مزایا و معایب متاورس

علی سیتی / مزایا و معایب متاورس

تالیف

elham adriyani

زمان انتشار

28 خرداد 1402

نظرات

بدون نظر

آنچه که در این مطلب می خوانید:

صنعت فناوری هرگز ساکن نخواهد ماند. در گذشته، جهان ما شاهد تغییرات و دگرگونی‌های تاریخی متعددی در زمینه‌های فناوری بوده است که به توسعه و پیشرفت زندگی انسان‌ها در جهت بهبود کمک کرده است.کلمه متاورس اکنون به عنوان آخرین تحول تکنولوژیک در لیست دنیا ثبت شده است. اما مزایا و معایب متاورس چیست و این تکنولوژی چه فواید و مشکلاتی را برای کاربران به وجود خواهد آورد؟ برای پاسخ به این سوالات در ادامه با ما همراه باشید.

معرفی مزایا و معایب Metaverse

در مقالات پیشین در ارتباط با این که متاورس چیست و چگونه کار می کند با شما صحبت کردیم. اما یک سوال مهم برای بسیاری از افراد پیش می آید که مزایا و معایب متاورس چیست؟ در ادامه به بررسی و این موارد خواهیم پرداخت.

مزایا و معایب متاورس

مزایای متاورس 

  • اتصال تمامی نقاط جهان به یکدیگر

برجسته ترین مزیت متاورس این واقعیت است که موانع جغرافیایی را کاملاً بی‌مرز می کند. هنگامی که در دنیای مجازی هستید، مکان فیزیکی شما دیگر اهمیتی ندارد و دیگر به آن محدود نمی شوید. متاورس به عنوان یک فضای خنثی عمل می کند که در آن همه می توانند تا حدی به عنوان یکسان با هم ملاقات کنند. علاوه بر این، یافتن و ملاقات با افرادی با علایق و ایده های مشابه آسان تر خواهد بود، احساس واقعی تر می کند و به شما این امکان را می دهد که با دوستان جدید خود احساس راحتی بیشتری داشته باشید.

  • تجربه همه جانبه و درک کامل

از دیگر مزایای  متاورس این است که شما در هر فعالیتی که انجام می دهید بیشتر درگیر هستید. شما همه چیز را به بهترین شکل تجربه می کنید که این امر فرصت های بیشتری را برای سرمایه گذاری های شخصی و تجاری فراهم می کند. با استفاده از بهترین هدست های واقعیت مجازی موجود در بازار می توانید در یک محیط مجازی ورزش، معاشرت، بازی و جلسات کاری داشته باشید.

  • تعاملات اجتماعی آنلاین بهتر و آسان‌تر

در طول قرنطینه کووید، تنها راه برای تعامل با انسان‌های دیگر از طریق اینترنت بود. با این حال، همه چیز در متاورژن متفاوت است، تعاملات اجتماعی و رویدادها بسیار فراگیرتر هستند و به کاربران اجازه می‌دهند تا ارتباط شخصی بیشتر با دوستان و عزیزان خود را تجربه کنند. جلسات، مهمانی ها و کنسرت ها همگی می توانند در متاورس سازماندهی شوند. مجاورت فیزیکی دیگر عامل محدود کننده ای برای هیچ رویداد یا گردهمایی خانوادگی نیست که ممکن است بخواهید در آن شرکت کنید.

  • ارتقاء و بهبود شبکه های اجتماعی

رسانه های اجتماعی احتمالاً بزرگترین اصطلاحی است که در دهه گذشته استفاده شده است. پلتفرم هایی مانند فیس بوک  و توییتر به جنبه اجتماعی اینترنت متکی هستند. و بدون شک از ارتقاء به یک محیط مجازی سه بعدی بهره مند خواهند شد.

ادغام توانایی ایجاد فضاهای مجازی در فراجهان با قدرت رسانه های اجتماعی برای ایجاد جهان های آنلاین مشترک، ترکیب بسیار قدرتمندی است که ما را قادر می سازد تا رسانه های اجتماعی را مانند گذشته تجربه کنیم.

