انواع کلاهبرداری ارزهای دیجیتال و روش های پیشگیری از آن

علی سیتی / انواع کلاهبرداری ارزهای دیجیتال و روش های پیشگیری از آن

تالیف

elham adriyani

زمان انتشار

13 آذر 1402

نظرات

بدون نظر

آنچه که در این مطلب می خوانید:

کلاهبرداری ارزهای دیجیتال به روش های مختلف صورت می‌گیرد. کلاهبرداری از کیف پول های دیجیتال  از طریق ایمیل‌ها، وب‌سایت‌ها یا برنامه‌های جعلی به وسیله اعتبار ورود به کیف پول یا اطلاعات شخصی، کلاهبرداری از طریق سرمایه گذاری و یا هدیه دادن و … این کلاهبرداری های پیچیده می‌توانند حتی بهترین کیف پول دیجیتال ایمن را نیز تخلیه کنند.

کلاهبرداری ارزهای دیجیتال و آغاز آن

با گسترش تکنولوژی و ایجاد فناوری های جدید، به مراتب خطرات و مشکلات ناشی از آن نیز به وجود خواهند آمد. اگر شما نیز از معتقدان بلندمدت ارزهای دیجیتال هستید باید بدانید که پلتفرم های این حوزه دائماً مورد حمله کلاهبرداران قرار می‌گیرند و بسیار آزاردهنده هستند. ماهیت جذاب “سریع ثروتمند شدن” اغلب محیط تحت فشار بیشتری را برای سرمایه گذاران ایجاد می‌کند، بنابراین افراد بیشتر بر اساس انگیزه عمل کرده و بررسی های لازم را در انتخاب یک کیف پول دیجیتال امن و یا تراکنش های خود انجام نمی‌دهند.

Action Fraud مرکز ملی گزارش‌دهی کلاهبرداری و جرایم سایبری بریتانیا، شاهد افزایش 116 درصدی گزارش‌های کلاهبرداری دیجیتال بین ژوئن 2020 تا ژوئن 2021 بوده است. اکنون ما قصد داریم تا به بررسی روش های کلاهبرداری ارزهای دیجیتال پرداخته و ایده‌هایی در مورد اینکه چگونه می‌توانید این خطرات را کاهش دهید بپردازیم. پس در ادامه این مطلب از علی سیتی با ما همراه باشید.

کلاهبرداری ارزهای دیجیتال

خطرات ذاتی کار با کریپتوکارنسی

ارزهای رمزنگاری شده یا همان کریپتوکارنسی به دلیل ماهیت خود از جذاب‌ترین دارایی‌ها برای کلاهبرداران هستند. از جمله دلایل این امر کی‌تواند موارد ذیل باشد.

  • دیجیتالی بودن دارایی ها

این ارزها کاملاً دیجیتالی هستند، بنابراین کلاهبرداران برای نفوذ به کیف پول‌ها و پلتفرم‌ها، چه از طریق هک، فیشینگ یا بدافزار از پیش نصب شده، فقط به رایانه و دسترسی به اینترنت نیاز دارند.

  • غیرمتمرکزبودن

هیچ‌کس ارزهای رمزنگاری شده را کنترل نمیکند، به این معنی که هیچ‌کس مسئولیتی در هنگام وقوع کلاهبرداری نخواهد داشت. این امر ورود به یک دعوای حقوقی و یا حق دفاع را برای کاربران آسیب دیده دشوارتر خواهد کرد.

  • برگشت ناپذیر بودن

برگشت ناپذیر بودن برخی از تراکنش ها یکی از معایب ارزهای دیجیتال است. به عنوان مثال، تراکنش BTC یا ETH هرگز قابل برگشت نیست. با این وجود کلاهبرداران به سادگی از این فرصت استفاده می‌کنند.

