بلاک چین چیست و هر آن‌چه درباره آن باید بدانید.

علی سیتی / بلاک چین چیست و هر آن‌چه درباره آن باید بدانید.

تالیف

elham adriyani

زمان انتشار

10 بهمن 1400

نظرات

بدون نظر

آنچه که در این مطلب می خوانید:

بلاک چین فناوری پایگاه داده ابتکاری است که در قلب تقریباً همه ارزهای دیجیتال قرار دارد. با توزیع کپی‌های یکسان از یک پایگاه داده در کل این شبکه هک یا تقلب سیستم را بسیار دشوار می‌کند. در حال حاضر ارز دیجیتال محبوب‌ترین استفاده برای این سیستم است، این فناوری پتانسیل ارائه طیف گسترده‌ای از برنامه‌ها را ارائه می‌دهد. در این مقاله قصد داریم به توضیح این موضوع بپردازیم که بلاک چین چیست و چه کاربردهایی دارد؛ با ما همراه باشید.

بلاک چین چیست

فناوری بلاک چین چیست؟

بلاک چین تاریخچه هر دارایی دیجیتال را با استفاده از تمرکززدایی و هش رمزنگاری، غیرقابل تغییر و شفاف می‌کند. در پاسخ به سوال بلاک چین چیست باید گفت، این فناوری یک دیتابیس است که در تمام کامپیوترهایی که به آن متصل هستند به اشتراک گذاشته می‌شود. یک تشبیه ساده برای درک این فناوری، Google Doc است. وقتی سندی ایجاد می‌کنیم و آن را با گروهی از افراد به اشتراک می‌گذاریم، سند به جای کپی یا انتقال، توزیع می‌شود. در واقع یک زنجیره توزیع غیرمتمرکز ایجاد می‌کند که به همه امکان دسترسی همزمان به سند را می‌دهد. هیچ کس در انتظار تغییرات از طرف دیگر قفل نمی‌شود، در حالی که تمام تغییرات در سند در زمان واقعی ضبط می‌گردد و تغییرات را کاملاً شفاف می‌کند.

سه ایده مهم فناوری Blockchain

آیا می‌دانید سه ایده مهم فناوری بلاک چین چیست؟ در اینجا سه ایده مهم این فناوری را نام می‌بریم.

  • بلاک چین پایگاه داده‌ای است که بلوک‌های رمزگذاری شده داده را ذخیره می‌کند و سپس آنها را به یکدیگر زنجیره می‌دهد تا یک منبع تک زمانه برای داده‌ها تشکیل شود.
  • دارایی‌های دیجیتال به جای کپی یا انتقال، توزیع می‌شوند و یک رکورد تغییرناپذیر از یک دارایی ایجاد می‌کنند.
  • دارایی غیرمتمرکز است و امکان دسترسی و شفافیت کامل را برای عموم فراهم می‌کند
  • یکپارچگی سند را حفظ می‌کند که باعث ایجاد اعتماد در دارایی یا داده می‌شود.

این شبکه یک فناوری نویدبخش و انقلابی است زیرا به کاهش ریسک کمک می‌کند، تقلب را از بین می‌برد و شفافیت را به روشی مقیاس پذیر برای کاربردهایی بی شمار به ارمغان می‌آورد. اکنون که با سه ایده مهم آن آشنا شده‌اید، بهتر است با نحوه کار این فناوری هم آشنا شوید.

فناوری بلاک چین

نحوه کار بلاک چین

تمام هدف استفاده از بلاک چین این است که به افراد، به خصوص کسانی که به یکدیگر اعتماد ندارند، اجازه دهد داده‌های ارزشمند را به روشی ایمن و بدون دستکاری به اشتراک بگذارند. این شبکه از سه مفهوم مهم تشکیل شده است: بلاک‌ها، گره‌ها و ماینرها.

  1. منظور از بلوک‌ها در بلاک چین چیست؟

هر زنجیره از چندین بلوک تشکیل شده است و هر بلوک دارای سه عنصر اساسی است:

  • داده‌های موجود در بلوک
  • یک عدد کامل 32 بیتی به نام .nonce هنگامی که یک بلوک ایجاد می‌شود، nonce به طور تصادفی تولید می‌شود و سپس یک هش هدر بلوک ایجاد می‌کند.
  • هش یک عدد 256 بیتی است که به nonce متصل شده است. باید با تعداد زیادی صفر شروع شود (یعنی بسیار کم باشد).