  • ایجاد فرصت های تجاری نوین

به روشی مشابه که رسانه‌های اجتماعی به ایجاد فرصت‌های تجاری بسیاری کمک کرده و شکل جدیدی از بازاریابی و تبلیغات را در پلتفرم‌های خود به وجود آورده است، متاورس احتمالاً فرصت‌های بیشتری را نیز فراهم خواهد کرد.

به جای اینکه همه چیز را فقط از طریق یک صفحه نمایش کوچک روی گوشی خود مشاهده کنید، متاورس با استفاده از استراتژی‌های بازاریابی و تبلیغات جدید مانند ویترین فروشگاه‌های مجازی، نمایش‌های انتخاب‌شده، و تعامل بسیار تعاملی و خدمات مشتری، روشی کاملا فراگیر برای تبلیغ و مصرف محصولات و خدمات ارائه می‌دهد.

این بدان معنی است که شما می توانید محصول را ببینید، نگه دارید و حتی با استفاده از فناوری لمسی (تجربه لمس از طریق لرزش، نیرو و حرکت) آن را احساس کنید. این نوع تعامل هم به نفع مصرف کننده و هم برای تجارت خواهد بود، زیرا هر دو طرف تجربه کاربری بهتری را دریافت خواهند کرد.

  • بهبود در  آموزش آنلاین و تسریع در یادگیری

نمی توان نحوه تأثیر یادگیری و آموزش را در طول همه گیری کووید نادیده گرفت، زیرا بیش از 90 درصد آموزش به صورت آنلاین صورت گرفت. با متاورس، یادگیری بیش از هر زمان دیگری در دسترس خواهد بود. مکان فیزیکی کلاس دیگر معنایی نخواهد داشت و مردم از سرتاسر جهان قادر خواهند بود در یک محیط آموزشی عملی، اطلاعات را به اشتراک بگذارند و با هم مطالعه کنند.

علاوه بر آن، از آنجایی که کنترل کاملی بر آنچه دانش آموزان در درون Metaverse می‌بینند داریم، انتقال ایده ها و مفاهیم با یادگیری بصری برای آن ها آسان تر خواهد بود. زیرا دانش آموزان قادر خواهند بود به جای تئوری، پدیده های تاریخی را درست در مقابل خود تجربه کنند. تصور کنید در خیابان های روم باستان سرگردان هستید تا نگاهی واقعی به زندگی در آن زمان داشته باشید.

  • تاثیر مثبت بر رمز ارزها و ان اف تی

رمزارزها و NFTها قرار است از طریق فناوری بلاک چین که امنیت، اعتماد، شفافیت و البته تمرکززدایی را فراهم می‌کند، نقش مهمی در دنیای متاورس آینده داشته باشند. کریپتو قطعا واحد پول آن است و  این تکنولوژی از ارزهای مختلف استفاده می کند. در حقیقت شما کالاها و خدمات دیجیتال را با ارز سنتی خریداری نخواهید کرد، که این امر یک لایه امنیتی اضافی به محیط های مجازی اضافه می کند.

  • پیشرفت در بازی و سرگرمی ها

بازی اولین حوزه ای است که از فناوری های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده بهره‌مند شده است. ما شاهد تولد بسیاری از بازی های واقعیت مجازی جدید در سال 2021 بودیم و با پیشرفت بیشتر فناوری، بازی ها نیز  بهتر می شوند.بسیاری از شرکت های تولید بازی به این واقعیت پی برده اند و شروع به پیاده سازی بازی های خود در متاورس کرده اند.

