از تاریخ 26 اسفند تا 20 فروردین

ارسال سفارشات بعد از تعطیلات نوروز

معرفی صرافی های مهم متمرکز و غیرمتمرکز ارز دیجیتال

علی سیتی / معرفی صرافی های مهم متمرکز و غیرمتمرکز ارز دیجیتال

تالیف

elham adriyani

زمان انتشار

31 خرداد 1401

نظرات

بدون نظر

آنچه که در این مطلب می خوانید:

صرافی‌ های ارز دیجیتال به‌عنوان رابط‌ها یا پلتفرم‌های معاملاتی عمل می‌کنند. در این پلتفرم‌ها کاربران با استفاده از انواع روش‌های مبادلاتی، اقدام به خریدوفروش ارزهای حمایت‌شده در آن صرافی کرده و از مزایایی نظیر اطلاع از آخرین قیمت‌ها، بررسی آمار و تحلیل ارزهای دیجیتال وغیره بهره‌مند ‌می‌شوند. صرافی‌های ارز دیجیتال به دو دسته متمرکز و غیرمتمرکز تقسیم می‌شوند. یک صرافی متمرکز، به‌طور خلاصه از شخص ثالث برای انجام تراکنش‌ها استفاده می‌کند. این در حالی است که در صرافی‌های غیرمتمرکز، خریدار و فروشنده بر روی بلاک چین با یکدیگر در تماس قرار می‌گیرند.

در این مقاله ابتدا تفاوت صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز را شرح می‌دهیم. در ادامه به بررسی بهترین صرافی‌های خارجی پرداخته و با توجه به محدودیت‌های کاربران ایرانی در استفاده از بسیاری از صرافی‌های خارجی به معرفی چند صرافی معتبر ایرانی نیز خواهیم پرداخت. اگر قصد شروع خریدوفروش یا سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال را دارید، این مقاله شما را در انتخاب صرافی یاری خواهد کرد.

صرافی متمرکز و غیرمتمرکز

تفاوت صرافی متمرکز و غیرمتمرکز

یک صرافی متمرکز ارز دیجیتال مانند یک صرافی ارز فیات عمل می‌کند. این صرافی، درواقع خود به‌عنوان یک شخص ثالث بین خریدار و فروشنده قرارگرفته و هدف اصلی‌اش از این کار، تأمین امنیت تراکنش‌ها و ارائه ابزارهای معاملاتی بیشتر است. به‌عبارت‌دیگر، امنیت تراکنش‌ها در این صرافی‌ها نه بر عهده بلاک چین بلکه بر عهده خود صرافی است.

سازوکار صرافی‌های متمرکز ارز دیجیتال در بسیاری از موارد ایجاب می‌کند که کاربرانشان را احراز هویت کنند. این کاربر می‌تواند یک شخص حقیقی یا حقوقی باشد. در عوض، صرافی موردنظر وظیفه دارد حمایت‌های موردنیاز را از کاربرانش به‌خصوص در مواردی که امنیت حساب‌های آن‌ها به خطر افتاده است به عمل آورد. صرافی‌های متمرکز، امکان مبادله جفت‌ارزها را با استفاده از استیبل کوین‌ها یا ارزهای فیات، فراهم می‌آورند.

از سوی دیگر، یک صرافی غیرمتمرکز یا DEX مبادلات را بر بستر بلاک چین‌ها انجام می‌دهد. این صرافی‌ها همچنین، مبادلات P2P را با استفاده از توکن‌های وثیقه‌شده امکان‌پذیر می‌کنند. از مهم‌ترین تفاوت این نوع صرافی با صرافی متمرکز، موارد زیر است:

  • ابزارهای معاملاتی محدودتر
  • امنیت بسیار بیشتر
  • نقدینگی کمتر
  • سرعت کمتر
  • حاکمیت اعضا بر صرافی
  • هزینه تراکنش بسیار کمتر

تفاوت صرافی متمرکز و غیر متمرکز

معرفی چند صرافی متمرکز اصلی

با این تعاریف و مقایسه مقدماتی در ادامه مهم‌ترین صرافی‌های متمرکز بین‌المللی را معرفی می‌کنیم. هریک از این صرافی‌ها ابزارهای مخصوص به خود را داشته و برای دسته‌ای از کاربران و توکن‌ها مناسب هستند.

  • کوین بیس

کوین بیس (Coinbase) به‌عنوان بهترین صرافی متمرکز برای افراد کم‌تجربه و به‌اصطلاح تازه‌کار در معاملات ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود. از مزایای این صرافی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رابط کاربری کاربرپسند و فرآیند خرید آسان
  • مقالات آموزشی بسیار زیاد
  • حمایت از بیش از ۱۰۰ ارز دیجیتال
  • امنیت بسیار بالا

بااین‌حال، برخی کاربران از کارمزد بالای کوین بیس شکایت دارند. این صرافی، امنیت ۹۸ درصد از دارایی‌های کاربران خود را به‌صورت سرد یعنی با استفاده از کیف پول‌های سخت‌افزاری تأمین می‌کند. همچنین، بیمه‌نامه‌ای نیز تا سقف ۲۵۰ هزار دلار برای حمایت از کاربران در معاملات اهرم ارائه می‌کند.

