آموزش پایه ارزهای دیجیتال

علی سیتی / آموزش پایه ارزهای دیجیتال

تالیف

elham adriyani

زمان انتشار

28 اردیبهشت 1401

نظرات

بدون نظر

آنچه که در این مطلب می خوانید:

علی‌رغم نوسانات، این روزها بحث ارز دیجیتال حسابی داغ است و هر روزه شمار بیشتری از سرمایه‌گذاران به امید سودآوری به آن رو می‌آورند. رمزارزهایی مانند بیت‌کوین و اتریوم برای مدتی دچار افت می‌شوند و دوباره روند سعودی‌شان را ادامه می‌دهند. البته سایر رمزارزها هم کم و بیش روندی مشابه را طی می‌کنند. معامله‌گران باتجربه سال‌هاست که در مورد ارزهای دیجیتال گمانه‌زنی می‌کنند، اما اگر بخواهیم به عنوان یک تازه وارد و به امید کسب سود به این بازار وارد شویم، باید چکار کنیم؟ در اینجا ضمن آموزش ارز دیجیتال، با نحوه شروع سرمایه‌گذاری، مفاهیم اولیه و و چند نکته ضروری آشنا خواهید شد.

آموزش ارزهای دیجیتال

برای شروع سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال به چه میزان پول نیاز است؟

معمولاً اولین سوالی که در هر دوره‌ی آموزش رمز ارزها مطرح می‌شود همین سوال است. در جواب باید گفت: در تئوری، تنها چند دلار برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال کافی است. برای مثال، اکثر بایننس‌ها یا صرافی‌های رمزارز کف معاملاتی برابر با 5 یا 10 دلار دارد.

با این حال، باید این نکته را بدانید که در صورت معامله ارز دیجیتال در رقم‌های پایین از طریق برخی از پلتفرم‌های معاملاتی، بخش عظیمی از سرمایه‌گذاری شما به عنوان کارمزد اخذ خواهد شد. بنابراین مهم است که به دنبال یک بایننس باشید که هزینه های شما را به حداقل برساند.

بلک‌چین چیست و چگونه کار می‌کند؟

یکی دیگر از مباحث آموزش ارز دیجیتال بررسی رابطه آن با بلک‌چین است. ارز دیجیتال مبتنی بر فناوری بلک‌چین است. بلک‌چین نوعی پایگاه داده است که هر ورودی به آن را ثبت و مهروموم می‌کند. بهترین راه برای توصیف بلک‌چین مقایسه آن  با یک رسید تراکنش است. هنگامی که یک پایگاه داده بلک‌چین، از یک ارز دیجیتال به وسیله ثبت و تایید تراکنش‌ها حمایت کند، به معنای آن است که مالکیت ارز و نوسانات آن را مورد تایید قرار داده است.

بسیاری از پایگاه‌های داده بلک‌چین کریپتو با شبکه‌های کامپیوتری غیرمتمرکز اجرا می‌شوند. در این شرایط سیستم‌های زیادی، پایگاه داده را کنترل و بررسی می‌کنند تا از صحت آنها اطمینان حاصل کنند و در صورت بروز هر مغایرتی، کامپیوترهای شبکه آن را برطرف می‌کنند.

 چگونه ارز دیجیتال را استخراج می‌کنند؟

بحث آموزش ارز دیجیتال را با پاسخ به این سوال ادامه می‌دهیم. برخی از ارزهای دیجیتال، به کسانی که تراکنش‌های پایگاه داده بلک‌چین را در طی فرآیندی به نام “ماینینگ” تأیید می‌کنند، پاداش می‌دهند. به عنوان مثال، ماینرهایی در ارتباط با بیت‌کوین، به عنوان بخشی از فرآیند تأیید، مسائل ریاضی بسیار پیچیده‌ای را حل می‌کنند.

