عبارات بازیابی چیست؟

علی سیتی / عبارات بازیابی چیست؟

تالیف

elham adriyani

زمان انتشار

10 دی 1401

نظرات

بدون نظر

آنچه که در این مطلب می خوانید:

همانطور که می‌دانید کیف پولهای دیجیتالی یکی از مهمترین ابزارها برای نگهداری از اموال و دارایی های شما هستند. اگر شما نیز از جمله افرادی هستید که در حوزه ارزهای دیجیتالی فعال هستید حتما با یکی از انواع کیف پول های سخت افزاری، نرم افزاری و یا موبایلی سروکار دارید. انواع مختلفی از این ولت های سخت افزاری در مدل ها و قیمت های متنوع در بازار وجود دارد که می‌توانید با توجه به ارزهای دیجیتالی خود و یا بودجه و قیمت آن ها  یکی را انتخاب و خریداری نمایید. اگر تاکنون یکی از این کیف پول های دیجیتال را نصب و  راه اندازی کرده باشید با عباراتی به عنوان عبارات بازیابی یا seed   روبرو شده‌اید. این عبارات که به عنوان عبارات یادآور نیز عنوان شده است چه هستند و چه کاربردی دارند؟ آیا این عبارات همان کلیدهای خصوصی هستند یا خیر؟ این ها سوالاتی است که ممکن است برای بسیاری از کاربران در این حوزه به وجود آید. این بار و در این مطلب از علی سیتی قصد داریم در ارتباط با این عبارات مهم و سوالاتی نظیر موارد ذکر شده با شما سخن بگوییم. پس اگر شما نیز در حوزه ارزهای دیجیتالی فعالیت دارید برای آشنایی با این موضوع و اهمیت این عبارات پیشنهاد می‌کنیم تا ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

عبارات بازیابی یا seed  چیست؟

عبارات بازیابی یا همان seed  در حقیقت کلماتی هستند که در هنگام ایجاد و یا ساخت کیف پول برای اولین بار به شما داده می‌شود . این عبارات مجموعه ای از عبارات و کلماتی هستند که معمولا در جهت بازیابی کیف پول دیجیتال و همچنین برگرداندن اطلاعات ولت کاربران کاربرد دارد. به عبارتی دیگر در مراحل اولیه نصب کیف پول از کاربران درخواست یادداشت این عبارات خواهد شد. با توجه به انواع کیف مدل های کیف پول این عبارات از 12-24 کلمه تشکیل شده اند که می بایست توسط کاربران یادداشت و نگهداری شوند. این عبارات در کیف پول‌های مختلف متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال در کیف پول تراست ولت شاهد عبارات بازیابی 12 کلمه ای هستیم اما در کیف پول کوینومی و ولت های کمپانی لجر شاهد عبارات 24 کلمه ای هستیم. در برخی از انواع کیف پول های سخت افزاری از جمله کیف پول های لجر برگه ای درون جعبه و محتویات کیف پول وجود دارد که کاربران این عبارات را در آن یادداشت و نگهداری می‌کنند. برخی دیگر از جمله کیف پول سیف پال صفحاتی فلزی را برای نگهداری ایمن در اختیار کاربران قرار خواهد داد. در ولت های نرم افزاری و موبایلی از جمله تراست ولت باید این عبارات را کاربر در برگه ای یادداشت کرده و در محیطی امن و دور از دسترس دیگران نگهداری نماید.

عبارات بازیابی چیست

اهمیت عبارات بازیابی

عبارات بازیابی و یا Mnemonic Phrase  برای کاربران اهمیت زیادی دارد. زیرا همانطور که بیان کردیم این عبارات برای بازیابی کیف پول که مهمترین عامل است کاربرد دارد. بنابراین اگر به هر دلیلی این عبارات را فراموش کرده باشید و همچنین به کیف پول خود نیز دسترسی نداشته باشید اموال و دارایی های خود را  برای همیشه از دست خواهید داد. با این وجود میزان اهمیت این عبارات تا حد بسیاری واضح خواهد بود. این عارات از هیچ قانون پیروی نکرده و یا معنا و مفهوم خاصی نیز ندارد. بنابراین یادداشت کردن و نگهداری آن بسیار حائز اهمیت است. دسترسی دیگران به این عبارات به منزله دسترسی آن ها به اموال و دارایی شما و اختیار جهت ارسال و دریافت ارز است. بنابراین در حفظ آن کوشا و این عبارات را در چندین جا مطمئن یادداشت نمایید تا در صورت نیاز به آنها دسترسی داشته باشید.

