمرکز یا غیرمتمرکز باشند. قبلا در ارتباط با صرافی های متمرکز و غیرمتمرکز با شما صحبت کردیم.

اما به صورت کلی می‌توان گفت یک صرافی  متمرکز با یک بورس اوراق بهادار سنتی قابل مقایسه است به عنوان مثال. واسطه های قابل اعتمادی که وجوه کاربران را مدیریت می کنند و معاملات را تسهیل می کنند. طرح به این صورت است که یک نهاد، استخرهای نقدینگی بسته را مدیریت می کند که مقادیر زیادی توکن و ارز فیات را در خود نگه می دارد. صرافی‌های متمرکز بسیار در دسترس‌تر، رایج‌تر و قابل استفاده‌تر هستند.

یک صرافی غیرمتمرکز وجوه کاربران را مدیریت نمی کند و معاملات را از طریق قراردادهای هوشمند از طریق یک رابط تجاری روبروی کاربر تسهیل می کند. مبادلات P2P به افراد امکان می دهد داده ها، اطلاعات یا دارایی های دیجیتال را به روشی غیر قابل اعتماد به اشتراک بگذارند. به طور خاص تر، صرافی های P2P به معامله گران اجازه می دهد تا ارزهای دیجیتال را مستقیماً بدون واسطه مرکزی خریداری و بفروشند. برخلاف صرافی های متمرکز، صرافی های P2P کاربران را مجبور به واریز وجوه خود به صرافی نمی کند. صرافی های غیرمتمرکز به طور کامل توسط نرم افزار اداره می شوند.

چگونه می توانم ارز دیجیتال معامله کنم؟

به دلیل قوانین شناخت مشتری (KYC) و مبارزه با پولشویی (AML)، بسیاری از صرافی‌های متمرکز برای راه‌اندازی حساب نیاز به شناسایی تایید شده دارند. این فرآیند معمولاً شامل یک عکس از شناسه رسمی شما، و گاهی اوقات، یک مدرک نشانی است. هنگامی که کاربر یک حساب در یک صرافی ارز دیجیتال ایجاد کرد، برای شروع معامله باید حساب صرافی خود را تامین کنید.

برای شروع معامله ارز دیجیتال، می توانید بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را از کیف پول ارز دیجیتال شخصی خود به آدرس ارز دیجیتال مربوطه در حساب تجاری خود انتقال دهید.

همچنین می‌توانید از طریق صرافی، ارز دیجیتال را با ارزهای فیات خریداری کنید و مقدار مربوط به ارز دیجیتالی که خریداری می‌کنید به‌طور خودکار به کیف پولی که صرافی برای شما تولید می‌کند واریز می‌شود.

اکثر صرافی ها پرداخت را از طریق کارت اعتباری، انتقال بانکی و برخی حتی با پی پال می پذیرند. این انتقال ممکن است چند دقیقه یا گاهی چند ساعت طول بکشد، به دلیل شرایط مختلف تأیید تبادل و تنگناهای شبکه. همچنین باید در نظر داشته باشید که بیشتر صرافی‌ها هزینه‌هایی را علاوه بر کارمزد شبکه استخراج، به عنوان کارمزد کارگزاری برای معامله دریافت می‌کنند.

در حالی که برخی از صرافی ها یک کارمزد ثابت دریافت می کنند، سایر صرافی ها کارمزد معاملات خود را به دو کارمزد جداگانه تقسیم می کنند: کارمزد سازنده و کارمزد گیرنده. کارمزدهای سازنده می تواند بیشتر از گیرنده باشد زیرا سازنده نقدینگی را به بازار اضافه می کند، بنابراین صرافی به معامله گر «پاداش» می دهد.

هنگامی که حساب دارای ارزهایی برای معامله است، کاربران می توانند سکه ها و توکن های خود را با ارز دیجیتال دیگری مبادله کنند. اکثر صرافی ها با تطبیق افرادی که می خواهند خرید کنند با کسانی که می خواهند بفروشند کار می کنند. معامله گران می توانند قیمت ویژه ای را که مایل به پرداخت هستند تعیین کنند و زمانی که شخصی با آن قیمت مطابقت داشته باشد، صرافی معامله را انجام می دهد. یا می‌توانند یک معامله به سبک «اکنون بخر» انجام دهند که به آنها امکان می‌دهد با بهترین قیمت موجود در آن زمان خرید کنند.

به طور مشابه، معامله گران می توانند با وارد کردن یک سفارش بازار یا یک سفارش محدود، فروش ارز دیجیتال را انتخاب کنند. هنگامی که یک سفارش بازار انتخاب می شود، معامله گر به صرافی اجازه می دهد تا توکن های خود را با بهترین قیمت موجود در بازار آنلاین معامله کند. هنگامی که یک سفارش محدود تنظیم می شود، معامله گر به پلتفرم می گوید که توکن ها را با قیمت مشخصی مبادله کند.

