از تاریخ 26 اسفند تا 20 فروردین

ارسال سفارشات بعد از تعطیلات نوروز

کیف پول چند امضایی

علی سیتی / کیف پول چند امضایی

تالیف

elham adriyani

زمان انتشار

18 اردیبهشت 1401

نظرات

بدون نظر

آنچه که در این مطلب می خوانید:

امنیت یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های دارندگان ارز دیجیتال است. این نگراني‌ها اغلب پیرامون پروتکل‌های امنیتی و امنیت کیف پول‌های رمزنگاری است که می‌توانند تهدید قابل توجهی برای سرمایه افراد باشد. یکی از راه‌های جلوگیری از ضررهای این‌چنینی، استفاده از کیف پول چند امضایی است. اگر تاکنون اسم این کیف پول به گوشتان نخورده است یا با نحوه عملکرد، موارد استفاده و مزایا و معایب این والت‌ها آشنایی ندارید، این مقاله را از دست ندهید.

کیف پول چند امضایی چیست؟

کیف پول چند امضایی (به اختصار «multisig» یا مولتی سیگ) یک کیف پول ارز دیجیتال است که برای امضا و ارسال تراکنش به دو یا چند کلید خصوصی نیاز دارد. این نوع امضای دیجیتال این امکان را برای دو یا چند کاربر فراهم می‌کند که اسناد را به‌صورت گروهی امضا کنند. تعداد امضاهای مورد نیاز برای امضای تراکنش به نوع کیف پول بستگی دارد و می‌تواند کمتر یا برابر با تعداد پرداخت‌کنندگان کیف پول باشد.

این فناوری برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ روی بلاک چین بیت کوین معرفی و اعمال شد. یک سال بعد، در سال ۲۰۱۳، اولین کیف پول‌های چند امضایی ایجاد و برای کاربر نهایی به بازار عرضه شد.

کیف پول چند امضایی

کیف پول چند امضایی چطور کار می‌کند؟

کیف پول مولتی سیگ مشابه صندوق‌های بانکی کار می‌کنند و برای باز کردن آن به بیش از یک کلید نیاز است. کاربر می‌تواند انتخاب کند که حداقل یا حداکثر چند کلید مجاز به بازکردن قفل کیف پول هستند. برای مثال اگر بخواهد یک والت چند امضایی ۳ از ۴ داشته باشد، برای باز کردن کیف پول از چهار کلید خصوصی اختصاص داده شده به سه کلید نیاز است.

کیف پول چند امضایی امکان دسترسی و نظارت بر وجوه و تراکنش‌های کیف پول را برای تمام افرادی که در آن مشترک هستند، فراهم می‌کند. برای هر یک از این افراد یک عبارت بازیابی خاص در نظر گرفته می‌شود و آن‌ها ملزم به نگهداری و مراقبت از این عبارت خواهند بود.

عملکرد کیف پول چند امضایی

مزایای کیف پول‌های چند امضایی چیست؟

  • کاربران را شر نگرانی‌های امنیتی ناشی از مکانیسم «فقط یک کلید خصوصی» خلاص مي‌کند.
  • وابستگی والت به یک فرد را از بین می‌برد.
  • با افزایش تعداد نقاط شکست احتمالی که هکرها با آن مواجه می‌شوند، حملات سایبری را دشوار می‌کند.
  • وابستگی به یک دستگاه را از بین می‌برد و کاربران می‌توانند یک کلید خصوصی را در تلفن همراه و دیگری را در دستگاه دسکتاپ یا لپ‌تاپ خود ذخیره کنند.

