آیا سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال کاری سودمند و مفید است؟

علی سیتی / آیا سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال کاری سودمند و مفید است؟

تالیف

elham adriyani

زمان انتشار

4 تیر 1401

نظرات

بدون نظر

آنچه که در این مطلب می خوانید:

درحدود ۱۳ سال از راه‌اندازی اولین بیت کوین به پیشنهاد و ابتکار فردی ناشناس به نام ساتوشی ناکاموتو می‌گذرد. از آن زمان تاکنون، این صنعت، علی‌رغم فراز و نشیب‌هایش رشد بسیار زیادی کرده است. امروزه، بازارهای سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال ، یکی از اصلی‌ترین بازارهای مالی دنیا هستند و دیگر صحبت از اقتصاد جهانی بدون در نظر گرفتن این صنعت، بی‌معنی است.

بااین‌حال، سرمایه گذاری رمز ارز همواره با ریسک همراه است. دلیل آن هم به‌سادگی، نوپا بودن آن و تحولات سریعی است که از سر می‌گذراند. همچنین، اتکای این صنعت و نظام پولی جدید به تکنولوژی نیز بر شدت نوسانات آن اضافه کرده است.

حال، سؤال این است که آیا اساسا سرمایه گذاری در ارز دیجیتال می‌تواند سودمند باشد یا خیر؟ در این مقاله تلاش می‌کنیم به این سؤال پاسخ دهیم و برای این کار ابتدا در خصوص ماهیت و مختصری از تاریخچه این صنعت صحبت خواهیم کرد. اگر به ورود به بازارهای سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال فکر می‌کنید، این مقاله می‌تواند مسیر پیش روی شما را روشن‌تر کند.

سرمایه گذاری در ارزدیجیتال

ماهیت و تاریخچه ارزهای دیجیتال

بازارهای سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال ، مبتنی بر تکنولوژی بلاک چین هستند. تکنولوژی نوینی که ایده آن، کاهش تمرکز مالی در سراسر دنیاست. درواقع، ایده ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto)، خالق بیت کوین این بود که پول دیجیتالی را پدید بیاورد که از کنترل دولت‌ها و نهادهای مالی متمرکز مانند بانک‌ها خارج است و با یک نظام غیرمتمرکز مبتنی بر شبکه‌ای از کامپیوترها در سراسر دنیا عمل می‌کند.

اولین ارز دیجیتال یعنی بیت کوین در سال ۲۰۰۹ راه‌اندازی شد. در آن زمان، قیمت این ارز، صفر دلار بود.  پس از مدتی به کسر بسیار کوچکی از یک سنت رسید. در ادامه اما این ارز رشد بسیار قابل‌توجهی داشت. به‌طوری‌که در سال ۲۰۲۱، قیمت آن به نزدیکی ۷۰ هزار دلار رسید. در حال حاضر نیز قیمت این ارز در یک بازار بحرانی، حدود ۳۰ هزار دلار است. همین امر سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال را جذابتر کرده است.

پس از شبکه بیت کوین، شبکه اتریوم با ارز دیجیتال بومی اتریوم (ETH) در سال ۲۰۱۳ راه‌اندازی شد. خالق این شبکه، ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)، یک برنامه‌نویس ماهر است. اتریوم به عنوان گزینه بعدی برای سرمایه گذاری، دومین ارز دیجیتال بزرگ بعد از بیت کوین است و شبکه آن، میزبان هزاران ارز دیجیتالی است که به نام آلت کوین شناخته می‌شوند.

در حال حاضر، بیت کوین، نزدیک به ۴۲ درصد و اتریوم نزدیک به ۱۸ درصد از کل ارزش بازار ارزهای دیجیتال را در دست دارند و ۴۰ درصد باقی‌مانده، بین هزاران ارز دیجیتال دیگر تقسیم‌شده‌اند.

امنیت سخت افزاری ارزهای دیجیتال

پیش از سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال ، خوب است که در خصوص امنیت این بازار، اطلاعاتی به دست بیاورید. در این خصوص، نوع ارز دیجیتال مطرح می‌شود. قدرت پردازش شبکه بیت کوین ۱۰ تا ۲۰ برابر گوگل تخمین زده می‌شود و بنابراین تقریبا امن‌ترین شبکه بلاک چین در صنعت ارزهای دیجیتال است.

