مقالات متاورس

متاورس “Metaverse” به عنوان تکامل اجتناب ناپذیر اینترنت به معنای جهانی برتر است. بسیاری معتقدند این فناوری چشم اندازی از تکامل بعدی اینترنت است. یک فضای مجازی واحد، مشترک، غوطه ور، پایدار و سه بعدی که در آن انسان ها زندگی را به گونه ای تجربه می کنند که در دنیای فیزیکی نمی توانند آن را زندگی کنند.

متاورس چیست؟

اکنون توضیحی کامل تر و دقیق تر از متاورس داشته باشیم. دنیای مجازی را تصور کنید که در آن میلیاردها نفر در آن زندگی می کنند، کار می کنند، خرید می کنند، یاد می گیرند و با یکدیگر تعامل دارند.فرض کنید صفحه‌های رایانه‌ای که امروزه برای اتصال به یک وب جهانی از اطلاعات استفاده می‌کنیم، تبدیل به پورتال‌هایی برای یک قلمرو مجازی سه بعدی شده‌اند که درست مانند زندگی واقعی، قابل لمس هستند  البته بزرگ‌تر و بهتر. به عبارتی دیگر این فناوری مانند یک شبکه مجازی است که کاربران به صورت انلاین و مجازی با یکدیگر و همچنین اجزای محیط اطراف تعامل پیدا کرده و نقش آفرینی می کنند.

از نظر فنی، متاورس یک فضای اشتراکی مجازی جمعی است که با همگرایی واقعیت فیزیکی و دیجیتالی ایجاد شده است. برای درک این مفهوم، metaverse را به عنوان تکرار بعدی اینترنت در نظر بگیرید که به عنوان تابلوهای اعلانات فردی و مقاصد آنلاین ایجاد شده است. در نهایت این مقاصد به سایت‌هایی در یک فضای مشترک مجازی تبدیل خواهند شد.

متاورس مستقل از دستگاه نیست و متعلق به یک فروشنده نیست. این فناوری یک اقتصاد مجازی مستقل است که توسط ارزهای دیجیتال و توکن های غیرقابل تعویض (NFT) فعال می شود.

چرا متاورس مهم است؟

“Metaverse” زمانی که فیس‌بوک هویت سازمانی خود را در اکتبر 2021 به متا تغییر نام داد و اعلام کرد که در آن سال حداقل 10 میلیارد دلار در این مفهوم سرمایه‌گذاری می‌کند، به یک کلمه رایج تبدیل شد. علاوه بر متا، غول های فناوری از جمله گوگل، مایکروسافت، انویدیا و کوالکام نیز میلیاردها دلار در این مفهوم سرمایه گذاری می کنند. شرکت مشاوره مدیریت McKinsey & Company به طرز صعودی پیش بینی کرده است که اقتصاد metaverse می تواند تا سال 2030 به 5 تریلیون دلار برسد. انتظار می رود تجارت الکترونیک در این فضا ایجاد شده و بازی، سرگرمی، آموزش و بازاریابی در این فناوری نیز به بخش های مهم تبدیل شوند.

امروزه شرکت ها از این اصطلاح برای اشاره به انواع مختلف محیط های آنلاین پیشرفته استفاده می کنند، از بازی‌های ویدیویی آنلاین مانند فورتنایت گرفته تا مکان‌های کار مجازی مانند مایکروسافت Mesh یا Meta’s Horizon Workrooms تا اتاق‌های رختکن و اتاق‌های عمل مجازی. به جای یک فضای مجازی مشترک، نسخه فعلی متاورس در حال شکل گیری به عنوان یک جهان چندگانه است: انبوهی از metaverse ها با قابلیت همکاری محدود به عنوان شرکت هایی که به دنبال موقعیت هستند.

با این حال، آینده پژوهان دیگر استدلال می کنند که در حالی که روزهای اولیه برای این تکنولوژی است و موانع فنی اساسی هنوز  برای آن وجود دارد،این فرآیند اتفاق خواهد افتاد و با یک انفجار بزرگ از راه خواهد رسید.

تاریخچه متاورس

اصطلاح متاورس در سال 1992 توسط نویسنده نیل استفنسون در رمان علمی تخیلی خود Snow Crash ابداع شد ولی فعالیت بر روی فناوری‌هایی که زیربنای یک اینترنت مبتنی بر واقعیت مجازی هستند به دهه‌ها قبل برمی‌گردد.