معایب کیف پول‌های چند امضایی چیست؟

علی‌رغم اینکه کیف پول‌های چند امضایی راه حل خوبی برای حل بسیاری از مشکلات کاربران ارائه می‌کند، هنوز هم خطرات و محدودیت‌هایی هست که نباید فراموش کرد:

  • راه اندازی آدرس کیف پول چند امضایی به دانش فنی نیاز دارد.
  • هیچ نگهبان قانونی محافظ وجوه کیف پول‌های مشترک نیست. بنابراین در صورت بروز مشکل جستجوی کمک قانونی دشوار خواهد بود. چرا که آدرس‌های زنجیره بلوکی و چند امضایی مفاهیم نسبتا جدیدی هستند.
  • سرعت تراکنش‌ها اغلب کند است؛ زیرا کیف پول برای دسترسی به وجوه و امضای تراکنش به شخص ثالث، دستگاه یا مکان وابسته است.
  • فرآیند بازیابی در کیف پول‌های مولتی سیگ خسته‌کننده است. چرا که تمام عبارت‌های بازیابی باید در دستگاه‌های متفاوت وارد شوند.

مزایا و معایب کیف پول چند امضایی

انواع کیف پول چند امضایی کدام‌اند؟

در ادامه انواع کیف پول‌های چند امضایی را معرفی می‌کنیم که معمولا در کیف پول‌های شخصی و حتی در صرافی‌های ارز دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  •  ویژگی‌های کیف پول چند امضایی ۲ از ۲

کیف پول‌هایی که با ویژگی احراز هویت دو مرحله‌ای محافظت می‌شوند از الگوریتم‌های چند امضایی ۲ از ۲ استفاده می‌کنند. ایده این کیف پول‌ها این است که کلیدهای خصوصی در دو دستگاه مجزا نگهداری شوند. مثلا یک کلید در سیستم و دیگری روی تلفن همراه ذخیره شود. تراکنش‌ها فقط در صورت امضای هر دو دستگاه مجاز خواهند بود. تنها نگرانی این والت‌ها این است که اگر یکی از دستگاه‌ها به خطر بیافتد، خطر از دست رفتن وجوه وجود دارد.

  •  ویژگی‌های کیف پول چند امضایی ۲ از ۳

این کیف پول چند امضایی برای تایید تراکنش ها به ۲ کلید از ۳ کلید خصوصی موجود نیاز دارد. اغلب صرافی‌ها برای افزایش امنیت کیف پول‌های گرم خود از این والت‌ها استفاده می‌کنند. صرافی موردنظر یک کلید خصوصی را به صورت آنلاین نگه می‌دارد و کلید دوم را در یک دستگاه ایزوله آفلاین نگه می‌دارد. سومین کلید خصوصی توسط یک شرکت امنیتی جداگانه ذخیره می‌شود. از آنجایی که دو نهاد جداگانه مسئول کلیدهای خصوصی هستند، اگر یکی از آن‌ها هک شود، کیف پول کاربر همچنان امن باقی می‌ماند.

  •  ویژگی‌های کیف پول چند امضایی ۱ از ۲

از این والت چند امضایی برای به اشتراک گذاشتن وجوه بین دو نفر استفاده می‌شود، با این تفاوت که هر دو کاربر اجازه امضا دارند اما وجود هر دو کلید برای انجام تراکنش‌ها الزامی نیست. یعنی هر دو می‌توانند به‌طور کاملا مستقل به وجوه کیف پول دسترسی پیدا کرده و با آن کار کنند.

multisigniture

موارد استفاده کیف پول چند امضایی

در موقعیت‌های مختلف مخصوصا به منظور تضمین امنیت تراکنش‌ها می‌توان از آدرس کیف پول‌های چند امضایی استفاده کرد. در ادامه با برخی از کاربردهای این والت‌ها آشنا می‌شویم.

  •  نیاز به امنیت پیشرفته

کاربران با استفاده از کیف پول‌های چند امضایی یک لایه امنیتی اضافه اطراف وجوه خود می‌سازند که امنیت آن را دوبرابر می‌کند. چرا که اگر یکی از کلیدها به خطر بیفتد، کاربر مطمئن است که با کلیدهای دیگر به وجوه خود دسترسی دارد. این کیف پول‌ها از ورود بدافزارها و حملات فیشینگ جلوگیری می‌کنند، چون احتمالا هکر فقط به یکی از کلیدها یا یکی از دستگاه‌ها دسترسی دارد.