هنگامی که معامله گر تصمیم به برداشت پول از حساب می گیرد، می تواند با استفاده از گزینه های ارائه شده توسط صرافی خود این کار را انجام دهد. این گزینه ها می تواند شامل انتقال بانکی، انتقال پی پال، ارسال چک، تحویل نقدی یا سیم بانکی باشد.

خطرات استفاده از صرافی های ارز دیجیتال چیست؟

در حالی که کاربران به دنبال یک پلتفرم معاملاتی ارز دیجیتال ایمن هستند، باید چندین نکته را در نظر داشته باشند.زیرا  صرافی ارز دیجیتال خطراتی را برای کاربران به وجود می‌آورند.

  • خطر کلاهبرداری

صرافی های ارز دیجیتال برای انجام معاملات نیاز به نگهداری دارایی های دیجیتال شما دارند. رها کردن پول در صرافی‌های متمرکز خطرناک است زیرا کلاهبرداری هایی در گذشته در برخی از صرافی ها رخ داده است.

  •  هک  و خرابی سرورها

صرافی‌های ارز دیجیتال پر ریسک هستند زیرا هدف اصلی و بردار حمله برخی از هکرها به شمار می‌روند.علاوه بر این، سرورهای صرافی در معرض خرابی تعمیر و نگهداری هستند، که بردار حمله دیگری را برای مدیریت صرافی‌های متمرکز ایجاد می‌کند. بنابراین، پس از اتمام معامله، توصیه می شود فورا وجوه را به یک کیف پول سخت افزاری ارز دیجیتال و یا کیف پول نرم افزاری خود انتقال داده و از ولت صرافی برداشت کنید.

  • محدودیت دسترسی به کاربران

اکثر صرافی‌های ارز دیجیتال فقط به میزان محدودی به کاربران خود دسترسی می‌دهند که متاسفانه می‌تواند منجر به دستکاری‌های حساب شخصی فرد و یا سو استفاده‌های مالی از کاربران شود.

موارد و نکات مهم در انتخاب صرافی ارز دیجیتال

  1. احراز هویت مشتری  KYC/AML

صرافی‌های مختلف بر اساس مکان‌ها، شیوه‌ها و عرضه‌هایشان با قوانین و مقررات متفاوتی فعالیت دارند. برخی از صرافی‌ها دارای رویه‌های «مشتری خود را بشناسید» (KYC) و «ضد پول‌شویی» (AML) هستند که شرکت‌کنندگان را ملزم می‌کند اطلاعات شخصی خود را در حین ایجاد حساب ارسال کنند.

این شیوه ها و الزامات در انجام تراکنش های گوناگون متفاوت است. برخی از پلتفرم‌ها KYC و AML را برای برداشت وجوه یا برداشتن برخی محدودیت‌ها را ایجاد و مشتریان را ملزم می‌کنند که کپی‌هایی از مدارک شناسایی، عکس و گاهی اوقات مدرک یا محل اقامت خود ارائه کنند. پلتفرم‌های دیگر در طول فرآیند ایجاد حساب به چنین تأیید مشتری نیاز دارند.

امروزه بسیاری از صرافی های رمزنگاری، مشتریان ساکن در برخی کشورها از جمله ایران را به دلایل گوناگون از جمله تحریم ممنوع می کنند.

2. توجه به  شهرت و اعتبار صرافی

از آنجایی که فضای کریپتوکارنسی هنوز تا حد زیادی یک صنعت جدید است، مهم است که از شهرت و اعتبار صرافی مورد علاقه خود آگاه باشید. بسیاری از صرافی‌ها درگیر فعالیت‌های شرورانه، هک‌ها و کلاهبرداری‌های مختلف بوده‌اند که کاربران را در وضعیتی خطرناک قرار داده‌اند.

انجام تحقیقات در صرافی های مختلف، جستجوی آنها در گوگل در کنار عبارت “کلاهبرداری” و ارزیابی نتایج آن ها بسیار مهم است. جستجو در صرافی در اشکال مختلف رسانه‌های اجتماعی نیز می‌تواند مفید باشد، به دنبال اینکه ببینید آیا شکایتی از آن ها شده است یا خیر.

  1. امنیت

امنیت یکی از موارد مهم در انتخاب یک صرافی ارز دیجیتال است. هر صرافی روش های امنیتی انتخاب شده خود را دارد. بررسی کنید که آیا صرافی احراز هویت دو مرحله ای (2FA) ارائه می دهد یا خیر. در غیر این صورت، ممکن است مبادله با استانداردهای امنیتی امروزی قابل قبول نباشد.علاوه بر این، نگاه کنید تا ببینید که صرافی با چه نوع 2FA سازگار است. Google authenticator، Authy و Yubikey سه راه رایج برای 2FA هستند زیرا مسلماً امنیت بهتری نسبت به 2FA مبتنی بر متن تلفن همراه ارائه می‌دهند.