هنگامی که اولین بلوک یک زنجیره ایجاد می‌شود، یک nonce هش رمزنگاری را تولید می‌کند. داده‌های موجود در بلوک امضا شده در نظر گرفته می‌شود و برای همیشه به nonce و هش گره خورده است مگر اینکه استخراج شود.

  1. منظور از ماینرها در بلاک چین چیست؟

ماینرها از طریق فرآیندی به نام ماینینگ، بلوک‌های جدیدی را روی زنجیره ایجاد می‌کنند.

در یک بلاک چین، هر بلوک دارای nonce و هش منحصر به فرد خود است، اما همچنین به هش بلاک قبلی در زنجیره اشاره می‌کند، بنابراین استخراج یک بلوک به خصوص در زنجیره‌های بزرگ، آسان نیست.

ماینرها از نرم‌افزار ویژه‌ای برای حل مسئله ریاضی فوق‌العاده پیچیده پیدا کردن یک nonce که یک هش پذیرفته شده تولید می‌کند، استفاده می‌کنند. از آنجایی که nonce فقط 32 بیت و هش 256 است، تقریباً چهار میلیارد ترکیب غیر هش ممکن وجود دارد که باید قبل از یافتن ترکیب مناسب استخراج شوند. وقتی این اتفاق می‌افتد، گفته می‌شود که ماینرها nonce “طلایی” را پیدا کرده‌اند و بلوک آنها به زنجیره اضافه می‌شود.

ایجاد تغییر در هر بلوک قبلی در زنجیره مستلزم استخراج مجدد نه تنها بلوک با تغییر، بلکه همه بلوک‌های بعدی است. به همین دلیل است که دستکاری فناوری بلاک چین بسیار دشوار است.

  1. منظور از گره‌ها در بلاک چین چیست؟

یکی از مهمترین مفاهیم در فناوری بلاک چین، تمرکززدایی است. هیچ رایانه یا سازمانی نمی‌تواند مالک زنجیره باشد. گره‌ها می‌توانند هر نوع وسیله الکترونیکی باشند که کپی‌هایی از آن را حفظ کرده و عملکرد شبکه را حفظ می‌کند.هر گره دارای کپی مخصوص به خود ازBlockchain است و شبکه باید هر بلوک تازه استخراج شده را به صورت الگوریتمی تایید کند تا زنجیره به‌روزرسانی، قابل اعتماد و تایید شود.

امیدواریم تا اینجای مقاله به قسمتی از سوالات ذهن شما از قبیل بلاک چین چیست و چه کاربردهایی دارد، پاسخ داده باشیم. در ادامه به ظهور این شبکه در ارزهای دیجیتال خواهیم پرداخت.

شبکه مبتنی بر ارزهای دیجیتال

 

ارزهای دیجیتال: آغاز ظهور فناوری بلاک چین

شناخته ‌شده‌ترین کاربرد بلاک چین و شاید بحث برانگیزترین آن در ارزهای دیجیتال است. ارزهای رمزنگاری شده، ارزهای دیجیتالی مانند بیت‌کوین، اتریوم یا لایت‌کوین هستند که می‌توان از آنها برای خرید کالا و خدمات استفاده کرد. در واقع اگر بخواهیم به زبان ساده بگوییم که استفاده ارزهای دیجیتال از فناوری بلاک چین چیست باید گفت ارزهای دیجیتال از این فناوری برای ثبت و ایمن سازی هر تراکنش استفاده می‌کنند. یک ارز دیجیتال (به عنوان مثال، بیت کوین) می‌تواند به عنوان یک شکل دیجیتالی پول نقد برای پرداخت همه چیز از اقلام روزمره گرفته تا خریدهای بزرگتر مانند اتومبیل و خانه استفاده شود.