نویسنده متیو بال در پرفروش‌ترین پرایمر خود، متاورس را به شرح زیر تعریف کرد: شبکه ای با مقیاس انبوه و قابل تعامل از جهان های مجازی سه بعدی ارائه شده در زمان واقعی که می تواند به طور همزمان و مداوم توسط تعداد بسیار نامحدودی از کاربران با حس حضور فردی و با تداوم داده ها، مانند هویت، تاریخ، حقوق، اشیا، تجربه شود. لاوتون در مقاله خود در مورد پیش بینی های برتر در مورد metaverse توضیح داد که می توانیم تغییرات زیادی در موضوع این چشم انداز جاه طلبانه داشته باشیم. برخی پیش‌بینی می‌کنند که تعداد انگشت شماری از پلتفرم‌ها در نهایت بر فضا مسلط خواهند شد، همانطور که اپل iOS و گوگل اندروید با موبایل انجام دادند.

متاورس چگونه کار می کند؟

از آنجایی که متاورس تا حد زیادی ساخته نشده است، نظریات مختلفی در مورد نحوه عملکرد آن وجود دارد.با این حال، به طور کلی می توان گفت این تکنولوژی یک اکوسیستم دیجیتالی است که بر اساس انواع مختلف فناوری سه بعدی، نرم‌افزار همکاری بلادرنگ و ابزارهای مالی غیرمتمرکز مبتنی بر بلاک چین ساخته شده است. عواملی مانند میزان قابلیت همکاری بین دنیای مجازی، قابلیت حمل داده ها، حاکمیت و رابط های کاربر به نحوه کار آن بستگی دارد.

لورن لوبتسکی، مدیر ارشد Bain & Company، در جلسه ای در مورد متاورس در اجلاس استراتژی پلتفرم MIT 2022، سه سناریو ممکن را تشریح کرد:

  • متاورس همچنان دامنه ای از برنامه های کاربردی خاص است که توسط مصرف کنندگان برای سرگرمی و بازی استفاده می شود، اما از واقعیت مجازی فراگیر فاصله دارد.
  • metaverse توسط اکوسیستم های بزرگ – به عنوان مثال، دنیای متا اپل و اندروید – با قابلیت همکاری محدود کنترل می شود.
  • این تکنولوژی فضایی پویا، باز و قابل تعامل است، بسیار شبیه به اینترنت اما به صورت سه بعدی.

چگونه می توان به متاورس دسترسی پیدا کرد؟

دو فناوری که برای توسعه و رشد متاورس مهم هستند، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده هستند:

  • واقعیت مجازی Virtual Reality»

واقعیت مجازی که به آن VR  می گویند. یک محیط سه بعدی شبیه‌سازی شده است که کاربران را قادر می‌سازد تا با یک محیط مجازی به گونه‌ای تعامل داشته باشند که واقعیت را آن‌طور که از طریق حواس ما درک می‌شود، تخمین بزنند. این تخمین واقعیت در حال حاضر معمولاً از طریق یک هدست VR که میدان دید کاربر را در اختیار می‌گیرد قابل دسترسی است. دستکش، جلیقه و حتی لباس های ردیابی تمام بدن، تعامل واقعی تری را با محیط مجازی امکان پذیر می کنند.

  • واقعیت افزوده Augmented Reality

واقعیت افزوده که به آن «AR» نیزمی‌گویند، در کنار واقعیت  مجازی ابزار تحقق متاورس به شمار می روند. به عبارتی دیگر عبارت واقعیت افزوده، همانطور که از نام آن مشخص است یک ماهیت اضافه‌کنندگی دارد. یعنی از طریق یک نوع لنز، پوشش های دیجیتال را در بالای دنیای واقعی اضافه می کند. کاربران همچنان می توانند با محیط واقعی خود تعامل داشته باشند. بازی Pokémon Go یک نمونه اولیه از AR است. عینک گوگل و نمایشگرهای هدآپ در شیشه جلوی خودروها، محصولات AR مصرفی شناخته شده ای هستند.