هر صرافی همچنین دارای اقدامات امنیتی مختلفی است که احتمالاً ارزش بررسی دارند، مانند ذخیره دارایی های سرد و خدمات ذخیره سازی به صورت های متنوع.

  1. صندوق بیمه

کاربران همچنین می توانند توجه داشته باشند که مبادله سود آنها دارای صندوق بیمه است یا خیر. برخی از صرافی ها دارای وجوهی برای جبران خسارت مشتریان تحت شرایط خاص هستند.سایر صرافی ها تحت پوشش شرکت بیمه سپرده فدرال (FDIC) قرار دارند، که می تواند از مقدار مشخصی از وجوه کاربران ایالات متحده محافظت کند.

  1. صرافی فیات

معامله‌گران و سرمایه‌گذاران در مقطعی از حرفه‌شان احتمالاً به یک صرافی سازگار با فیات نیاز خواهند داشت که به آنها امکان می‌دهد ارزهای ملی (USD، CAD و غیره) را برای استفاده تجاری به دنیای رمز راز منتقل کنند و برای نقد کردن سود به خارج از دنیای کریپتو منتقل کنند.

برخی از صرافی‌ها گزینه‌های فیات مختلفی دارند که با بانک‌های خاص سازگار است و برخی دیگر ندارند. بررسی اینکه صرافی‌ها با کدام بانک‌ها کار می‌کنند و همچنین با چه نوع ارزهای فیات قابل معامله هستند، از موارد مهم در انتخاب صرافی ارز دیجیتال است.

  1. معاملات اهرمی

صرافی های مشتقه اغلب معاملات اهرمی را ارائه می دهند. اهرم اساساً به معامله گران این امکان را می دهد که بر اساس میزان وجوهی که در صرافی نگهداری می کنند، مقدار مشخصی از وجوه را برای معاملات قرض کنند.

اهرم ممکن است برای معامله گرانی که به دنبال ورود به موقعیت های کوتاه مدت با اندازه بزرگتر هستند، مهم باشد. صرافی‌های چندگانه از 1x تا 100x اهرم را ارائه می‌دهند، اگرچه پلتفرم‌های مختلف ممکن است قوانین متفاوتی در مورد سطوح انحلال و فراخوان‌های حاشیه داشته باشند.

  1. حجم معاملات

پلتفرم‌های معاملاتی بر اساس تعداد کاربرانی که از آن‌ها در هر زمان معین استفاده می‌کنند و همچنین مقدار هر دارایی مورد معامله متفاوت است. این جنبه می تواند مهم باشد زیرا بر این موضوع تأثیر می گذارد که کاربران چگونه می توانند به راحتی و در زمانی کوتاه مبادله کنند.

به عنوان مثال اگر یک معامله گر به دنبال فروش 100 بیت کوین باشد، احتمالاً نمی تواند این کار را در یک صرافی کم حجم انجام دهد، زیرا ممکن است فروشنده کافی در قیمت فعلی بازار موجود نباشد و معامله گر را مجبور به فروش به پیشنهادات کمتر کند.  مشکلات حجم اغلب موقعیت های آلتکوین را در صرافی های خاص پیچیده می کند و خرید یا فروش مقادیر زیادی از آن دارایی ها را دشوار می کند.

بررسی حجم ممکن است گاهی اوقات یک کار دشوار باشد، زیرا برخی از صرافی ها مبادلات حجم جعلی را ارسال می کنند. یک روش شامل نگاه کردن به سفارشات در صرافی‌های مختلف، توجه به مقادیری از هر دارایی در سفارش و میزان فاصله سطوح قیمت از یکدیگر است.

روش دیگر برای ارزیابی حجم، بررسی وب سایت های شخص ثالثی است که این نوع داده ها را ارائه می دهند. Coin360، CoinMarketCap و OnChainFX سه گزینه هستند که انواع مختلف داده های حجمی را فهرست می کنند.

  1. قیمت ارزهای دیجیتال

قیمت ارزهای دیجیتال نیز در صرافی‌ها متفاوت است. دارایی‌های کریپتو ممکن است در یک صرافی در مقابل صرافی دیگر به دلیل مکان شرکت (صرافی‌های مبتنی بر چین گاهی اوقات بیشتر پمپاژ می‌کنند)، حجم و عوامل دیگر، بیشتر یا کمتر معامله شوند. توجه به این اختلافات می تواند در انتخاب یک صرافی موثر باشد، به خصوص در مورد آلتکوین ها.

