بیت کوین چیست

علی سیتی / بیت کوین چیست

تالیف

elham adriyani

زمان انتشار

27 بهمن 1400

نظرات

بدون نظر

آنچه که در این مطلب می خوانید:

ارز دیجیتال بیت کوین (Bitcoin)

بیت کوین ارز جدیدی است که در سال 2009 توسط فردی ناشناس با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو ایجاد شد. معاملات بدون واسطه انجام می‌‌دهد،  در عوض به نرم افزار نظیر به نظیر و رمزنگاری متکی است. بیشتر تبلیغات این ارز مربوط به ثروتمند شدن از طریق معامله آن است. بازارهایی به نام «صرافی‌های بیت کوین» به مردم اجازه می‌دهند با استفاده از ارزهای مختلف آن را بخرند یا بفروشند. در این مقاله قصد داریم بگوییم بیت کوین چیست و این ارز دیجیتال را مورد بررسی قرار دهیم.

ارز دیجیتال بیت کوین

بیت کوین چیست؟

بیت کوین نوعی پول مجازی است که به وسیله آن می‌توان به هر نقطه‌ای از دنیا پول فرستاد یا از آن برای خرید کالا و خدمات استفاده کرد. این ارز بسیار محبوب است و باعث راه اندازی صدها کریپتو کارنسی دیگر شده است که در مجموع به آنها آلت کوین گفته می‌شود. بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال برجسته از چند سال گذشته توجه زیادی را به خود جلب کرده اند. آیا می‌دانید علامت اختصاری این رمز ارزمعمولاً هنگام معامله به صورت اختصاری BTC خوانده می‌شود.

فناوری بلاک چین که در استفاده از ارز دیجیتال به کار گرفته شده است، نظر سهامداران و سرمایه گذاران را برانگیخته است. رشد ارز دیجیتال در این دهه از زمان آغاز به کار این رمز ارز در سال 2009، بازار را تحت تأثیر قرار داده است. هیچ بیت کوین فیزیکی وجود ندارد. هر تراکنش به صورت عمومی در شبکه پخش و از گره ‌ای به گره دیگر به اشتراک گذاشته می‌شود. هر ده دقیقه یا بیشتر، این تراکنش‌ها توسط ماینرها در گروهی به نام بلوک جمع‌آوری می‌شوند و به‌طور دائم به بلاک چین اضافه می‌شوند. در ادامه در خصوص اینکه منظور از تراکنش‌های بیت کوین چیست توضیح خواهیم داد.

بیت کوین چیست

 

ثبت تراکنش ها توسط یک دفتر کل صورت می گیرد و نگهداری کپی آن ها در سرورهای جهان انجام می‌شود. این ارز نسبت به مکانیزم‌های پرداخت آنلاین سنتی کارمزد تراکنش‌های کمتری دارد و توسط یک مرجع غیرمتمرکز اداره می‌شود.

به همان روشی که سکه‌های سنتی را در یک کیف پول فیزیکی نگهداری می‌کنید، ارزهای مجازی نیز در کیف پول های دیجیتال نگهداری می‌شوند و می‌توان از نرم افزار مشتری یا طیف وسیعی از ابزارهای آنلاین و سخت افزاری به آنها دسترسی داشت. سوال مطرح می‌شود که منظور از کیف پول بیت کوین چیست، هر «حساب» بیت کوین در کیف پول دارای اطلاعات مرتبط با آن است. دو بخش کلیدی اطلاعات عبارتند از آدرس عمومی و کلید خصوصی. آدرس عمومی با شماره حساب کارت نقدی قابل مقایسه است. کلید خصوصی به نوعی مانند رمز عبور یک کارت نقدی است که به وسیله آن آدرس عمومی آن دسترسی می‌دهد.

در حقیقت چیزی فیزیکی به نام بیت کوین وجود ندارد، فقط توافق بین شبکه در مورد مالکیت یک سکه وجود دارد. یک کلید خصوصی برای اثبات مالکیت وجوه به شبکه هنگام انجام تراکنش استفاده می‌شود. یک فرد می‌تواند به سادگی کلید خصوصی خود را حفظ کند و به هیچ چیز دیگری برای بازیابی یا خرج کردن پول نقد مجازی خود نیاز ندارد. تا اینجا دانستید که بیت کوین چیست، در ادامه به سوالاتی که ممکن است ذهنتان را مشغول کرده باشد، پرداخته ‌ایم.

آیا بیت کوین را می‌توان به پول نقد تبدیل کرد؟

bitcoin را می‌توان مانند هر دارایی با پول نقد مبادله کرد. مبادلات ارزهای دیجیتال متعددی به صورت آنلاین وجود دارد که افراد می‌توانند این کار را انجام دهند، اما تراکنش‌ها را می‌توان شخصاً یا از طریق هر پلتفرم ارتباطی انجام داد و حتی به مشاغل کوچک نیز اجازه می‌دهد بیت کوین را بپذیرند. هیچ مکانیزم رسمی برای تبدیل این ارز به ارز دیگر وجود ندارد.