در حال حاضر، بسیاری از تجربیات metaverse مانند ارائه شده توسط پلتفرم های بازی مانند Roblox، Decentraland و Minecraft از طریق مرورگرها یا دستگاه های تلفن همراه و اتصال سریع اینترنت قابل دسترسی هستند.

تفاوت بین اینترنت و متاورس چیست؟

اینترنت شبکه ای متشکل از میلیاردها کامپیوتر، میلیون ها سرور و سایر دستگاه های الکترونیکی است. کاربران اینترنت می‌توانند پس از آنلاین شدن،  با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، وب‌سایت‌ها را مشاهده کرده و با آن‌ها تعامل داشته باشند و همچنین کالاها و خدمات را خریداری و یا بفروشند.

متاورس با اینترنت رقابت نمی کند  بلکه بر روی آن ساخته می شود. اینترنت چیزی است که مردم آن را به صورت روزانه بارها و بارها مرور می کنند، اما مردم می توانند تا حدی در metaverse “زندگی” کنند. رشد اینترنت خدمات بسیاری را ایجاد کرده است که راه را برای ایجاد متاورس پیش می برند.

چگونه NFT ها در متاورس قرار می گیرند؟

توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) نقش مهمی در سودمندی و محبوبیت متاورس دارند. NFT ها نوعی دارایی دیجیتال هستند که بر اساس همان فناوری بلاک چین مورد استفاده قرار می گیرند به جای ارز، یک NFT می تواند یک اثر هنری، یک آهنگ یا املاک دیجیتال را نشان دهد. NFT نوعی سند دیجیتال یا مدرک مالکیت را به مالک می دهد که می تواند در metaverse خرید یا فروخته شود.

Metaverse Group خود را به عنوان اولین شرکت املاک مجازی در جهان معرفی می کند. به عنوان عاملی برای تسهیل خرید یا اجاره ملک یا زمین در چندین دنیای مجازی ، از جمله Decentraland، Sandbox، Somnium و Upland عمل می کند. پیشنهادات شامل فضاهای کنفرانس و تجاری، گالری های هنری، خانه های خانوادگی و “مکان های پاتوق” است.

در حالی که متاورس فرصت‌هایی را برای شرکت‌های جدیدی مانند Metaverse Group ایجاد کرده است تا کالاهای دیجیتالی ارائه دهند، شرکت‌های مستقر در زمینه آجر و ملات نیز در حال افزایش هستند. برای مثال، نایک RTFKT را خریداری کرد، استارت‌آپی که کفش‌های کتانی مجازی بی‌نظیری تولید می‌کند. و مصنوعات دیجیتال با استفاده از NFT ها، احراز هویت بلاک چین و واقعیت افزوده.

قبل از خرید، نایک هفت درخواست علامت تجاری برای کمک به ایجاد و فروش کفش‌های کتانی و پوشاک مجازی ثبت کرد. نایک و Roblox همچنین در “Nikeland” شریک شدند، دنیای دیجیتالی که در آن طرفداران نایک می توانند بازی کنند، به آواتارهای خود متصل شوند و لباس مجازی بپوشانند.

نیک دونارسکی، یکی از بنیان‌گذاران Ore System، یک جامعه آنلاین متشکل از گیمرها، سازندگان محتوا و توسعه‌دهندگان بازی، می‌گوید: «NFT و بلاک‌چین زمینه را برای مالکیت دیجیتالی فراهم می‌کنند. “مالکیت هویت واقعی یک فرد به متاورس منتقل می شود و NFT ها این وسیله خواهند بود.”

متاورس چگونه بر آینده تأثیر خواهد گذاشت؟

باید تاکید کرد که فراجهان هنوز مجموعه‌ای از احتمالات است، نه یک واقعیت. ناشناخته های زیادی وجود دارد. اینکه متاورس  دقیقاً چه زمانی و چه طور آشکار می شود – چه کسی آن را کنترل می کند، چه چیزی را در بر می گیرد و چقدر بر زندگی ما تأثیری خواهد داشتف هنوز مورد بحث است. اما کسانی هستند که معتقدند این فناوری زندگی ما را بهبود می بخشد، و تجربیاتی را که نمی توانستیم در دنیای فیزیکی داشته باشیم را ممکن می سازد. برخی دیگر نظری بدبینانه به آن داشته و معتقدند می تواند  بزرگ‌کننده آسیب‌های فعلی رسانه‌های اجتماعی، از جمله کمپین‌های اطلاعات نادرست، رفتار اعتیادآور و تمایل به خشونت باشد.