تا به امروز، تقریباً 6700 ارز دیجیتال در جهان وجود دارد که ارزش کل بازار آنها حدود 1.6 تریلیون دلار است و بیت کوین اکثریت ارزش را در اختیار دارد. این توکن‌ها در چند سال اخیر بسیار محبوب شده‌اند.

امنیت بلاک چین سرقت را بسیار سخت‌تر می‌کند، زیرا هر ارز رمزنگاری شده دارای شماره شناسایی غیرقابل انکار خود است که به یک مالک متصل است. البته، استدلال‌های قانونی زیادی علیه ارزهای دیجیتال مبتنی بر این شبکه وجود دارد و هنوز برخی ابهامات در خصوص اینکه ارزهای دیجیتال مبتنی بر این شبکه برطرف نشده است. اولاً، کریپتو یک بازار بسیار تنظیم شده نیست. بسیاری از دولت‌ها به سرعت وارد حوزه کریپتو شدند، اما تعداد کمی از آن‌ها مجموعه‌ای قوی از قوانین مدون در رابطه با آن دارند.

انواع شبکه‌های بلاک چین

اینکه دقیقا بدانید بلاک چین چیست و چه انواعی دارد به شما کمک خواهد که از بهترین حالت آن استفاده کنید. راه‌های مختلفی برای ساخت این شبکه  وجود دارد. آنها می‌توانند عمومی، خصوصی، دارای مجوز یا ساخته شده توسط یک کنسرسیوم باشند.

  • شبکه‌های بلاک چین عمومی

بلاک چین عمومی، شبکه‌ای است که هر کسی می‌تواند به آن بپیوندد و در آن شرکت کند، مانند بیت کوین. معایب آن ممکن است شامل توان محاسباتی قابل توجه مورد نیاز، حفظ حریم خصوصی کم یا عدم وجود تراکنش‌ها و امنیت ضعیف باشد. اینها ملاحظات مهمی برای موارد استفاده سازمانی از بلاک چین هستند.

  • شبکه‌های بلاک چین خصوصی

یک شبکه بلاک چین خصوصی، مشابه شبکه عمومی، یک شبکه همتا به همتا غیرمتمرکز است. با این حال، یک سازمان شبکه را کنترل می‌کند و افرادی را که مجاز به مشارکت، اجرای پروتکل مشترک هستند را کنترل می‌کند. بسته به مورد استفاده، این می‌تواند به طور قابل توجهی اعتماد و اطمینان را بین شرکت‌کنندگان افزایش دهد. این شبکه خصوصی را می‌توان در پشت فایروال شرکت اجرا و حتی در محل میزبانی کرد.

  • شبکه‌های بلاک چین مجاز

کسب و کارهایی که یک بلاک چین خصوصی راه‌اندازی می‌کنند، به طور کلی یک شبکه مجاز راه‌اندازی کرده‌اند. این بدان معناست که این کسب و کارها کاملا درک کرده‌اند که بلاک چین چیست و به دنبال راه‌اندازی شبکه‌های آن هستند. توجه به این نکته مهم است که شبکه‌های بلاک چین عمومی نیز می‌توانند مجوز داشته باشند. این موضوع محدودیت‌هایی را برای افرادی که مجاز به شرکت در شبکه و در چه تراکنش‌هایی هستند، ایجاد می‌کند. شرکت‌کنندگان برای پیوستن باید دعوتنامه یا مجوز دریافت کنند.

  • بلاک چین‌های کنسرسیومی

چندین سازمان می‌توانند مسئولیت‌های حفظ شبکه را به اشتراک بگذارند. این سازمان‌های از پیش انتخاب شده تعیین می‌کنند که چه کسی می‌تواند تراکنش‌ها را ارسال کند یا به داده‌ها دسترسی داشته باشد. بلاک چین کنسرسیوم زمانی ایده آل برای کسب و کار است که همه شرکت‌کنندگان نیاز به مجوز داشته باشند و مسئولیت‌های مشترکی برای آن داشته باشند.