تفاوت کلید خصوصی و عبارات بازیابی در چیست؟

همان طور که تا این قسمت از این مقاله بیان کردیم عبارات بازیابی ، عباراتی 12-24 کلمه ای هستند که در ریکاوری، انتقال ارز به کیف پول و فراموشی رمز عبور ولت کاربرد  داشته و در هنگام ایجاد و ساخت آن برای اولین بار به کاربر داده می‌شود. اما کلید خصوصی چیست؟ در حقیقت کلید خصوصی ابزاری برای کنترل و مدیریت ارزهای دیجیتال هستند که به عنوان سند مالکیت ارزهای دیجیتالی به شمار می‌روند. این کلید یک رشته حروف و یا عدد 64 بیتی هستند که توسط کیف پول و به صورت تصادفی با استفاده از الگوریتم های رمزنگاری شده ایجاد می‌شوند. هر یک از کیف پول ها کلیدهای خصوصی خود را دارند و غیر قابل تغییر هستند. این کلیدها به صورت شناسه ای منحصر به فرد برای هر کیف پول هستند و یکسان بودن دو کلید خصوصی ممکن نخواهد بود. با توجه به این که یادآوری و یا نوشتن این عبارات مار ساده ای نیست عبارات ریکاوری به وجود آمدند. در حقیقت عبارات یادآور یا بازیابی شکلی دیگر از کلید خصوصی است که به کلماتی تبدیل شده است.شاید برای شما نیز جالب باشد بدانید که این کلمات به گونه ای طراحی شده اند که هیچ شباهتی با یکدیگر نداشته و چهار حرف ابتدا هر کلمه به صورت یکتا بوده و به نوعی در نظر گرفته شده تا کاربر پس از نگاه کردن به حروف ابتدایی کلمه را به یاد آورد.

در ادامه نمونه ای از کلید خصوصی و seed phrase را به عنوان مثال معرفی خواهیم کرد.

مثالی از کلید خصوصی:

3KYZfUEo39z3FcrtgX5QbbwGnNP5zTd9yyr2SC1j199sBCntjss

مثالی از از عبارت بازیابی ۱۲ کلمه‌ای

guilt tilt whip oppose beef filmo bulk problem satisfy order sentence sphere

عبارات بازیابی seed

آیا عبارات بازیابی احتمال هک شدن دارند؟

 گم کردن عبارات بازیابی و از دست دادن ارزهای دیجیتالی بسیاری از سرمایه گذاران در این حوزه را نگران کرده است. داشتن این عبارات توسط افراد دیگر به معنای دسترسی آن ها به کیف پول شما و دارایی های شما است. بنابراین قرار گرفتن این عبارات در دست هکرها برابر با از دست دادن تمام اموال و دارایی کاربران است. اما آیا هکرها می‌توانند به این عبارات دسترسی پیدا کنند؟ با توجه به نوع این عبارات و تعابیر امنیتی ولت ها عملا دسترسی این افراد به این عبارات ممکن نخواهد بود و حدس زدن این عبارات نیز ممکن نخواهد بود. اما هکرها روش های دیگری را برای دسترسی به این عبارات به کار می‌گیرند.در ذیل این روش ها را برای شما بیان خواهیم کرد.

  • فیشینگ کردن

 یکی از روش های هک کردن فیشینگ نام دارد . فیشینگ به معنای دسترسی به اطلاعات کاربران با فریب دادن آن هاست . بسیاری از کاربران اطلاعات خصوصی خود را به صورت رسمی در وب سایت، اپلیکیشن و یا نرم افزارهای گوناگون وارد و به عنوان ثبت نام در آن تمامی اطلاعات خود را تقدیم این افراد سودجو می‌کنند.

  • ارسال ایمیل های مشابه یا پشتیبانی

 یکی دیگر از روشهای هک کردن عبارات بازیابی ارسال ایمیل به عنوان پشتیبانی ولت به کاربران است. این افراد با ساخت ایمیل های مشابه اقدام به ارسال ایمیل با نام پشتیبانی ولت شما می‌کنند. بنابراین با مطرح کردن قرار گرفتن کیف شما در معرض خطر از شما درخواست ارسال اطلاعات شخصی کیف پول و یا حتی تین عبارات را می‌کنند. با کمی توجه به ایمیل های ارسال شده و بررسی آن می‌توانید این ایمیل ها را شناسایی کنید و به هیچ عنوان هیچ اطلاعاتی از ولت خود را در اختیار آن ها قرار ندهید.