برای استخراج بیت‌کوین، ماینرها به واحدهای پردازش قدرتمندی نیاز دارند که مقادیر زیادی انرژی مصرف می‌کنند. به همین دلیل بسیاری از اداره کنندگان ماینرها مکان‌های وسیعی را جهت استخراج بیت‌کوین راه‌اندازی کرده‌اند. جالب است بدانید پیش‌بینی شده که میزان انرژی مورد نیاز برای اجرای سیستم بیت‌کوین در سال 2022، با مصرف برق یک کشور متوسط برابر خواهد بود.

استخراج ارز دیجیتال

چگونه می‌توانیم در بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کنیم؟

اگر به دنبال سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین هستید، راه‌های مختلفی پیش پای شماست، در اینجا و در ادامه آموزش ارز دیجیتال چند نمونه را شرح می‌دهیم:

بایننس‌ها یا صرافی‌های رمزارزها: در حال حاضر، بایننس‌ها بزرگترین عرضه‌کننده‌های ارزهای دیجیتال به شمار می‌روند و رقابتی‌ترین قیمت‌ها را عرضه‌ می‌کنند. امروز ده‌ها بایننس مشغول به فعالیت هستند که از مطرح‌ترین آن‌ها می‌توان از Coinbase””، “Kraken” و “Binance” نام برد.

کارگزاران سنتی: بسیاری از کارگزاران سنتی به شما این اجازه را می‌دهند تا علاوه بر سهام و سایر دارایی‌های مالی سنتی، بیت‌کوین و تعداد محدودی از سایر ارزهای دیجیتال را هم معامله کنید. مطرح‌ترین بازیگران این طیف “Interactive Brokers”  ،”TradeStation” و “tasty works” هستند.

اپلیکیشن‌های مای: امروزه بسیاری از اپلیکیشن‌های مالی، امکان تجارت بیت‌کوین و چند ارز دیجیتال دیگر را فراهم کرده‌اند که معتبرترین آنها “Robin Hood” و “Webull” هستند و در میان برنامه‌های پرداخت هم از PayPal””، “Venmo” و “CashApp” می‌توان نام برد.

پنج مرحله آموزش ارز دیجیتال و سرمایه‌گذاری روی آن‌ها

در مرحله اول آموزش ارز دیجیتال قبل از هر چیز باید تاکید کنیم که اگر به دنبال سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال هستید، لازم تا تمام امور مالی خود را مرتب کنید. این به معنای وجود یک کیف پول دیجیتال، سطح قابل مدیریت بدهی و در حالت ایده‌آل، یک سبد سرمایه‌گذاری متنوع است. در نهایت امیدواریم که سرمایه‌گذاری‌های کریپتوی شما به بخش پربازده میان دیگر سرمایه‌گذاری‌تان تبدیل شود.

قبل از شروع سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال، این پنج مورد را در نظر داشته باشید.

  1. نسبت به چیزی که در آن سرمایه‌گذاری می‌کنید کاملاً آگاه باشید

مانند هر سرمایه‌گذاری دیگر، باید دقیقاً بدانید که در چه چیزی سرمایه‌گذاری می‌کنید. بخصوص از آنجایی که هزاران ارز دیجیتال متفاوت در بازار موجود هستند و هر روز هم به تعدادشان افزوده می‌شود، برای سرمایه‌گذاری در این بازار، نیاز به مطالعه و برنامه زیادی دارید.

بسیاری از رمزارزها توسط هیچ چیزی – نه پول نقد یا شی یا اوراق با ارزش – پشتیبانی نمی‌شوند.

بیت‌کوین، مثال بارزی به شمار می‌رود که تنها به سرمایه‌گذاران و خریده شدن به امید افزایش سرمایه در آینده متکی است. به عبارت دیگر، برخلاف سهام بازار بورس، که در آن یک شرکت می‌تواند با افزایش بازده و بهره‌وری، سود بیشتری را نصیب سهامدارانش کند، بسیاری از دارای‌های کریپتو تنها به بازار و خریده شدن به منظور کسب سود بیشتر وابسته هستند و با افزایش خوشبینی به بازار، آنها هم رشد می‌کنند.