امنیت شبکه‌های بلاک چین، متکی بر مکانیسم غیرمتمرکز آن‌هاست. درواقع، یک هکر برای نفوذ به یک شبکه باید بر ۵۱ درصد از کامپیوترهای آن که به آن‌ها ماینر یا استخراج‌کننده نیز گفته می‌شود غلبه کند. احتمال چنین نفوذی با بزرگ‌تر شدن اندازه شبکه کمتر می‌شود.

البته اگر قصد ورود به بازار سرمایه گذاری رمز ارز از طریق صرافی‌ها را دارید باید کمی مراقب‌تر باشید. این صرافی‌ها امنیت خود را به‌صورت متمرکز، درست مانند یک وب‌سایت تأمین می‌کنند. به همین دلیل، توصیه می‌شود وجوه خود را حتی‌الامکان در یک کیف پول سخت افزاری ارز دیجیتال، نگهداری کنید.

 

نهنگ های بازار

ریسک بازار سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال

امنیت سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال ، ‌فقط مربوط به سخت‌افزار و حملات سایبری نمی‌شود؛ بلکه به معنی ریسک سرمایه‌گذاری ازنظر سودمندی نیز هست. به‌طورکلی، ارزهای دیجیتال، دارایی‌های پرخطری هستند. هنوز هم بسیاری از سرمایه‌گذاران این عرصه را شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر تشکیل می‌دهند. برخلاف بازارهای سرمایه سنتی، ریسک سرمایه گذاری در ارز دیجیتال محدود نیست و می‌تواند تا بیش از ۹۰ درصد نیز افزایش یابد. به این معنی که در یک بازار نزولی، امکان افت قیمت هر ارز دیجیتال تا این اندازه نیز ممکن است.

به‌عنوان نمونه، بیت کوین در سال ۲۰۱۵، ۸۴ درصد از ارزش خود را از دست داد. اما پس‌ازآن، رشدی نجومی را تجربه کرد. مجددا در ماه‌های گذشته، هم‌زمان با بحران کلی بازار، نزدیک به ۶۰ درصد از ارزش خود را از دست داده است. در یک مثال دیگر، ارز دیجیتال شیبا اینو در پایان سال ۲۰۲۱ و با گذشت تنها یک سال و نیم از زمان پیدایشش، بیش از ۴۶ میلیون درصد رشد کرد؛ اما در ماه‌های اخیر به‌شدت سقوط کرده است.

بااین‌حال به گفته بسیاری از کارشناسان با ورود مؤسسات سرمایه‌گذاری بزرگ و نهادی به عرصه سرمایه گذاری، نوسانات بازار قطعا در آینده میان‌مدت، کاهش خواهد یافت.

رفتار منطقی در سرمایه گذاری رمزارزها

سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال، نیاز به برنامه‌ریزی و رعایت اصول سرمایه‌گذاری دارد. به‌طورکلی، گفته می‌شود که یک سرمایه‌گذار نباید همه دارایی‌های خود را در یک بازار متمرکز کند. سرمایه‌گذاران حرفه‌ای در چندین زمینه حضور دارند.طبق آخرین آماری که از سرمایه‌گذاران بزرگ آسیای شرقی منتشر شده است، حدود ۷۵ درصد این افراد تا پایان سال ۲۰۲۲، وارد بازار ارزهای دیجیتال خواهند شد. بااین‌حال آن‌ها تأکید کرده‌اند سرمایه‌شان در این بازار را بین ارزهای مختلف توزیع کرده و همچنان در دیگر بازارهای مالی مانند طلا، ارزهای فیات و بورس هم حضور خواهند داشت. این سیاست به متعادل کردن ضررهای ناشی از نوسانات بازارها کمک می‌کند.

علاوه بر این، سرمایه گذاری ، نیازمند کسب دانش فنی در خصوص همان بازار است. بسیاری از شاخص‌های بازارهای مالی مانند فارکس و بورس با شاخص‌های بازار ارز دیجیتال مشابه هستند. یک سرمایه‌گذار حرفه‌ای باید همواره این شاخص‌ها را دنبال کرده و در صورت لزوم، دارایی‌های خود را جابجا کند.