  • اطلاعات ناشناس / مستعار

برخلاف حساب‌های بانکی، برای دریافت ارز نیازی به اطلاعات شخصی ندارید. اما کلاهبرداران، فرارهای مالیاتی و پول‌شویی‌ها همچنان انواع کیف‌پول‌های دیجیتال متعدد ایجاد می‌کنند تا هیچ ردی از خود به جای نگذارند.

  • عجله در انجام معاملات

عجله در انجام معاملات لزوما مغناطیسی برای تقلب در ارزهای دیجیتال نیست، اما یک چالش است، زیرا کاربران می‌خواهند در سریع‌ترین زمان ممکن خرید و فروش کنند و با بی دقتی می‌توانند رمز ارزهای خود را به خطر اندازند.


انواع کلاهبرداری ارزهای دیجیتال کدامند؟

کلاهبرداری ارزهای دیجیتال اشکال مختلفی دارد. همانطور که مجرمان مالی سعی می‌کنند از حساب بانکی شما پول بردارند، کلاهبرداران کریپتو هر کاری برای گرفتن رمز ارزهای شما انجام می‌دهند. برای محافظت از دارایی‌های رمزنگاری خود، به شما کمک خواهیم کرد که بدانید چه زمانی و چگونه مورد هدف قرار می‌گیرید و اگر مشکوک به کلاهبرداری یا هرگونه ارتباط مرتبط با آن هستید، چه کاری باید انجام دهید. از آنجایی که ارز دیجیتال و بلاک چین هر دو فناوری‌های جدیدی هستند، راه‌های مختلفی برای کلاهبرداران  وجود دارد که بتوانند با رمز ارزها پولشویی را آغاز کنند.برخی از روش هایی که مجرمان سایبری کلاهبرداری دیجیتال انجام می‌دهند عبارتند از:

  • کلاهبرداری نرم افزاری و کیف پول های تقلبی

ابتکاراتی با هدف دستیابی به کیف پول دیجیتال هدف یا اعتبارنامه های احراز هویت یکی از روش های کلاهبرداری رمز ارزهای دیجیتال است. این بدان معناست که کلاهبرداران سعی می کنند اطلاعاتی را به دست آورند که به آنها امکان دسترسی به کیف پول دیجیتال یا انواع دیگر اطلاعات خصوصی مانند کدهای امنیتی شما را میدهد. در برخی موارد، می‌تواند شامل دسترسی به سخت‌افزار فیزیکی، مانند رایانه یا تلفن هوشمند باشد.

طرح‌هایی که شامل انتقال مستقیم ارز رمزنگاری شده شما به یک کلاهبردار، به دلیل جعل هویت، سرمایه گذاری تقلبی یا فرصت های تجاری، یا سایر ابزارهای مخرب، کلاهبرداری های رایج هستند.گاهی ممکن است گرفتار نرم افزارها و کیف‌پول‌های تقلبی شوید. بنابراین اگر از کیف پول های نرم افزاری استفاده می‌کنید حتما از وب سایت رسمی آن اقدام به دانلود و نصب نمایید.

  • کلاهبرداری «فرصت کسب و کار».

یکی از روش های کلاهبرداری ارزهای دیجیتال به بهانه ایجاد فرصت کسب و کار است. این کلاهبرداری می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام شود، اما معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که فردی با یک فرصت تجاری با شما تماس می‌گیرد و وعده کمک به ثروتمند شدن شما را می‌دهد. در برخی موارد، کلاهبرداران با گفتن اینکه می‌توانند بازدهی استثنایی به شما بدهند، شما را مجبور می‌کنند که رمز ارز خود را انشعاب کنید، حتی دارایی‌های رمزنگاری شما را یک شبه دو یا سه برابر کنند.

در هر صورت، باید بدانید که چیزی به نام “بازدهی تضمین شده” وجود ندارد و این به ویژه در مورد دارایی های دیجیتال صادق است. اگر کسی با شما تماس گرفت و گفت که می‌تواند با ارز دیجیتال شما معجزه کند و شما را با عجله ثروتمند کند، پاسخ ندهید.