  • ایجاد فرصت های نوین برای کسب سود 

یکی دیگر از مزایای متاورس فرصت های جدید برای کسب درآمد بیشتر است. هر زمان که فناوری جدیدی وجود داشته باشد، مردم همیشه راه هایی برای کسب درآمد از آن پیدا می کنند. در  Metaverse نیز تفاوتی ندارد و  مردم در حال حاضر راه‌هایی برای کسب درآمد پایدار با استفاده از تمام امکاناتی که این تکنولوژی ارائه می‌دهد، پیدا کرده‌اند.برخی از مردم در املاک دیجیتال سرمایه گذاری می کنند، قطعه زمینی در متاورس است، به این امید که به مرور زمان ارزش زمین مجازی افزایش یابد.

علاوه بر این، بسیاری از مردم در این تکنولوژی با انجام بازی‌هایی که به شما توکن و NFT پاداش می‌دهند، درآمد کسب می‌کنند، که می‌توانید آنها را با پول مبادله کنید. همچنین، اجاره ملک، میزبانی کنسرت، و گالری های هنری، همگی از فعالیت های بالقوه سودمند مالی برای انجام در متاورس هستند.

معایب متاورس

معایب متاورس

در این قسمت از مقاله معرفی مزایا و معایب متاورس به معایب آن می‌رسیم. در حقیقت این تکنولوژی نیز درست مانند سایر  دارای معایب چشمگیری است که در ادامه ّن ها را بیان خواهیم کرد.

  • افزایش جرایم سایبری

جرایم سایبری یک مشکل جدی است که از زمان وجود اینترنت گریبان‌گیر کاربران دنیا شده است. دولت‌ها میلیون‌ها دلار و سال‌ها برای مبارزه با آن هزینه کرده‌اند، که به تقویت سطوح امنیتی سیستم‌های اینترنتی فعلی ما کمک کرده است. با این حال، از آنجایی که Metaverse یک مفهوم جدید است، هنوز از این سطوح پیشرفته امنیت سایبری برخوردار نیست. این امر آن را در برابر انواع فعالیت‌های غیرقانونی، مانند کلاهبرداری، پولشویی، بهره‌کشی از کودکان، کالاهای غیرقانونی، قاچاق خدمات، و حملات سایبری به شدت آسیب‌پذیر می‌کند.

  • تأثیر منفی بر جوامع و فرهنگ شهرها و کشورها

یکی از مضرات و معایب متاورس، نزدیک کردن همه افراد به یکدیگر و ادغام فرهنگ‌های مختلف جهان در یک فرهنگ و از دست دادن تنوع فرهنگی زیبای موجود در جهان است. اگر قرار باشد مردم بیشتر وقت خود را در این سیستم بگذرانند، دیگر احساس ارتباط با جامعه کوچک نزدیک خود را نخواهند داشت و نیازی به پذیرش فرهنگ محلی یا منطقه ای خود احساس نخواهند کرد.

این ممکن است در نهایت منجر به پایان بسیاری از سنت‌هایی شود که از آغاز بشریت وجود داشته‌اند، و احتمالاً جامعه جدیدی را ایجاد کند.

  • مشکلات اعتیاد متاورس و دنیای مجازی

 اعتیاد به بازی که هم اکنون در دنیا به عنوان یک مشکل جهانی مظرح شده است از دیگر معایب متاورس است.  برخی استدلال می کنند که در این محیط خطر اعتیادی بزرگتر  با متاورس وجود دارد، زیرا شما کاملاً در یک دنیای مجازی غوطه ور هستید. علاوه بر نیازهای فیزیکی ضروری شما مانند خوردن و خوابیدن، نیازی نیست تنظیمات VR خود را ترک کنید.

کودکان و نوجوانان بیشتر در معرض خطر هستند، زیرا کارشناسان پیشنهاد می کنند که قرار گرفتن افراد زیر 18 سال در معرض متاورس و اجازه دادن به آنها برای صرف زمان زیاد در آن آسیب جدی به رشد آنها وارد می کند.

