بهترین زمان سرمایه گذاری ارز دیجیتال

علی سیتی / بهترین زمان سرمایه گذاری ارز دیجیتال

تالیف

elham adriyani

زمان انتشار

10 اردیبهشت 1401

نظرات

بدون نظر

آنچه که در این مطلب می خوانید:

کریپتوکارنسی طبقه‌ای از دارایی‌های بی‌ثبات است که در طول یک روز، یک ماه و یک سال فراز و نشیب‌های بسیاری را تجربه می‌کند. به‌خاطر همین نوسان‌ها بسیاری از فعالان این حوزه به‌دنبال بهترین زمان سرمایه گذاری ارز دیجیتال هستند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن بیشترین میزان سود را به‌دست بیاورند. اما از کجا بدانیم بهترین زمان سرمایه‌گذاری چه وقتی است؟ با وجود نوسانات و جریان‌هایی که در بازار کریپتو وجود دارد، راهی برای شناسایی «بهترین موقعیت خرید» وجود دارد؟ در ادامه همراه ما باشید تا به پاسخ این سوال بپردازیم.

بهترین زمان خرید ارز دیجیتال چه زمانی است؟

مرحله اول آمادگی برای خرید ارز دیجیتال است. قبل از آن‌که به مرحله بعد یعنی خرید قدم بردارید، مطمئن شوید سرمایه‌ای که در نظر گرفته‌اید به‌قدری باشد که با از دست دادن آن مشکلی نداشته باشید. اگرچه به‌لطف بلاک چین این دارایی فوق‌العاده امن است، اما ارزش روز انواع ارز دیجیتال ثابت و مطمئن نیست. در مرحله بعدی مي‌توانید با رویکرد متوسط هزینه دلاری (Dollar cost averaging) یا DCA نوسانات هزینه را کنترل کنید.

بهترین زمان سرمایه گذاری ارز دیجیتال

منظور از متوسط هزینه دلاری یا DCA چیست؟

DCA یک استراتژی بلندمدت است که در آن سرمایه‌گذار در طول یک دوره زمانی به طور منظم مقادیر جزئی از یک ارز دیجیتال یا هر دارایی دیگر را خریداری می‌کند، بدون آن‌که به قیمت دارایی توجه کند. مثل سرمایه‌گذاری که به مدت یک سال، هر ماه 100 بیت کوین خریداری می‌کند. به‌جای آن‌که یک‌باره ۱۲۰۰ بیت‌کوین بخرد. برنامه DCA یک سرمایه‌گذار ممکن است به‌مرور تغییر کند و بین چند ماه یا چند سال طول بکشد.

بسیاری از هولدرهای بزرگ برای تعیین بهترین زمان سرمایه گذاری ارز دیجیتال از استراتژی DCA استفاده می‌کنند، اما این استراتژی منحصر به دنیای رمز ارزها نیست. سال‌ها است که سرمایه‌گذاران از این استراتژی برای مقابله با نوسانات بازار سهام استفاده می‌کنند.

DCA چه مزایایی دارد؟

استراتژی DCA به سرمایه‌گذار کمک می‌کند با خیال راحت وارد بازار شود، از افزایش قیمت بلندمدت بهره‌مند شود و خطر حرکت نزولی قیمت را در کوتاه مدت به طور میانگین محاسبه کند. در شرایطی که در ادامه معرفی می‌کنیم، بازدهی DCA نسبت به سرمایه‌گذاری یکباره مقدار زیادی پول نقد بیشتر خواهد بود:

مزایای dca

  •  خرید دارایی که ممکن است در طول زمان ارزش آن افزایش یابد

اگر سرمایه‌گذار احساس کند قیمت‌ها در شرف کاهش هستند، اما احتمالا در بلندمدت افزایش می‌یابند، می‌تواند در طول دوره حرکت نزولی بازار از این استراتژي برای سرمایه‌گذاری نقدی استفاده کنند. چنانچه حق با او باشد، سود حاصل از خرید در کف عاید او می‌شود. اما حتی اگر اشتباه کند، با خرید در قیمت‌های بالاتر ضرر خود را به حداقل می‌رساند.