  • کلاهبرداری های جعلی فهرست مشاغل

در سناریوهای دیگر، سارقان فهرست‌های شغلی جعلی ایجاد می‌کنند یا پیشنهادهای شغلی ناخواسته ارسال می‌کنند تا قربانیان جدیدی را به طرح خود جذب کنند. «شغل‌هایی» که آنها برای آن استخدام می‌کنند اغلب در حوزه کریپتو هستند، از جمله مواردی مانند استخراج کریپتو و جذب سرمایه‌گذاران کریپتو.

در هر صورت، همه این مشاغل یک چیز مشترک دارند – برای شروع باید پرداختی را به صورت کریپتو انجام دهید. کلاهبرداری از آنجا می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد. کلاهبردار ممکن است شما را متقاعد کند که پرداخت‌های اضافی انجام دهید، یا در حساب بانکی‌تان سپرده‌گذاری می‌کنند و از شما می‌خواهند که فقط برای شکست سپرده اصلی‌شان پول نقد بفرستید.

  • کلاهبرداری با روش هدیه دادن ارز دیجیتال

این نوع کلاهبرداری ارز دیجیتال به شما وعده پول و رمز ارزهای رایگان یا نوع دیگری از جایزه را می دهند. بسیاری از کلاهبرداران به عنوان افراد مشهور یا تأثیرگذار ظاهر می‌شوند تا قربانیان جدیدی را جذب کنند/ تشخیص اینکه چه چیزی واقعی است، می‌تواند دشوار باشد.

به عنوان مثال، کلاهبرداران کریپتو دائماً سعی می‌کنند از طریق رسانه‌های اجتماعی و ویدئو جعل هویت ایلان ماسک باشند تا مردم را وادار به ارسال دارایی‌های دیجیتال کنند. یک کلاهبرداری رمزنگاری “Freedom Giveaway” ایلان ماسک که در توییتر انجام شد حتی به 1000 فالوور جدیدی که ثبت نام کردند، قول کریپتو رایگان داد، اما همه چیز ساختگی بود.

  • کلاهبرداری های جعل هویت

 کلاهبرداری های جعل هویت بسیاری وجود دارد که باید از آنها آگاه بود. به عنوان مثال، سارقان رمزارز می‌گویند که از دولت یا مجری قانون هستند تا اعتباری به دست آورند.سپس آن‌ها شما را متقاعد می‌کنند که حساب‌ها یا دارایی‌هایتان به عنوان بخشی از تحقیقات مسدود شده‌اند، و می‌توانید برای حل مشکل به آن‌ها به صورت رمزنگاری پرداخت کنید.

گاهی اوقات، آنها می‌گویند که از یک شرکت بزرگ مانند آمازون، مایکروسافت یا حتی بانک شما هستند تا اعتماد شما را جلب نمایند  و در نهایت، هدف این است که رمزارز شما را بدون توجه به دروغ هایی که استفاده می‌کنند، بدست آورید.

  • کلاهبرداری های سرمایه گذاری

FTC می‌گوید که در این کلاهبرداری ارزهای دیجیتال، یک “مدیر سرمایه گذاری” که تا به حال نام آن را نشنیده اید با یک فرصت سرمایه گذاری باورنکردنی به سراغ شما می آید. البته، این فرآیند با ارسال رمز ارز به حساب آنلاین آن‌ها یا دانلود اپلیکیشنی که به شما کمک می‌کند پولدار شوید، شروع می‌شود و باید این کار را با عجله انجام دهید.

در بسیاری از موارد، این کلاهبرداران وب‌سایت‌هایی با ظاهر قانونی خواهند داشت که از اصطلاحات پیچیده سرمایه‌گذاری برای واقعی به نظر رسیدن استفاده می‌کنند. با این حال، اگر با این پلتفرم وارد حساب خود شوید، ممکن است از برداشت پول خود مسدود شوید یا فقط در صورت پرداخت هزینه گزاف بتوانید به پول نقد خود دسترسی پیدا کنید.