بلاک چین‌های کنسرسیومی

مزایای استفاده از بلاک چین چیست؟

اکنون می‌خواهیم در خصوص این موضوع صحبت کنیم که مزایای بلاک چین چیست ؟ در واقع Blockchain و ویژگی‌های آن می‌تواند مزایای متعددی را برای کسب ‌وکارها فراهم کند، چه آنهایی که از یک شبکه عمومی استفاده کنند یا آن‌هایی که برنامه‌های کاربردی مبتنی بر شبکه خصوصی یا مجاز را انتخاب می‌کنند. در اینجا دو مورد از مهم‌ترین مزایای این شبکه آورده شده است:

  • امنیت بیشتر

امنیت سیستم‌ها یکی دیگر از مزایای اصلی این فناوری در حال ظهور است. امنیت پیشرفته ارائه شده توسط بلاک چین از نحوه عملکرد این فناوری ناشی می‌شود. بلاک چین یک رکورد غیرقابل تغییر از تراکنش‌ها با رمزگذاری انتها به انتها ایجاد می‌کند که از تقلب و فعالیت‌های غیرمجاز جلوگیری خواهد کرد. به‌علاوه، داده‌های روی بلاک چین در شبکه‌ای از رایانه‌ها ذخیره می‌شوند و هک کردن آن را تقریباً غیرممکن می‌کند.

  • سرعت

با حذف واسطه‌ها و همچنین جایگزینی فرآیندهای دستی باقیمانده در تراکنش‌ها، بلاک چین می‌تواند تراکنش‌ها را به طور قابل توجهی سریعتر از روش‌های مرسوم انجام دهد. در برخی موارد، این شبکه می‌تواند یک تراکنش را در چند ثانیه یا کمتر انجام دهد. با این حال، زمان می‌تواند متفاوت باشد. اینکه یک سیستم مبتنی بر بلاک چین چیست و چقدر سریع می‌تواند تراکنش‌ها را پردازش کند به عوامل متعددی مانند حجم هر بلوک داده و ترافیک شبکه بستگی دارد. با این حال، کارشناسان به این نتیجه رسیده‌اند که این شبکه معمولاً از نظر سرعت، فرآیندها و فناوری‌های دیگر را شکست می‌دهد.

مزایای شبکه blockchain

بلاک چین یک فناوری کوتاه مدت نیست

در این مقاله به این موضوع پرداختیم که بلاک چین چیست و به بررسی انواع آن پرداختیم. به زبان ساده، بلاک چین یک نوع سیستم ثبت اطلاعات و گزارش است. تفاوت آن با سیستم‌های دیگر این است که اطلاعات ذخیره ‌شده روی این نوع سیستم، میان همه اعضای یک شبکه به اشتراک گذاشته می‌شود. با استفاده از رمزنگاری و توزیع داده‌ها، امکان هک، حذف و دستکاری اطلاعات ثبت‌شده، تقریباً از بین می‌رود.

به گفته کارشناسان، مدیران باید به دقت در نظر داشته باشند که سرمایه‌گذاری‌های بلاک چین خود را کجا انجام می‌دهند  آنها تاکید کردند ارزش واقعی آن زمانی به دست می‌آید که در مناطقی که پایگاه داده معمولی کار نمی‌کند و در شرایطی که کنترل مرکزی یا اعتماد وجود ندارد از این شبکه استفاده شود.

اشتراک گذاری

مرتبط ترین مطالب در مورد "بلاک چین چیست و هر آن‌چه درباره آن باید بدانید."

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − ده =

				
					helloalicity
				
			
				
					alicitycard
				
			
کتابچه رمز ارزهای دیجیتال
آموزش ارز دیجیتال ، بلاکچین، ترید کردن و...
پیشنهادی

به نام خدای رنگین کمان

درود به مردم شریف ایران همانطور که تو این 3 ماه در کنار شما بودیم و همزمان با تعطیلی شما ما هم تعطیل بودیم.

تصمیم گرفتیم تماما سود بدست آمده خرید از سایت های خارجی مون و نیمی از سود باقی محصولات رو به کولبرانی که تو این سال ها آسیب دیدن و یا تو این 3 ماه هیچ فعالیتی نداشتن تقدیم کنیم. امیدواریم که بتونیم کمک شایانی بکنیم.

پیغام شما با موفقیت برای مدیریت علی سیتی ارسال شده است.
به زودی با شما تماس خواهیم گرفت.