  •  زمانی که ریسک نوسان ارز بسیار زیاد است.

 استراتژی میانگین‌سازی هزینه دلار، سرمایه‌گذاران را در طول یک دوره زمانی در معرض قیمت ها قرار می‌دهد. یعنی سرمایه‌گذار در طول نوسان بازار، میانگین افزایش یا کاهش چشمگیر پرتفوی خود را محاسبه می‌کند. به این ترتیب می‌تواند از حرکات جزئی قیمت در جهت‌های مختلف بهره‌مند شود.

  •  زمانی که بازار غرق در فومو FOMO و معاملات احساسی است

استراتژی DCA یک رویکرد قانون‌مندانه برای تعیین بهترین زمان سرمایه گذاری ارز دیجیتال است. معامله‌گران مبتدی اغلب در دام «معاملات عاطفی» می‌افتند و تصمیمات خرید و فروش  آن‌ها توسط عوامل روانی مثل ترس یا هیجان دیکته می‌شود. این عواطف می‌توانند سرمایه‌گذاران را به مدیریت ناکارآمد پرتفوی خود سوق دهند. یعنی او را وادار کنند که در طول رکود بفروشد یا با تصور رشد قیمت، بیش از حد سرمایه‌گذاری کند.

استراتژی DCA در عمل چطور کار می‌کند؟

موفقیت این استراتژی به اتفاقاتی که در بازار رخ می‌دهد بستگی دارد. برای آن‌که این مسئله را بهتر بررسی کنیم، بد نیست برای درک بهتر این استراتژی نگاهی به مثال آن در دنیای واقعی بیندازیم. اگر یک سرمایه‌گذار از تاریخ 18 دسامبر 2017 هر هفته 100 دلار بیت کوین خریداری می‌کرد، در مجموع برای این سرمایه‌گذاری 16300 دلار هزینه کرده بود، اما در 25 ژانویه 2021، پرتفوی او چیزی حدود 65000 دلار ارزش داشت. این نشان می‌دهد که بهترین زمان خرید ارز دیجیتال ممکن است در طول یک بازه زمانی و به‌صورت پراکنده باشد.

روش کار dca

بهترین زمان سرمایه گذاری ارز دیجیتال در روز

از آنجایی که کریپتوکارنسی در تمام طول روز حتی ساعات اولیه روز معامله می‌شود، زمان‌بندی معاملات و سرمایه‌گذاری در برخی ساعت‌ها می‌تواند خطرناک باشد. برای آن‌که ببینید بهترین ساعت در طول روز برای خرید ارز دیجیتال چه ساعتی است، کافی است داده‌های چند ماه اخیر را تجزیه و تحلیل کنید تا الگوی مشخصی به‌دست آورید. فرضا مقایسه فعالیت‌های معاملاتی بیت کوین (CRYPTO:BTC)، اتر (CRYPTO:ETH)، سولانا (CRYPTO:SOL) و کاردانو (CRYPTO:ADA) نشان می‌دهد رشد و سقوط این ارزها معمولا با هم است.

همچنین با نگاهی به داده‌های ماه‌های اکتبر و نوامبر، می‌بینیم بهترین زمان سرمایه گذاری ارز دیجیتال برای خرید این ارزهای رمزپایه محبوب معمولا صبح است؛ هر چه زودتر، بهتر. کوین‌های دیگر مثل شیبا اینو و دوج‌کوین نیز از الگوی مشابهی پیروی می‌کنند.