ابزارهای تحلیل

 

سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال: بلندمدت یا کوتاه مدت

بازارهای سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال ، شامل دو دسته افراد است:

  • سرمایه‌گذاران بلندمدت یا درواقع، سرمایه‌گذاران واقعی
  • سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت

یک سرمایه‌گذار کوتاه‌مدت، رفتاری شبیه به یک معامله‌گر یا تریدر دارد. با این تفاوت که معاملاتش را در مدت‌زمان بیشتری انجام می‌دهد. درحالی‌که یک سرمایه‌گذار بلندمدت با خرید مقادیری ارز دیجیتال، دیگر توجهی به نوسانات کوتاه‌مدت نداشته و تنها بر شاخص‌های بلندمدت تکیه می‌کند.

برخی از سرمایه‌گذاران بلندمدت ارز دیجیتال با این استدلال که این دارایی به‌زودی جایگزین طلا و ارزهای فیات خواهد شد، عنوان می‌کنند که هرگز دارایی‌های خود را نمی‌فروشند. در سال‌های اخیر، ارزهای دیجیتال، کاربردی‌تر شده‌اند. به این معنی که شرکت‌های زیادی با سرمایه گذاری ر سراسر دنیا آن‌ها را به‌عنوان پول قابل‌پرداخت، می‌پذیرند.

برخی از سرمایه‌گذاران نیز با عنوان نهنگ های ارز دیجیتال شناخته می‌شوند. این دسته، افرادی هستند که با خریدهای عمده و ذخایر عظیم دارایی‌های خود، بیشترین سهم از سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال را در اختیار دارند. نهنگ های ارز دیجیتال می‌توانند سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت یا بلندمدت باشند.

نظرات افراد صاحب نام

تقریبا همه افراد صاحب‌نام در عرصه اقتصاد جهانی، بر این واقعیت صحه می‌گذارند که بازارهای سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال ، نقشی غیرقابل‌انکار در آینده اقتصاد دنیا بازی می‌کنند. بنابراین این صنعت صرف‌نظر از افت‌های کوتاه‌مدت حتی دو یا سه‌ساله رشد قابل‌توجهی در آینده بلندمدت خواهد داشت. ایلان ماسک (Elon Musk)، رابرت کیاساکی (Robert Kiyosaki)، وارن بافت (Warren Buffett) و گری وینرچاک (Gary Vaynerchuk) تنها چند نفر از این افراد شاخص هستند.

سخن آخر

سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال، تبدیل به یک تصمیم حساس و سخت برای بسیاری از فعالان بازارهای مالی شده است. ارز دیجیتال، یک بازار نوظهور مالی است که ایده‌اش را براساس راه‌اندازی یک نظام مالی دیجیتال با برابری و دسترس‌پذیری بیشتر و با اتکا به تکنولوژی بلاک چین، توسعه داده است.

بازارهای سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال ، بازارهای پرریسکی هستند که گاه تا بیش از ۹۰ درصد، نوسان دارند. بنابراین ورود به آن‌ها نیازمند مدیریت سرمایه و ریسک و نیز داشتن دانش کافی در این زمینه است. بااین‌حال به اعتقاد بسیاری از کارشناسان مالی، این صنعت در آینده بلندمدت و با صرف‌نظر از نوسانات معمول، رشد قابل‌توجهی خواهد داشت. حتی بسیاری نیز بر این باور هستند که ارزهای دیجیتال درنهایت جایگزین ارزهای فیات خواهند شد.

اشتراک گذاری

مرتبط ترین مطالب در مورد "آیا سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال کاری سودمند و مفید است؟"

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − 6 =

				
					helloalicity
				
			
				
					alicitycard
				
			
کتابچه رمز ارزهای دیجیتال
آموزش ارز دیجیتال ، بلاکچین، ترید کردن و...
پیشنهادی

به نام خدای رنگین کمان

درود به مردم شریف ایران همانطور که تو این 3 ماه در کنار شما بودیم و همزمان با تعطیلی شما ما هم تعطیل بودیم.

تصمیم گرفتیم تماما سود بدست آمده خرید از سایت های خارجی مون و نیمی از سود باقی محصولات رو به کولبرانی که تو این سال ها آسیب دیدن و یا تو این 3 ماه هیچ فعالیتی نداشتن تقدیم کنیم. امیدواریم که بتونیم کمک شایانی بکنیم.

پیغام شما با موفقیت برای مدیریت علی سیتی ارسال شده است.
به زودی با شما تماس خواهیم گرفت.