آیا بیت کوین هدفی دارد؟

این نوع از ارز به عنوان راهی برای مردم جهت ارسال پول از طریق اینترنت ایجاد شد. اما هدف از ایجاد بیت کوین چیست، هدف از این ارز دیجیتال ارائه یک سیستم پرداخت جایگزین بود که بدون کنترل مرکزی عمل کند که اگر غیر این صورت بود درست مانند ارزهای سنتی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

آیا بیت کوین امن است؟

چندین مورد از هک شدن صرافی‌های بیت‌کوین و سرقت وجوه وجود داشته است، اما این سرویس‌ها همواره ارز دیجیتال را از طرف مشتریان ذخیره می‌کنند. آنچه در این موارد هک شد وب سایت بود و نه شبکه بیت کوین، اما با افزایش تعداد گره‌ها امنیت بیشتر می‌شود.

امنیت bitcoin

سوالی که این‌جا مطرح می‌شود این است که منظور از امنیت تراکنش‌های بیت کوین چیست و آیا مرجعی وجود دارد؟ رمزگذاری تراکنش‌ها دلیل امنیت بلاکچین  است اما یک مشکل واقع بینانه این است که بدون هیچ مرجع مرکزی عمل می‌کند. به همین دلیل، هر کسی که یک تراکنش اشتباه در کیف پول خود انجام دهد، هیچ راه حلی برای آن وجود ندارد. اگر به طور تصادفی ارز را برای شخص اشتباهی ارسال یا رمز عبور خود را گم کردید، کسی وجود ندارد که به او مراجعه کنید.

استخراج بیت کوین

ماینینگ فرآیندی است که شبکه بیت کوین را حفظ می‌کند و همچنین نحوه ایجاد سکه‌های جدید را فراهم می‌آورد. همه تراکنش‌ها به صورت عمومی در شبکه پخش می‌شوند و ماینرها مجموعه‌های بزرگی از تراکنش‌ها را با تکمیل یک محاسبات رمزنگاری که تولید آن بسیار سخت اما تأیید آن بسیار آسان است، در بلوک‌ها جمع می‌کنند. اولین ماینری که بلاک بعدی را حل می‌کند، آن را به شبکه پخش می‌کند و در صورت اثبات صحت به بلاک چین اضافه می‌شود. سپس به آن ماینر مقداری ارز تازه ایجاد شده، پاداش داده می‌شود.

حال که متوجه شدید منظور از استخراج بیت کوین چیست، بهتر است بدانید چگونه این ارز در تولید ارزشمندتر می‌شود. هنگامی که این ارز برای اولین بار راه اندازی شد، تقریباً بلافاصله یک سکه با استفاده از یک رایانه معمولی استخراج می‌شد. اکنون به اتاق‌هایی پر از تجهیزات قدرتمند نیاز دارد، اغلب کارت‌های گرافیکی سطح بالا استفاده می‌شود که در محاسبات مهارت کافی به عمل بیاید و وقتی با قیمت بی‌ثبات بیت‌کوین ترکیب می‌شود، می‌تواند استخراج را گران‌تر از ارزش آن کند.

استخراج بیت کوین

ماینرها همچنین انتخاب می‌کنند که کدام تراکنش‌ها را در یک بلوک قرار دهند، بنابراین هزینه‌هایی با مقدار متفاوتی توسط فرستنده به عنوان انگیزه اضافه می‌شود. هنگامی که تمام سکه‌ها استخراج شدند، این هزینه‌ها به عنوان انگیزه‌‌ای برای ادامه استخراج ادامه می‌یابد. این مورد نیاز است زیرا زیرساخت شبکه را فراهم می‌کند. بیشتر افرادی که به تازگی با این نوع از ارز آشنا شده اند این سوال برایشان مطرح است که استخراج بیت کوین چیست، امیدوارم تا اینجای مقاله به مفهوم درستی از بیت کوین و استخراج آن رسیده باشید. در ادامه اطلاعات بیشتری را در خصوص این ارز دیجیتال ارائه می‌دهیم.

چه کسی بیت کوین را اختراع کرد؟

در سال 2008 مقاله دانشگاهی با عنوان Bitcoin: سیستم نقدی الکترونیکی همتا به همتا آپلود شد. این تئوری و طراحی سیستمی را برای یک ارز دیجیتال بدون کنترل ارائه کرد.

سال بعد، نرم افزاری که در مقاله توضیح داده شد، تکمیل و به صورت عمومی منتشر شد و شبکه بیت کوین را در 9 ژانویه 2009 راه اندازی کرد.

ناکاموتو تا سال 2010 به کار روی پروژه با توسعه دهندگان مختلف ادامه داد تا اینکه از پروژه کنار رفت و آن را به حال خود رها کرد. هویت واقعی ناکاموتو هرگز فاش نشده است و آنها سال‌هاست که هیچ اظهارنظر عمومی نکرده‌اند.

اکنون این نرم افزار منبع باز است، به این معنی که هر کسی می‌تواند کد را به صورت رایگان مشاهده، استفاده یا مشارکت کند. بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها از جمله MIT برای بهبود این نرم افزار کار می‌کنند.