بر اساس همان داده‌هایی که برای تعیین بهترین ساعت خرید ارز دیجیتال استفاده ‌شد، به نظر می‌رسد بهترین روز هفته برای خرید ارز دیجیتال، پنجشنبه باشد. از هشت پنج‌شنبه این دو ماه، شش هفته قیمت‌ها شکسته بود و اگر بخواهیم بهترین روز و بهترین ساعت را ترکیب کنیم، احتمالا بهترین زمان خرید صبح پنج‌شنبه باشد. روز بعدی دوشنبه است. در این بررسی از هشت دوشنبه، پنج دوشنبه بازار قرمز بود و قیمت‌ها در کف قرار داشتند. بعد از آن‌ها جمعه و شنبه می‌توانند روزهای خوبی برای خرید انواع ارز دیجیتال باشند.

بهترین زمان سزمایه گذاری ارز دیجیتال در هفته

بهترین زمان سرمایه گذاری ارز دیجیتال در ماه

مادامی که پای کریپتوکارنسی به میان است، ‌همه چیز دائما در حال تغییر خواهد بود. اگر می‌خواهید زمان خرید را تعیین کنید، باید روزهایی که بهترین موقعیت خرید در ماه هستند نیز توجه کنید. معمولا قیمت ارزها در در 10 روز اول ماه افزایش می‌یابند و به دنبال آن در نیمه دوم شاهد سقوط قیمت هستیم. علت می‌تواند تمایل مردم به فروش ارزها پس از افزایش قیمت باشد.

بی‌ثباتی جهان، هشدار سرمایه گذاری ارز دیجیتال

ژئوپلیتیک در هر بازار نقش مهمی ایفا می‌کند. برای مثال می‌دانیم که عدم قطعیت برگزیت تنها در عرض چند ماه پوند انگلیس را به‌قدر قابل توجهی تضعیف کرد یا در طول این سال‌ها بارها دیده‌ایم که بی‌ثباتی‌های سیاسی و هرج و مرج قیمت بیت کوین را افزایش یا کاهش دادند. با دانستن این نکته، حتی زمزمه خبر‌های بزرگ مثل جنگ روسیه و اوکراین می‌تواند برای ما فرصت خرید و بهترین زمان سرمایه گذاری ارز دیجیتال باشد. کافی است مدتی تاثیر خبرهای بنیادی جهان روی نوسان ارزهای دیجیتال را تحت نظر بگیریم تا به‌راحتی موقعیت‌های مختلف را شناسایی کنیم.

بی ثباتی در ارزهای دیجیتال

کلام آخر

سرمایه‌گذاری روی انواع ارز دیجیتال گاهی شبیه قمار کردن است. واقع‌بینانه نگاه کنیم، هیچ راهی برای پیش‌بینی رشد قیمت یک رمزارز خاص یا سقوط تاریخی آن وجود ندارد. هیچ کس نمی‌تواند بگوید که هفته بعد، ماه بعد یا سال بعد چه اتفاقی خواهد افتاد. با این حال، نکاتی که در این مقاله به آن‌ها پرداختیم می‌توانند برای تعریف موقعیت‌های خرید مناسب و تعیین بهترین زمان سرمایه گذاری ارز دیجیتال مفید باشند.

اشتراک گذاری

مرتبط ترین مطالب در مورد "بهترین زمان سرمایه گذاری ارز دیجیتال"

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

				
					helloalicity
				
			
				
					alicitycard
				
			
کتابچه رمز ارزهای دیجیتال
آموزش ارز دیجیتال ، بلاکچین، ترید کردن و...
پیشنهادی

به نام خدای رنگین کمان

درود به مردم شریف ایران همانطور که تو این 3 ماه در کنار شما بودیم و همزمان با تعطیلی شما ما هم تعطیل بودیم.

تصمیم گرفتیم تماما سود بدست آمده خرید از سایت های خارجی مون و نیمی از سود باقی محصولات رو به کولبرانی که تو این سال ها آسیب دیدن و یا تو این 3 ماه هیچ فعالیتی نداشتن تقدیم کنیم. امیدواریم که بتونیم کمک شایانی بکنیم.

پیغام شما با موفقیت برای مدیریت علی سیتی ارسال شده است.
به زودی با شما تماس خواهیم گرفت.