در این قسمت از آموزش ارزهای دیجیتال، محبوب‌ترین آنها را معرفی می‌کنیم: علاوه بر بیت‌کوین، اتریوم، دوج‌کوین، کاردانو، “XRP” و سولانا محبوب‌ترین‌های بازار رمزارزها محسوب می‌شوند.

بنابراین قبل از سرمایه‌گذاری روی هر رمزارز، نقاط مثبت و منفی بالقوه این سرمایه‌گذاری را بررسی کنید و بدانید که اگر سرمایه‌گذاری مالی شما توسط یک دارایی یا حجم نقدینگی پشتیبانی نشود، ممکن است در نهایت ارزشی نداشته باشد.

  1. هرگز فراموش نکنید، گذشته به گذشته تعلق دارد

در مرحله دوم آموزش ارز دیجیتال سراغ یکی از اشتباهات مرسوم سرمایه‌گذاران تازه وارد می‌رویم. یکی از اشتباهاتی که بسیاری از سرمایه‌گذاران جدید مرتکب می‌شوند، نگاه به گذشته و تعمیم آن به آینده است. بله، بیت‌کوین قبلاً یک پنی می‌ارزید و حالا ارزش آن بسیار بیشتر است. با این حال، سوال کلیدی این است که “آیا این رشد در آینده هم -حتی نه با آن سرعت خیره‌کننده- ادامه خواهد داشت؟

در ادامه آموزش رمزارزها، هرگز فراموش نکنید که سرمایه‌گذاران حرفه‌ای به آینده نگاه می‌کنند، نه به آنچه بر سر یک رمزارز در گذشته رفته است. در واقع چه چیزی باعث بازدهی در آینده می‌شود؟ معامله‌گران حرفه‌ای یک ارز دیجیتال، آن‌ را نه به خاطر سود گذشته، بلکه به امید سود فردا می‌خرند.

  1. مراقب نوسانات باشید

ارزش ارزهای دیجیتال مانند دارایی دیگر دچار نوسان می‌شود و می‌تواند به سرعت و در عرض چند ثانیه، در اثر یک شایعه‌ای بی‌اساس، سقوط کنند. این امر شاید برای سرمایه‌گذاران حرفه‌ای که با درک وسیعی از اصول بازار –  و الگوریتم‌های قدرتمندی که این معاملات را هدایت می‌کنند – می‌توانند معاملات را به سرعت انجام دهند، عالی باشد اما برای سرمایه‌گذاران جدید و فاقد این مهارت‌ها، شبیه یک میدان مین است. و این خود تاکیدی بر ضرورت آموزش ارز دیجیتال محسوب می‌شود.

در این شرایط، نوسانات بازار، بعضی از معامله‌گران، به ویژه مبتدیان را می‌ترساند، و آن‌ها را به فروش وا می‌دارد. در همین حال، سایر معامله‌گران حرفه‌ای ممکن است وارد عمل شوند و با قیمت ارزان اقدام به خرید کنند. به طور خلاصه، نوسانات می‌توانند به معامله‌گران حرفه‌ای کمک کنند تا «ارزان بخرند و گران بفروشند» در حالی که سرمایه‌گذاران بی‌تجربه «گران می‌خرند و ارزان می‌فروشند».

4. ریسک خود را مدیریت کنید

در این مرحله از آموزش ارز دیجیتال به سراغ مدیریت ریسک می‌رویم. اگر قصد معامله هر دارایی را به صورت کوتاه مدت دارید، باید  حتما نسبت به مدیریت ریسک اقدام کنید، این اصل به ویژه در مورد دارایی‌های بی ثباتی مانند ارزهای دیجیتال بسیار ضروریست. بنابراین به عنوان یک معامله‌گر تازه‌کار، باید بدانید که چگونه ریسک را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنید و فرآیندی را ایجاد کنید که به شما در کاهش ضرر احتمالی کمک کند. لازم به ذکر است که این فرآیند می‌تواند بسته به هر فرد، متفاوت باشد.