  •  نیاز به اتفاق‌نظر در تصمیم‌گیری‌ها

چند فرد که با هم تجارت می‌کنند و شریک هستند، می‌توانند از یک کیف پول چند امضایی جهت کنترل دسترسی به وجوه شرکت خود استفاده کنند. مثلا اگر یک کیف پول ۴ از ۶ راه اندازی کنند که در آن هر فرد یک کلید دارد، هیچ یک از آنها نمی‌تواند بدون اطلاع باقی شرکا از وجوه شرکت سوء استفاده کند یا به آن دسترسی پیدا کنند. این یعنی تنها تصمیماتی اتخاذ می‌شود که اکثریت به اتفاق آرا با آن‌ها موافقت کنند.

  •  نیاز به معاملات امانی

کاربران برای انجام معاملات امانی خود می‌توانند یک کیف پول مولتی سیگ ۲ از ۳ راه‌اندازی کنند که تراکنش‌های امانی بین دو طرف (A و B) را ممکن می‌سازد و یک شخص ثالث (C) را به عنوان داور مورد اعتماد در نظر می‌گیرد.

  •  استفاده به‌عنوان احراز هویت دو مرحله‌ای

برخی از کاربران از کیف پول چند امضایی به عنوان نوعی احراز هویت دو مرحله‌ای استفاده می‌کنند؛ چرا که با آن می‌توان کلیدهای خصوصی را در دستگاه‌های مختلف ذخیره کرد. البته دقت کنید که استفاده از این تکنولوژی به عنوان احراز هویت دو مرحله‌ای با خطراتی همراه است. اگر آدرس مولتی سیگ روی کلیدهای خصوصی ۲ از ۲ تنظیم شود، در صورت گم شدن یکی از کلیدها، دسترسی به وجوه نیز از بین خواهد رفت.

موارد استفاده کیف پول چند امضایی

کلام آخر

دزدی رمز ارز یک اتفاق فوق‌العاده رایج و دردناک است که به دلیل ماهیت غیر متمرکز بلاکچین‌ها، معمولا قابل پیگیری نیست. به همین خاطر بسیاری از سرمایه‌گذاران به ویژه کسانی که ارزهای ارزشمند مثل بیت کوین یا اتریوم نگهداری مي‌کنند، به دنبال ابزاری جهت نگهداری ایمن دارایی‌های خود هستند. کیف پول چند امضایی گزینه‌ای است که دقیقا با همین هدف معرفی شده و با تکنولوژی چند کلیدی، امنیت ارز دیجیتال کاربران را بیشتر از همیشه حفظ می‌کند. امیدواریم پس از مطالعه این مقاله دیدگاه روشنی در مورد کیف پول ارز چند امضایی، کارکردها و مزایای آن داشته باشید.

در آخر از شما عزیزان دعوت می‌کنیم برای خرید کیف پول‌های سخت افزاری به فروشگاه علی سیتی، مرکز پخش انواع کیف پول های سخت افزاری ارز دیجیتال مراجعه کنید. در فروشگاه ما امکان جستجو و خرید حرفه‌ای والت‌ها برای شما مشتریان عزیز فراهم شده است.

اشتراک گذاری

مرتبط ترین مطالب در مورد "کیف پول چند امضایی"

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

				
					helloalicity
				
			
				
					alicitycard
				
			
کتابچه رمز ارزهای دیجیتال
آموزش ارز دیجیتال ، بلاکچین، ترید کردن و...
پیشنهادی

به نام خدای رنگین کمان

درود به مردم شریف ایران همانطور که تو این 3 ماه در کنار شما بودیم و همزمان با تعطیلی شما ما هم تعطیل بودیم.

تصمیم گرفتیم تماما سود بدست آمده خرید از سایت های خارجی مون و نیمی از سود باقی محصولات رو به کولبرانی که تو این سال ها آسیب دیدن و یا تو این 3 ماه هیچ فعالیتی نداشتن تقدیم کنیم. امیدواریم که بتونیم کمک شایانی بکنیم.

پیغام شما با موفقیت برای مدیریت علی سیتی ارسال شده است.
به زودی با شما تماس خواهیم گرفت.