  • از دست دادن ارتباط با دنیای فیزیکی

یکی از نگرانی‌های مهمی که بسیاری از مردم در مورد Metaverse دارند این است که چقدر راحت می‌توان زمان را در این فضا از دست داد. از آنجایی که حواس شما اساساً غیرفعال هستند، یا به عبارت دیگر، آنها به جای دنیای واقعی به دنیای مجازی متصل هستند، افرادی که برای مدت طولانی در معرض این فضا قرار می گیرند ممکن است وابستگی خود را به واقعیت از دست داده و  یا فراتر از آن مایل به درک وجود جهانی به جز دنیای مجازی نباشند.

ما در دنیای امروزی با استفاده از دستگاه های تلفن همراه، این نوع رفتار را تا حدودی تجربه می کنیم، به طوری که به صورت میانگین آمریکایی ها تقریباً 5.4 ساعت در روز را صرف خیره شدن به صفحه نمایش می کنند.

  • ایجاد مشکلات مربوط به حریم خصوصی و امنیتی

حفظ حریم خصوصی همیشه یک نگرانی در اینترنت بوده است، به طوری که مردم از جمع آوری اطلاعات شخصی آنها و فروش آنها به تبلیغ کنندگان بی اطلاع هستند. چیزی که این نگرانی ها را بدتر می کند این واقعیت است که متا به سمت متاورژن جدید هدایت می شود. با توجه به سابقه قبلی آنها با نگرانی های حفظ حریم خصوصی کاربرانشان، این موضوع به سادگی با تغییر نام آنها از بین نمی رود.

  • مسائل مربوط به سلامت روان فردی

فراتر از تمام جنبه های ارتباط اجتماعی، سرگرمی و تجاری متاورس، خطر جدیتری برای سلامت روان کاربران  وجود دارد. افسردگی همچنین یکی از مهم‌ترین معایب متاورس و خطری برای کسانی است که به آن ملحق می شوند و آن را بهتر از زندگی واقعی خود می یابند. عزت نفس آنها را کاهش  و باعث می شود که دوره های افسردگی شدیدی را پشت سر بگذارند.

علیرغم استفاده از واقعیت مجازی در محیط های کنترل شده برای کمک به بیماران مبتلا به علائم اسکیزوفرنی، ما نمی توانیم روی متاورس کنترل شده یا ساخته شده برای کمک به افراد مبتلا به این بیماری ها حساب کنیم.مطالعات روانشناختی همچنین نشان داد که غوطه ور شدن در این دنیای دیجیتال و جدا کردن خود از دنیای واقعی، احتمال جدایی دائمی از واقعیت را افزایش می دهد و حتی ممکن است منجر به علائم نزدیک به روان پریشی شود.

  • عدم اعتدال و رفتارهای ناهنجار کاربر

 نظارت بر تعداد زیادی از کاربران به طور همزمان کار آسانی نیست. تعدیل در هر مقیاس معنی‌داری عملاً غیرممکن است و پیشگیری از سمیت نمی‌تواند از طریق جریمه اتفاق بیفتد. در حال حاضر، با توجه به مدیریت ضعیف متا از رفتارهای بد در شبکه اجتماعی خود از جمله “فیس بوک”، به نظر نمی رسد راهی برای مبارزه با این موضوع وجود داشته باشد. به نظر می رسد متاورژن با پتانسیل تبدیل شدن به یک محیط سمی محکوم با مشکلات و این عدم تعادل روبرو خواهد شد.

  • مشکلات اتصال و سخت افزار

متاورس به یک اتصال اینترنتی سریع و مظمئن نیاز دارد تا محیط مجازی مشترک را تا حد امکان یکپارچه کند. این باید شامل اتصال مبتنی بر فیبر و فناوری شبکه بی‌سیم نسل پنجم، از جمله فناوری 5G، و احتمالاً حتی شبکه‌های نسل بعدی باشد.