  • کلاهبرداری های فیشینگ

کلاهبرداری فیشینگ زمانی اتفاق می‌افتد که شخصی تظاهر می‌کند شرکت و یا فرد مهمی است، تا شما را وادار کند تا اطلاعات خصوصی خود را با میل خود به اشتراک بگذارید. هدف بسیاری از کلاهبرداری های فیشینگ کریپتو این است که شما را وادار کنند تا کلیدهای کیف پول رمزنگاری خصوصی خود را به اشتراک بگذارید، معمولاً با ارسال یک ایمیل رسمی که از شما می خواهد به حساب خود وارد شوید.

  • طرح های پمپ و تخلیه

این کلاهبرداری زمانی اتفاق می‌افتد که گروهی از افراد دور هم جمع می‌شوند تا دیگران را به سرمایه‌گذاری در یک ارز دیجیتال خاص ترغیب کنند، معمولاً با ارسال پست در رسانه‌های اجتماعی برای ایجاد هیاهو. کلاهبرداران با هم کار می کنند تا قیمت دارایی را بالا ببرند تا زمانی که همه آنها به طور همزمان پول نقد کنند و همه سرمایه گذاران جدید و هیجان زده را که کیف را در دست دارند، رها کنند.

انواع کلاهبرداری های ارز دیجیتال

چگونه یک کلاهبرداری رمزنگاری را تشخیص دهیم؟

وقتی صحبت از کلاهبرداری ارزهای دیجیتال به میان می آید، چند نشانه آشکار وجود دارد که به شما می‌گوید در شرف فریب خوردن هستید. مراقب موارد زیر باشید:

  • هرپیشنهادی که خیلی خوب به نظر می‌رسد:

اگر با هر پیشنهاد ارز دیجیتالی روبرو می‌شوید که آنقدر خوب به نظر می‌رسد که شما را شگفت زده کند  احتمالاً نمی‌تواند درست باشد. هیچ کس برای انجام هیچ کاری رمزنگاری رایگان را به شما پیشنهاد نمی‌کند، و یک تحقیق کوچک می‌تواند به شما کمک کند ادعاهای بزرگی را که توسط هیچ داده‌ای پشتیبانی نمی‌شوند، شناسایی کنید.

  • آگهی‌های شغلی “پرداخت برای بازی”:

هرگز نباید برای انجام یک کار یا تضمین موقعیتی در صنعت کریپتو هزینه پرداخت کنید. اگر کسی به شما پیشنهاد شغلی می دهد که نیاز به پیش پرداخت دارد، نباید اجرا کنید.

  • وعده های بازده تضمین شده:

هیچ کس نمی‌تواند وعده بازگشت سرمایه تضمین شده را به شما بدهد، و این در صنعت کریپتو به همان اندازه که در سرمایه گذاری های مالی سنتی وجود دارد نیز صادق است. بنابراین اگر کسی به شما چنین تضمینی داد به کلاهبرداری ارز دیجیتال مشکوک شوید.

  • ارتباطات غیرمنتظره:

اگر از شخصی ایمیل، تماس تلفنی یا پیامکی دریافت کردید که از شما می‌خواهد وارد یک حساب رمزنگاری شوید، رمز ارز را برای حل یک مشکل ارسال کنید یا در یک فرصت تجاری شرکت کنید، باید فوراً آن را نادیده بگیرید.

 

چگونه از قربانی شدن کلاهبرداری ارزهای دیجیتال جلوگیری کنیم؟

در حالی که توجه و مراقبت به موارد ذکر شده کلاهبرداری  که در بالا توضیح دادیم می‌تواند به شما در جلوگیری از مشکلات کمک کند، اقدامات دیگری نیز وجود دارد که می توانید برای محافظت از دارایی های دیجیتال خود بردارید. برای جلوگیری از قربانی شدن یک طرح رمزنگاری، اقدامات زیر را در نظر بگیرید:

  • از رمزنگاری خود با ذخیره سازی سرد محافظت کنید

برای این که قربانی کلاهبرداری ارزهای دیجیتال نشوید می‌توانید ارزهای خود را در کیف‌های مبتنی بر وب، موبایل یا دسکتاپ که همگی «ذخیره‌سازی داغ» در نظر گرفته می‌شوند، نگهداری کنید، اما انتخاب ذخیره‌سازی سرد به جای آن می‌تواند به شما کمک بیشتری کند و دارایی‌هایتان را ایمن‌تر نگه دارید. عبارتی دیگر بهتر است ارزهای  خود را در یک کیف پول سخت‌افزاری در خانه نگه دارید. این نوع کیف پول به شما امکان می دهد کلیدهای رمزنگاری خود را همیشه در اختیار داشته باشید.

  • ارتباطات ناخواسته را نادیده بگیرید

اگر ایمیل‌های عجیب و غریب یا تماس‌های تلفنی از شخصی دریافت می‌کنید که به نظر می‌رسد مشتاق صحبت با شما است و به سرعت ارز دیجیتال را مطرح می‌کند، تقریباً مطمئناً این ارتباط یک کلاهبرداری است. باید سعی کنید پیام‌های افرادی را که نمی‌شناسید نادیده بگیرید و فقط در صورتی پاسخ دهید که بتوانید تأیید کنید که شخص و موقعیت مشروع است.

  • اطلاعات تماس را تأیید کنید

اگر از بانک یا مؤسسه دیگری که واقعاً از آن استفاده می‌کنید تماس های تلفنی یا ایمیل دریافت می‌کنید، به ایمیل یا شماره تلفنی که از طریق آن با شما تماس گرفته شده پاسخ ندهید. پس از همه، تماس اولیه ممکن است جعلی باشد. به‌جای پاسخ مستقیم، اطلاعات تماس شرکت را در وب‌سایت رسمی‌شان جستجو کنید و با آن‌ها تماس بگیرید یا ایمیل بزنید.

روش های جلوگیری از قربانی رمز ارز

آیا صرافی های رمزارز ایمن هستند؟

مانند بانک های آنلاین و ارائه دهندگان وام، صرافی ها به شدت مورد هدف مجرمان کلاهبرداری قرار می گیرند، زیرا آنها سریع ترین راه برای دسترسی به پول نقد دیجیتال هستند. بنابراین، پلتفرم های رمز ارزها ذاتا برای کاربران خطرناک هستند، اما پلتفرم‌های تجارت ارزهای دیجیتال چالش‌های خاص خود را دارند، زیرا وظیفه آنها این است که پردازش و ذخیره سازی و همچنین تراکنش های امن را برای کاربران فراهم آورند.

برای پاسخ به این سوال باید به بررسی تاریخچه صرافی پرداخت. همچنین سابقه هک و نقض داده ها مهم است. با این حال، حتی امن‌ترین  و بهترین صرافی‌های ارزهای دیجیتال نمی‌توانند از کاربران در برابر حملات فیشینگ محافظت کنند، بنابراین باید در مورد جزئیات ورود و احراز هویت هوشمندانه عمل کنید.

از نظر ایمنی استفاده، همه پلتفرم‌های اصلی فرآیند ایمن KYC را برای کریپتو ارائه می‌کنند، و از آنجایی که داده‌ها را نمی‌توان در بلاک چین تغییر داد و یا حذف کرد، کلاهبرداری تا حدی دشوار خواهد بود اما این بحث وجود دارد که هیچ صرافی ایمن نیست، درست مانند هر سرمایه‌گذاری دیگری، مردم باید فقط با درک این موضوع که سرمایه‌شان در معرض خطر است درگیر شوند.