  • استفاده از بدافزارها و نرم افزارهای مشابه

 یکی دیگر از روش های هک کردن عبارات بازیابی توسعه و طراحی بدافزارهای مشابه و هم با با کیف پولهای دیجیتالی است. این روش ها که سالها پیش برای کیف پول تراست ولت به وجود آمد و سبب شد تا افراد زیادی اموال و دارایی های خود را از دست دهند. به عبارتی دیگر طراحی یک نسخه جعلی از کیف پول تراست ولت که هزاران کاربر را گرفتار خود کرد. با این وجود ممکن است برخی افراد سودجو با طراحی اپلیکیشنی مشابه با ولت شما و هر نوع کیف پول نرم افزاری و یا موبایلی دیگر سبب هک کردن اطلاعاتولت شما شده و به سادگی بتواند به دارایی های شما دسترسی پیدا نماید. کاربران این ولت ها با وارد کردن رمز عبور و یا seed خود در این نرم افزارها عملا اطلاعات خود را در اختیار این افراد قرار می دهند. بنابراین بهتر است همواره از وب سایت های رسمی آن ولت و یا اپل استور و یا گوگل پلی نرم افزارهای مورد نیاز خود را دانلود نمایید.

انتخاب پسورد مناسب کیف پول

نکات مهم در نگهداری از عبارات بازیابی

  • برای دانلود و نصب هر گونه برنامه و یا کیف پول حتما از وب سایت رسمی آن ولت اقدام به دانلود و یا نصب برنامه نمایید.
  • کلمه و یا عبارات بازیابی خود را به هیچ عنوان در اختیار افراد دیگر قرا ندهید.
  • سعی کنید همواره یک یا چند نسخه پشتیبان از این عبارات داشته باشید. بهترین روش برای نگهداری یادداشت کردن در چند جای مختلف است. بنابراین لازم است بر روی ورق آن ها را یادداشت و در محیطی امن نگهداری نمایید.
  • هرگونه ایمیل و یا پیامک ارسال شده مبنی بر کیف پول را بررسی فرمایید و اطلاعات خود را در اختیار آنها قرار ندهید.
  • از یادداشت کردن عبارات ریکاوری در داخل اپلیکیشن، نوت گوشی و سایر اپلیکیشن ها خودداری نمایید.زیرا ممکن است در صورت هک شدن ارزهای شما به خطر بیفتد.
  • بر روی کیف پول خود یک رمز عبور ایمن و مطمئن انتخاب نمایید تا هر شخصی به سادگی نتواند وارد آن شود.

 

خرید انواع کیف پول سخت افزاری از فروشگاه  آنلاین علی سیتی

ما در این مطلب در ارتباط با این که عبارات بازیابی چیست و چه کاربردی دارد با شما صحبت کردیم و تفاوت آن با کلید خصوصی را  برای شما بیان کردیم. همچنین در این مطلب در ارتباط با هک شدن عبارات ریکاوری موارد مهمی را بیان کردیم.  توصیه ما به شما با توجه به اهمیت این عبارات نگهداری آن در محیطی امن و دور از دسترس دیگران و همچنین استفاده از انواع کیف پول های سخت افزاری مانند لجر است. این ولت ها دارای تعابیر امنیتی بسیاری بالایی نسبت به مدل های نرم افزاری و موبایلی هستند.  شما می‌توانید هرگونه سوال در این زمینه را با پشتیبانان مجموعه علی سیتی در میان بگذارید. همچنین می‌توانید برای خرید انواع کیف پولهای سخت افزاری به این فروشگاه مراجعه نمایید و به صورت آنلاین سفارش خود را ثبت نمایید. از مزایای خرید از این فروشگاه قیمت مناسب برای محصولات، پشتیبانی رایگان و ضمانت اصالت کیف پول های دیجیتالی است. با علی سیتی هوشمندانه و با خیالی آسوده خرید نمایید.

اشتراک گذاری

مرتبط ترین مطالب در مورد "عبارات بازیابی چیست؟"

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 5 =

				
					helloalicity
				
			
				
					alicitycard
				
			
کتابچه رمز ارزهای دیجیتال
آموزش ارز دیجیتال ، بلاکچین، ترید کردن و...
پیشنهادی

به نام خدای رنگین کمان

درود به مردم شریف ایران همانطور که تو این 3 ماه در کنار شما بودیم و همزمان با تعطیلی شما ما هم تعطیل بودیم.

تصمیم گرفتیم تماما سود بدست آمده خرید از سایت های خارجی مون و نیمی از سود باقی محصولات رو به کولبرانی که تو این سال ها آسیب دیدن و یا تو این 3 ماه هیچ فعالیتی نداشتن تقدیم کنیم. امیدواریم که بتونیم کمک شایانی بکنیم.

پیغام شما با موفقیت برای مدیریت علی سیتی ارسال شده است.
به زودی با شما تماس خواهیم گرفت.