در یک سرمایه‌گذاری بلندمدت، سرمایه‌گذار ممکن است بدون توجه به افت قیمت، حاضر به فروش رمزارز خود نشود. ذهنیت بلندمدت به سرمایه‌گذار این اجازه می‌دهد تا به موقعیت خود را حفظ کند. اما، مدیریت ریسک برای یک سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت ممکن است قوانین سخت‌گیرانه‌ای را برای فروش – به طور مثال لزوم فروش سرمایه در صورت افت ده درصدی- وضع کند. در این شرایط، پیروی منظم معامله‌گر از این قانون، باعث می‌شود تا یک کاهش نسبتاً کوچک بعدها تبدیل به یک زیان عظیم نشود.

معامله‌گران تازه‌ وارد باید حداقل در ابتدا، مقدار معینی از پول معاملات را کنار بگذارند و فقط بخشی از آن را استفاده کنند. با رعایت این قانون، در صورت از دست رفتن سرمایه، آن‌ها همچنان پول ذخیره‌ای برای معاملات بعدی خواهند داشت. نکته نهایی این قسمت از آموزش ارزهای دیجیتال این است که همواره باید بدانید که اگر پول نداشته باشید معامله‌ای هم در کار نیست. بنابراین، نگه داشتن مقداری پول در کیف پول دیجیتال به این معناست که همیشه یک بانک برای تامین مالی معاملات خود خواهید داشت. در نهایت، مدیریت ریسک مهم است، اما هزینه‌های عاطفی را در پی دارد. فروش یک رمزارز زیانده به روحیه شما صدمه می‌زند، اما انجام این کار می‌تواند شما را از ضررهای بزرگتر نجات دهد.

5. آخرین نکته آموزش ارز دیجیتال؛ بیش از حد توان سرمایه گذاری نکنید

مراقب سرمایه‌گذاری‌های خود باشید و هرگز پول مورد نیاز برای زندگی روزمره‌تان را در سرمایه‌گذاری‌های پرخطری مانند ارز‌های دیجیتال یا سایر دارایی‌های مبتنی بر بازار مانند سهام یا ETF قرار ندهید.

در نهایت و عنوان آخرین نکته در آموزش رمزارزها، از امنیت بایننس‌ها و کارگزاری‌های طرف قراردادتان مطمئن شوید. بسیار مهم است که دارایی‌هایی موجود در کیف پول دیجیتال شما در جای امن و دور از دسترس هکرها باشد.

سرمایه گذاری مناسب ارز دیجیتال

 

نتیجه گیری

در انتهای مبحث آموزش ارز دیجیتال و نکات سرمایه گذاری در آن، باید تاکید کرد که ارزهای دیجیتال یک حوزه بسیار سوداگرانه در بازار محسوب می‌شوند و بسیاری از سرمایه‌گذاران هوشمند تصمیم گرفته‌اند تا سرمایه‌های خود را در جای دیگری بگذارند. با این حال بهترین توصیه برای مبتدیانی که می‌خواهند تجارت رمزنگاری را شروع کنند، این است که سرمایه‌گذاری را از مقدار کم و با پولی که توانایی از دست دادنش را دارند، شروع کنند.

اشتراک گذاری

مرتبط ترین مطالب در مورد "آموزش پایه ارزهای دیجیتال"

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + چهار =

				
					helloalicity
				
			
				
					alicitycard
				
			
کتابچه رمز ارزهای دیجیتال
آموزش ارز دیجیتال ، بلاکچین، ترید کردن و...
پیشنهادی

به نام خدای رنگین کمان

درود به مردم شریف ایران همانطور که تو این 3 ماه در کنار شما بودیم و همزمان با تعطیلی شما ما هم تعطیل بودیم.

تصمیم گرفتیم تماما سود بدست آمده خرید از سایت های خارجی مون و نیمی از سود باقی محصولات رو به کولبرانی که تو این سال ها آسیب دیدن و یا تو این 3 ماه هیچ فعالیتی نداشتن تقدیم کنیم. امیدواریم که بتونیم کمک شایانی بکنیم.

پیغام شما با موفقیت برای مدیریت علی سیتی ارسال شده است.
به زودی با شما تماس خواهیم گرفت.