ایمن ترین صرافی های ارزهای دیجیتال جهان کدامند؟

در راستای مقاله کلاهبرداری ارزهای دیجیتال و درحالی که چشم انداز کریپتو به طور مداوم در حال تغییر است، ایمن ترین صرافی های ارز دیجیتال عبارتند از:

بایننس: صرافی بایننس که در سال 2017 توسط Changing Zhao، توسعه دهنده نرم افزار معاملاتی با فرکانس بالا تأسیس شد، اکنون بزرگترین صرافی در جهان از نظر حجم معاملات است. حجم روزانه آن به طور متوسط 30 میلیارد دلار است.

Coinbase: Coinbase Global که در سال 2012 تأسیس شد، به سادگی به عنوان Coinbase شناخته می شود، در آمریکا ثبت شده است، اما یک عملیات کاملاً از راه دور. این صرافی با حجم معاملات جهانی 6.8 میلیارد دلار در روز، محبوب ترین صرافی در ایالات متحده است.

Huobi: در اصل در چین تاسیس شد، Huobi یک بازیگر کلیدی در منطقه APAC با دفاتر در هنگ کنگ، کره جنوبی و ژاپن، و همچنین ایالات متحده است. این پلتفرم اجازه می‌دهد تا روزانه بیش از 6 میلیارد دلار در پلت فرم آن معامله شود. کیف پول هوبی یکی از ولت های معتبر است.

FTX: صرافی FTX یک صرافی ارز دیجیتال است که در محصولات مشتق شده و اهرمی تخصص دارد. این شرکت در سال 2018 توسط تاجر سابق ETF Sam Bankman-Fried تأسیس شد و بیش از 100 جفت معاملاتی را ارائه می دهد.

KuCoin: KuCoin که در سپتامبر 2017 راه اندازی شد، به صرافی جهانی ارز دیجیتال پیشرو تبدیل شده است و بیش از 400 دارایی دیجیتال را به بیش از 8 میلیون کاربر ارائه می دهد.

صرافی باینس

نتیجه گیری

با توجه به این‌که بازار ارزهای دیجیتال و سرمایه‌گذاری در آن به شدت رقابتی است و می‌توان گفت بازاری وسوسه کننده برای کلاهبرداری رمز ارز است باید سعی کنید به بهترین نحو ممکن در نگهداری ارزهای دیجیتال خود و ایمن نگه داشتن آن کوشا باشید. با توجه به موارد ذکر شده می‌توانید امنیت ارزهای خود را تامین و انواع کلاهبرداری‌ ارزهای دیجیتال را شناسایی کنید. درنهایت انتخاب یک کیف پول ایمن از جمله کیف پول های سخت افزاری می‌تواند امنیت بیشتری را برای شما به ارمغان آورد. برای مشاهده انواع ولت های سخت افزاری ارز دیجیتال می‌توانید به و سایت و فروشگاه آنلاین علی سیتی مراجعه نمایید. این فروشگاه تنوع زیادی از کیف پول های دیجیتال را با ضمانت اصالت کالا و پشتیبانی یکساله رایگان در اختیار کاربران قرا می‌دهد. با علی سیتی هوشمندانه خرید نمایید.

اشتراک گذاری

مرتبط ترین مطالب در مورد "انواع کلاهبرداری ارزهای دیجیتال و روش های پیشگیری از آن"

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × چهار =

				
					helloalicity
				
			
				
					alicitycard
				
			
کتابچه رمز ارزهای دیجیتال
آموزش ارز دیجیتال ، بلاکچین، ترید کردن و...
پیشنهادی

به نام خدای رنگین کمان

درود به مردم شریف ایران همانطور که تو این 3 ماه در کنار شما بودیم و همزمان با تعطیلی شما ما هم تعطیل بودیم.

تصمیم گرفتیم تماما سود بدست آمده خرید از سایت های خارجی مون و نیمی از سود باقی محصولات رو به کولبرانی که تو این سال ها آسیب دیدن و یا تو این 3 ماه هیچ فعالیتی نداشتن تقدیم کنیم. امیدواریم که بتونیم کمک شایانی بکنیم.

پیغام شما با موفقیت برای مدیریت علی سیتی ارسال شده است.
به زودی با شما تماس خواهیم گرفت.