در یک نظرسنجی در سال 2022 که به همراه مرکز Imagining the Internet دانشگاه ایلان انجام شد، مرکز تحقیقات پیو از 624 مبتکر فناوری، رهبران تجاری و فعالان در مورد تأثیر متاورس تا سال 2040 سؤال کرد و پاسخ های متفاوت دریافت نمود. بر اساس این گزارش، 54 درصد از این کارشناسان گفتند که انتظار دارند این تکنولوژی جنبه ای کاملاً غوطه ور و با عملکرد خوب از زندگی روزانه حداقل نیم میلیارد نفر در سراسر جهان باشد و 46 درصد نیز گفتند که چنین نخواهد بود.

به طور مشابه، یک نظرسنجی اخیر از 4600 رهبر کسب و کار و فناوری که توسط Accenture انجام شد، نشان داد که 71٪ از مدیران معتقدند که متاورس تأثیر مثبتی بر سازمان آنها خواهد داشت، اما تنها 42٪ معتقدند که این یک پیشرفت یا تحول است.

روند متاورس در آینده

متاورس در هفته‌های اخیر همچنان بدبینی و خوش‌بینی را از سوی شرکت‌های فناوری و مصرف‌کنندگان برانگیخته است. متا سرمایه گذاری خود را برای درازمدت با تمرکز مجدد بر ایجاد یک زیرساخت سخت افزاری و نرم افزاری محکم که از هوش مصنوعی استفاده می کند، افزایش داده است. این شرکت در حال توسعه فناوری هوش مصنوعی مانند تراشه هوش مصنوعی سفارشی خود، MTIA، یک مرکز داده جدید و یک ابررایانه هوش مصنوعی است. همه این موارد بخشی از برنامه متا برای پیشرو بودن در صنعت هوش مصنوعی و ایجاد مدل های عظیم هوش مصنوعی برای منبع باز است.

با این حال، استقبال از استراتژی متا متفاوت بوده است، زیرا دیدگاه مارک زاکربرگ از متاورس با اعلامیه‌های بیشتری مبنی بر مرگ آن مواجه است و سهامداران به دنبال تأیید رویکرد آن هستند. ضرر 13.7 میلیارد دلاری در واحد “آزمایشگاه‌های واقعیت” همراه با سرفصل‌های صنعت انحصاری هوش مصنوعی مولد، گمانه‌زنی‌های بسیاری را برانگیخت که metaverse ممکن است با مرگ آهسته و پیوسته بمیرد.

در همین حال، اپل به عنوان یک ناجی بالقوه برای متاورس مورد تحسین قرار گرفت. این شرکت هدست واقعیت مجازی خود را در 5 ژوئن منتشر کرد، یک دستگاه 3500 دلاری که هدف آن توسعه دهندگان است و انتظار می رود به این شرکت نفوذ کند. در حالی که پذیرش ممکن است چندین سال طول بکشد، اما سرمایه‌گذاری و تحقیقاتی که اپل در آن انجام داده است، نشان می‌دهد که این شرکت انتظار دارد این محصول به شکل قابل توجهی بر نوآوری فناوری تأثیر بگذارد.

				
					helloalicity
				
			
				
					alicitycard
				
			
کتابچه رمز ارزهای دیجیتال
آموزش ارز دیجیتال ، بلاکچین، ترید کردن و...
پیشنهادی

به نام خدای رنگین کمان

درود به مردم شریف ایران همانطور که تو این 3 ماه در کنار شما بودیم و همزمان با تعطیلی شما ما هم تعطیل بودیم.

تصمیم گرفتیم تماما سود بدست آمده خرید از سایت های خارجی مون و نیمی از سود باقی محصولات رو به کولبرانی که تو این سال ها آسیب دیدن و یا تو این 3 ماه هیچ فعالیتی نداشتن تقدیم کنیم. امیدواریم که بتونیم کمک شایانی بکنیم.

پیغام شما با موفقیت برای مدیریت علی سیتی ارسال شده است.
به زودی با شما تماس خواهیم گرفت.