صرافی کوین بیس

  • بایننس

صرافی بایننس به کارمزد تراکنش پایین شهرت دارد. این صرافی خود یک شبکه بلاک چین جداگانه با ارز بومی BNB نیز دارد. از مهم‌ترین مزایای این صرافی، علاوه بر کارمزد اندک، موارد زیر هستند:

  • اطلاعات تحلیلی پیشرفته و بسیار دقیق در قالب چارت‌ها و گراف‌ها
  • سرعت بسیار بالای تراکنش‌ها
  • پشتیبانی از بیش از ۵۰۰ ارز دیجیتال
  • ابزارهای معاملاتی بسیار گسترده ازجمله معاملات مشتقات
  • نقدینگی بالا

بایننس، ازنظر حجم معاملات، بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال در جهان است. حداکثر کارمزد این صرافی، ۰٫۱ درصد برای طرفین معامله است. این عدد با افزایش حجم معاملات، کمتر نیز می‌شود.

  • کریپتو دات کام

اگر امنیت صرافی، ملاک کاربر باشد صرافی متمرکز Crypto.com بهترین گزینه‌ایست که در حال حاضر، پیش روی خود دارد. این صرافی با استفاده از چندین لایه محافظتی، کاربران خود را در برابر پیچیده‌ترین حملات و کلاه‌برداری‌های سایبری پشتیبانی می‌کند.

پلتفرم CERtification که صرافی‌ها را ازنظر امنیت رتبه‌بندی می‌کند کریپتو دات کام را در رتبه اول قرار داده است. از دیگر مزایای این صرافی، می‌توان به کارمزد تراکنش‌های اندک و نیز پشتیبانی از بیش از ۲۵۰ ارز دیجیتال اشاره کرد. این صرافی همچنین ابزارها و روش‌های معاملاتی متنوعی را مانند مارجین، وثیقه‌گذاری و خدمات دیفای ارائه می‌دهد.

  • بلاک فای

اگر روش کسب درآمد منفعل یا پسیو را در نظر دارید صرافی blockFi یکی از بهترین گزینه‌های پیش روی شماست. این صرافی، امکان وثیقه و استقراض وام‌های ارز دیجیتال را با سود قابل‌ملاحظه فراهم کرده است. این سود می‌تواند تا ۹٫۵ درصد به‌عنوان سود ترکیبی ماهانه افزایش یابد.

زیرساخت‌های امنیتی قوی، دیگر ویژگی مثبت صرافی متمرکز بلاک فای است. از طرف دیگر، این صرافی به‌غیراز کارمزد اسپرد و برداشت، کارمزد دیگر برای معاملات خود ندارد. بااین‌حال برای استفاده از این صرافی باید توجه داشت که ریسک معاملات دیفای، به‌طورکلی بالاست و نیاز به تجربه و دانش کافی دارد.

بلاک فای

صرافی های برتر غیرمتمرکز

صرافی‌های غیرمتمرکز معمولا برای افرادی مناسب هستند که خواهان کارمزد تراکنش کمتر و نیز مبادله ارزها یا سواپ‌کردن آن‌ها هستند. این صرافی‌ها همچنین برای کاربران متاورس با توکن‌های کمترشناخته‌شده نیز محبوب هستند.

  • یونی سواپ

صرافی UniSwap از قراردادهای هوشمند برای تعویض یا سواپ‌کردن توکن‌های ERC-20 استفاده می‌کند. این قراردادها زمینه معاملات مستقیم یا P2P را نیز برای کاربران فراهم می‌کنند. یکی از ابتکارات خلاقانه این صرافی، کسب سود از طریق سرمایه‌گذاری در استخرهای نقدینگی است. به‌عنوان‌مثال، کاربری می‌تواند مقداری از دارایی ETH/DAI خود را در یک استخر، وثیقه کند و به ازای هر بار که از آن استفاده می‌شود، سود دریافت کند. دیگر مزیت این صرافی، اتصال آسان آن به کیف پول‌های نرم‌افزاری مانند متامسک است. یونی سواپ، اولین صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال است.

صرافی سوشی سواپ (SushiSwap) نیز به‌عنوان شاخه‌ای از یونی سواپ، پاداش‌های بیشتری به کاربران خود حتی با حجم سرمایه‌گذاری اندک می‌دهد. رابط کاربری این صرافی به نسبت مدرن‌تر از یونی سواپ است.