مخترع bitcoin

مشکلات بیت کوین

حتما می‌خواهید بدانید که مشکلات بیت کوین چیست؛ انتقادات متعددی به این ارز دیجیتال وارد شده است، از جمله اینکه سیستم ماینینگ به شدت تشنه انرژی است. دانشگاه کمبریج دارای یک ماشین حساب آنلاین است که مصرف انرژی را ردیابی می‌کند و در ابتدای سال 2021 تخمین زده شد که سالانه بیش از 100 تراوات ساعت استفاده می‌کند.

نکاتی در خصوص بیت کوین

  • اگر بیت کوین یک ارز بود، می‌توانستید انتظار داشته باشید که بتوانید به طور گسترده از آن استفاده کنید. اما، در واقع، مکان‌های بسیار کمی وجود دارد که بتوانید با  آن پرداخت انجام دهید.
  • ارز یک ذخیره ارزش قابل اعتماد است. این رمز ارز پایدار نیست ارزش آن در عرض چند روز هم سر به فلک کشیده و هم به طرز چشمگیری کاهش یافته است.
چه عواملی بر قیمت بیت کوین می‌تواند تاثیرگذار باشد؟

آیا می‌دانید عوامل تاثیرگذار بر قیمت بیت کوین چیست؟ در این قسمت از مقاله به مهمترین آن‌ها اشاره می‌کنیم. از مهمترین عواملی که می‌توان اشاره کرد تنظیم میزان عرضه و تقاضای بازار برای این ارز است. عرضه از دو طریق می‌تواند تحت تاثیر قرار بگیرد اول اجازه دادن پروتکل برای ایجاد bitcoin جدید است. دوم اینکه به تعداد بیت کوین‌های موجود در سیستم بستگی دارد. تعداد آن‌ها 21 میلیون است و وقتی این تعداد تمام شود، فعالیت ماینرها متوقف خواهد شد.

عوامل دیگر رقابت و هزینه تولید هستند. با اینکه این ارز بسیار مشهور و محبوب است اما توکن‌های دیگری وارد شده اند و توانسته اند محبوبیت خوبی را بین سرمایه گذاران به دست آورند. با توجه به اینکه بیت کوین برای تولید نیاز به مصرف برق دارد، می‌توان آن را جزو محصولات تولیدی دانست. به همین دلیل هزینه‌های بالای تولید می‌تواند عاملی باشد که بر قیمت آن تاثیرگذار باشد.

عوامل موثر بر قیمت بیت کوین

بیت کوین و همتایان آن تهدید هستند یا فرصت؟

در این مقاله به توضیح اینکه بیت کوین چیست و چگونه استخراج می‌شود و سولات رایجی که در این خصوص وجود دارد پرداختیم. نتایج تحقیقی نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری در این ارز هنوز امیدوارکننده است. قیمت bitcoin در طول مطالعه 2011-2020 به سرعت افزایش یافت. می‌توان نتیجه گرفت که سرمایه‌گذاری در آن بالاترین بازده (18٪) را در مقایسه با سایر ابزارهای سرمایه‌گذاری بازده دارد. با این حال، بازده بسیار بالای این ارز هم با ریسک بالا همراه است.

برای سرمایه گذارانی که عاشق ریسک هستند، سرمایه‌گذاری در بیت کوین می‌تواند مناسب باشد. سرمایه‌گذاری روی این ارز دیجیتال در مقایسه با سایر ابزارهای سرمایه‌گذاری نوید بازدهی بالاتری می‌دهد. برای سرمایه گذارانی که ریسک گریز هستند، سرمایه‌گذاری روی این ارز مناسب نیست زیرا این سرمایه‌گذاری بالاترین ریسک را دارد.

حال که می‌دانید بیت کوین  چه آینده ای می‌تواند داشته باشد، اگر قصد سرمایه‌گذاری بر روی ارزهای دیجیتال را دارید، حتما به کیف پول‌های دیجیتال نیاز خواهید داشت. انواع کیف پول‌های سخت افزاری ارز را می‌توانید در فروشگاه علی سیتی با توجه به ارز مورد نظرتان خریداری کنید.

اشتراک گذاری

مرتبط ترین مطالب در مورد "بیت کوین چیست"

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 17 =

				
					helloalicity
				
			
				
					alicitycard
				
			
کتابچه رمز ارزهای دیجیتال
آموزش ارز دیجیتال ، بلاکچین، ترید کردن و...
پیشنهادی

به نام خدای رنگین کمان

درود به مردم شریف ایران همانطور که تو این 3 ماه در کنار شما بودیم و همزمان با تعطیلی شما ما هم تعطیل بودیم.

تصمیم گرفتیم تماما سود بدست آمده خرید از سایت های خارجی مون و نیمی از سود باقی محصولات رو به کولبرانی که تو این سال ها آسیب دیدن و یا تو این 3 ماه هیچ فعالیتی نداشتن تقدیم کنیم. امیدواریم که بتونیم کمک شایانی بکنیم.

پیغام شما با موفقیت برای مدیریت علی سیتی ارسال شده است.
به زودی با شما تماس خواهیم گرفت.