  1. پشتیبانی از انواع ارزهای دیجیتال

  به طور گسترده ارزهای دیجیتال پرطرفدار از جمله بیت کوین، اتریوم، دوج کوین و …  در اکثر صرافی های ارز دیجیتال در دسترس هستند. با این حال، سکه‌ها و توکن‌های کوچک‌تر ممکن است در صرافی‌های خاص در دسترس نباشند. بنابراین، دانستن اینکه هر صرافی کدام دارایی های رمزنگاری را ارائه می دهد و از آن پشتیبانی می‌کند در انتخاب یک صرافی بسیار حائز اهمیت است.

  1. کارمزد تراکنش ها

اکثر صرافی ها برای هر معامله کارمزد کمی دریافت می کنند. این کارمزدها بر اساس پلتفرم و صرافی‌های مختلف متفاوت است و معمولاً بر اساس درصدی از هر معامله است.کارمزدها برای سرمایه گذاران به اندازه معامله گران مهم نیست. زیرا معامله گران بیشتر خرید و فروش می کنند و کارمزد برای آن ها گزینه ای مهم است. با این وجود اگر قصد ترید دارید حتما به کارمزدهای صرافی توجه داشته باشید.

  1. پشتیبانی صرافی

و نکته مهم دیگری که در انتخاب یک صرافی ارز دیجیتال باید در اولویت باشد توجه به پشتیبانی آن صرافی است. در حقیقت صرافی را برای انجام تراکنش ها و یا نگهداری ارزهای دیجیتال خود انتخاب نمایید که در صورت بروز مشکلات احتمالی در کوتاه‌ترین زمان توسط پشتیبانان به شما کمک و مشکل را رفع نمایند. معمولا صرافی‌ها به وسیله ایمیل، تیکت و یا تاپیک های مختلف پشتیبانی می‌شوند.

بهترین صرافی های ارز دیجیتال 2023 برای مبادلات رمزنگاری

برای انتخاب بهترین مبادلات رمزنگاری، بیش از 300 ساعت تحقیق انجام دادیم و انواع ها  را بر اساس امنیت و ایمنی، تجربه کاربر و هزینه بررسی کردیم. همچنین گزارش‌های انطباق با مقررات ارزهای دیجیتال موجود را مطالعه کردیم، کارمزدها را مقایسه و با کارشناسان رمزنگاری صحبت کردیم. در نتیجه به صورت مختصر بهترین آن ها را به شما معرفی می‌کنیم.

  • Coinbase – بهترین صرافی برای مبتدیان
  • Bitstamp – بهترین برای هزینه های کم
  • Kraken – ایمن ترین صرافی
  • Pionex.US – بهترین برای تجارت خودکار
  • Bisq – بهترین صرافیارز دیجیتال غیرمتمرکز
  • Binance-  بهترین برای حرفه ای ها

نتیجه گیری: کدام صرافی برای نگهداری و تبادل ارز دیجیتال بهتر است؟

همانطور که بیان کردیم پلتفرم های مختلف انواع مختلفی از ارزهای دیجیتال را ارائه می دهند و شرایط، سیاست ها، روش های پرداخت و کارمزد های متفاوتی دارند. همچنین صرافی ها در جنبه هایی مانند امنیت، کاربر پسند بودن، عملکرد و طراحی با یکدیگر متفاوت هستند. همه این عوامل می توانند نقش مهمی در انتخاب مناسب ترین صرافی داشته باشند. اما مهم نیست که در چه منطقه ای از جهان زندگی می کنید. دانستن نکات مهم مبادلات ارز دیجیتال و حتی استخراج بیت کوین بسیار مهم است. با توجه به موارد ذکر شده برای انتخاب یک صرافی می‌توانید بهترین را برای خود انتخاب نمایید.

				
					helloalicity
				
			
				
					alicitycard
				
			
کتابچه رمز ارزهای دیجیتال
آموزش ارز دیجیتال ، بلاکچین، ترید کردن و...
پیشنهادی

به نام خدای رنگین کمان

درود به مردم شریف ایران همانطور که تو این 3 ماه در کنار شما بودیم و همزمان با تعطیلی شما ما هم تعطیل بودیم.

تصمیم گرفتیم تماما سود بدست آمده خرید از سایت های خارجی مون و نیمی از سود باقی محصولات رو به کولبرانی که تو این سال ها آسیب دیدن و یا تو این 3 ماه هیچ فعالیتی نداشتن تقدیم کنیم. امیدواریم که بتونیم کمک شایانی بکنیم.

پیغام شما با موفقیت برای مدیریت علی سیتی ارسال شده است.
به زودی با شما تماس خواهیم گرفت.