صرافی غیر متمرکز سواپ

  • MDEX

صرافی غیرمتمرکز MDEX، بالاترین حجم تراکنش‌ها را در میان صرافی‌های غیرمتمرکز دارد. این صرافی، درواقع بزرگ‌ترین اکوسیستم DeFi در کل اکوسیستم ارزهای دیجیتال است. MDEX در سال ۲۰۲۱ با دو بلاک چین MDEX و MDEX (BSC) آغاز به کار کرد. در صفحه اول این صرافی با مجموعه‌ای از آمار و تحلیل‌های تکنیکال و البته با رابط کاربری آسان مواجه می‌شوید که گزینه‌هایی مانند استخر، نقدینگی و معاملات را پیش روی شما می‌گذارد.

  • برگر سواپ

صرافی غیرمتمرکز BurgerSwap نیز مانند صرافی های قبلی به کاربران خود از محل بازدهی استخرهای نقدینگی‌اش، سود می‌دهد. این صرافی، برخلاف نه بر روی اتریوم بلکه روی زنجیره هوشمند بایننس بنا شده و طبیعتا امکان مبادله بیت کوین، اتریوم، ریپل و دیگر توکن‌های BEP-20 را نیز فراهم می‌کند.

برترین صرافی های ایرانی

فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال برای کاربران داخل ایران با توجه به تحریم‌هایی که اکثر صرافی‌های بین‌المللی اعمال کرده‌اند، بسیار دشوار شده است. بااین‌حال، صرافی‌های داخلی این امکان را برای کاربران ایرانی به شیوه‌ای امن فراهم کرده‌اند. در فهرست زیر نامی از صرافی‌های غیرمتمرکز برده نمی‌شود. برترین صرافی‌های ایرانی در حال حاضر، عبارت‌اند از:

  • آبان تتر
  • ارز پایا
  • نوبیتکس
  • تبدیل
  • رمزینکس
  • بیت ۲۴
  • بیت پین
  • اوکی اکسچنج
  • اکسکوینو

هریک از این صرافی‌ها ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارند. به‌عنوان‌مثال، صرافی تبدیل، ابزارهای معاملاتی متعددی دارد؛ درحالی‌که صرافی بیت ۲۴ با کارمزد صفر و ارز پایا با کارمزد ۰٫۰۰۲ درصد، از کم کارمزدترین صرافی‌ها محسوب می‌شوند.

سخن آخر

صرافی‌های ارز دیجیتال، پلتفرم‌های اصلی معاملاتی این دارایی محسوب می‌شوند. این مراکز ازنظر مکانیسم عملکرد خود به دو دسته متمرکز و غیرمتمرکز تقسیم می‌شوند. صرافی‌های متمرکز، نقش واسطه را در معاملات ایفا می‌کنند و در قبال ابزارهای معاملاتی و سرعت بیشتری که ارائه می‌دهند، کارمزد بیشتری از کاربران خود می‌گیرند. از مهم‌ترین صرافی‌های متمرکز، کوین بیس، بایننس، کریپتو دات کام و بلاک فای هستند.

صرافی‌های غیرمتمرکز نیز به پرچم‌داری یونی سواپ امکان انجام معاملات با امنیت بیشتر و کارمزد کمتر را مهیا می‌کنند. شناخته‌شده‌ترین این صرافی‌ها علاوه بر یونی سواپ، سوشی سواپ، MDEX و برگر سواپ هستند. برای کاربران ایرانی اما نقش صرافی‌های داخلی مانند آبان تتر، تبدیل، بیت ۲۴ و ارز پایا با توجه به تحریم‌های صرافی بین‌المللی، حائز اهمیت است.

اشتراک گذاری

مرتبط ترین مطالب در مورد "معرفی صرافی های مهم متمرکز و غیرمتمرکز ارز دیجیتال"

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

				
					helloalicity
				
			
				
					alicitycard
				
			
کتابچه رمز ارزهای دیجیتال
آموزش ارز دیجیتال ، بلاکچین، ترید کردن و...
پیشنهادی

به نام خدای رنگین کمان

درود به مردم شریف ایران همانطور که تو این 3 ماه در کنار شما بودیم و همزمان با تعطیلی شما ما هم تعطیل بودیم.

تصمیم گرفتیم تماما سود بدست آمده خرید از سایت های خارجی مون و نیمی از سود باقی محصولات رو به کولبرانی که تو این سال ها آسیب دیدن و یا تو این 3 ماه هیچ فعالیتی نداشتن تقدیم کنیم. امیدواریم که بتونیم کمک شایانی بکنیم.

پیغام شما با موفقیت برای مدیریت علی سیتی ارسال شده است.
به زودی با شما تماس خواهیم گرفت.