موضوع دیگر این واقعیت است که بین کسانی که توانایی به دست آوردن و استفاده از ابزارهای سخت افزاری و دیجیتالی مورد نیاز برای دسترسی به متاورس را دارند و کسانی که ندارند، تبعیض قائل می شود.با این وجود هر فرد نمی تواند از مزایای آن بهره مند شوند.

  • تصاحب شرکت ها

زمانی که رسانه های اجتماعی شروع به فعالیت کردند، قرار بود افرادی مانند من و شما، محتوای دیگران را ایجاد کرده و با آنها تعامل داشته باشند. اما متاسفانه شرکت های بزرگ زمام امور را در دست گرفتند. شاید بهترین مثال این باشد که چگونه شرکت‌ها به یوتیوب جهش کردند و فرمان را از دست سازندگان فردی گرفتند و ما شاهد تغییر از ویدیوهای معتبر خانگی به ویدیوهای حرفه‌ای تولید و ویرایش شده توسط تیم‌های حرفه‌ای بودیم.

ترس بزرگی از این جهت وجود دارد که در متاورس هم همین اتفاق بیفتد، به جای اینکه افراد با یکدیگر تعاملات اجتماعی داشته باشند، شرکت های بزرگ برای تامین منافع خودخواهانه خود، کنترل را در دست گرفته و دنیای مجازی را به زمین جدید خود برای کمپین های بازاریابی، اجرای تبلیغات و استفاده از ویژگی های خود تبدیل کنند.

خطرات بازی در metaverse

نتیجه گیری، آیا از متاورس استفاده کنیم یا خیر؟

در این مقاله از علی سیتی با مزایا و معایب متاورس آشنا شدید، اما این سوال ممکن است برای کاربران زیادی مطرح شود. استفاده از این تکنولوژی مفید و یا مضر خواهد بود؟ در پاسخ باید گفت: در نهایت متاورس هنوز تا بهینه سازی کامل راه زیادی در پیش دارد. ما معتقدیم که این تکنولوژی به چیزی بزرگ‌تر از آنچه امروز می‌توانیم تصور کنیم، تبدیل خواهند شد و مزایای استفاده از آن اندک نخواهد بود. از طرف دیگر، معایب هنوز هم یک نگرانی هستند، اما بسیاری از چیزهای بد احتمالی ناشی از توسعه متاورس ممکن است در طول زمان و با بهینه سازی کامل آن کاهش یابد.

در نهایت تصمیم همیشه در دست شما است نه فناوری. به این معنا که اگر ارزشی در آنچه متاورس ارائه می دهد پیدا نمی کنید، از آن استفاده نکنید. به عبارتی دیگر اگر در مورد برخی از معایب ذکر شده نگران هستید، می توانید قوانین و محدودیت هایی برای خود انتخاب کنید که قرار گرفتن در معرض این معایب را محدود کنید. خواه این محدودیت زمانی باشد یا  سایر مشکلات ذکر شده دیگر، قدرت تصمیم گیری در مورد استفاده از  آن و نحوه استفاده از آن در دست شماست.

اشتراک گذاری

مرتبط ترین مطالب در مورد "مزایا و معایب متاورس"

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

				
					helloalicity
				
			
				
					alicitycard
				
			
کتابچه رمز ارزهای دیجیتال
آموزش ارز دیجیتال ، بلاکچین، ترید کردن و...
پیشنهادی

به نام خدای رنگین کمان

درود به مردم شریف ایران همانطور که تو این 3 ماه در کنار شما بودیم و همزمان با تعطیلی شما ما هم تعطیل بودیم.

تصمیم گرفتیم تماما سود بدست آمده خرید از سایت های خارجی مون و نیمی از سود باقی محصولات رو به کولبرانی که تو این سال ها آسیب دیدن و یا تو این 3 ماه هیچ فعالیتی نداشتن تقدیم کنیم. امیدواریم که بتونیم کمک شایانی بکنیم.

پیغام شما با موفقیت برای مدیریت علی سیتی ارسال شده است.
به زودی با شما تماس خواهیم گرفت.