از تاریخ 26 اسفند تا 20 فروردین

ارسال سفارشات بعد از تعطیلات نوروز

کیف پول حضانتی(امانی) و غیر حضانتی(غیر امانی) چیست؟

علی سیتی / کیف پول حضانتی(امانی) و غیر حضانتی(غیر امانی) چیست؟

تالیف

elham adriyani

زمان انتشار

19 بهمن 1401

نظرات

بدون نظر

آنچه که در این مطلب می خوانید:

دو نوع اصلی کیف پول دیجیتال وجود دارد، کیف پول حضانتی و غیر حضانتی. با یک کیف پول غیر امانی ، شما کنترل انحصاری کلیدهای خصوصی و در نتیجه ارز دیجیتال خود را دارید. از طرف دیگر هر اشتباهی که انجام دهید به عهده خودتان است و هیچ پشتیبانی وجود ندارد. اما با یک کیف پول امانی، شخص ثالث کلیدهای خصوصی شما را کنترل می کند. بیشتر کیف پول های کیف پول های مبادله ای مبتنی بر وب از نوع حضانتی هستند.

همانطور که می‌دانید انواع مختلفی از کیف پول ها  وجود دارد اما  اگر به صورت کلی بخواهیم آن‌ها را دسته بندی نماییم این کیف پول ها به دو دسته کلی به نام کیف پول حضانتی و غیر حضانتی تقسیم می‌شوند. اگر در حال حاضر ارز دیجیتالی دارید، احتمالا قبلاً از یک کیف پول ارز دیجیتال استفاده کرده‌اید. اما یک کیف پول کریپتو مانند یک کیف پول معمولی نیست که در آن کارت های اعتباری و پول نقد خود را نگه دارید. این که کیف پول‌های رمزنگاری شده دارایی‌های ارز دیجیتال کاربر را ذخیره و یا نگهداری می‌کنند کاملا اشتباه است. در واقع، آنها ابزاری هستند که از طریق آن کاربر به سادگی می تواند به وجوه خود در شبکه  بلاک چین دسترسی پیدا کند و تراکنش های رمزنگاری را انجام دهد. در ادامه با این نوع ولت ها و نحوه کارایی آن ها بیشتر آشنا خواهید شد.

کیف پول حضانتی و غیرحضانتی چیست

غیر حضانتی و حضانتی، کلیدهای شما متعلق به کیست؟

در کیف پول حضانتی و غیر حضانتی کلیدهای خصوصی متعلق به کیست؟ وقتی در مورد نگهداری کیف پول صحبت می کنیم، چیزی که در واقع نگهداری می شود وجوه موجود در حساب کاربر نیست، بلکه کلید خصوصی است که برای دسترسی به دارایی های رمزنگاری آنها لازم است. یک سرویس کیف پول امانی  مانند Coinbase یا Kraken  کلید خصوصی را نگه داشته، بنابراین مسئولیت محافظت از وجوه کاربر را بر عهده دارد. از طرف دیگر، یک کیف پول غیر امانی کنترل کامل کلید خصوصی را به کاربران می دهد و به همراه آن مسئولیت انحصاری محافظت از دارایی هایشان را نیز به عهده دارد.

همانطور که می‌دانید کلیدهای رمزنگاری هر کیف پول حاوی یک یا چند جفت کلید است. یکی عمومی، یکی خصوصی، که دنباله‌های از اعداد و حروف هستند و معمولاً 25 تا 36 کاراکتر طول دارند.

کیف پول حضانتی یا Custodial crypto  چیست؟

کیف پول‌های حضانتی تقریباً  معمولا مبتنی بر وب هستند و توسط صرافی‌های رمزنگاری متمرکز مانند  Coinbase و یا  Binance ارائه می‌شوند. بیشتر رابط‌های صرافی‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که کاربران حتی  به صورت مستقیماً با کیف پول خود تعاملی ندارند. این کاربرپسندی به این معنی است که کیف‌پول‌های حضانتی عموماً توسط کاربران تازه‌کار ترجیح داده می‌شوند، که فاکتور آسانی و راحتی یک کیف پول و عدم مدیریت کلید خصوصی، خود برای آنها یک مزیت بزرگ است.

کیف پول های حضانتی خیال کاربران را از بابت گم شدن یا فراموش شدن رمز عبور آسوده خواهند کرد. به این معنی که با گم شدن رمز عبور و یا فراموشی آن، کاربر دسترسی به وجوه خود را خواهد داشت.  اغلب اوقات ارائه دهندگان یا صرافی ها می توانند رمز عبور شما را با چند سوال امنیتی بازنشانی کنند. اگر یک دارنده کیف پول غیرحضانتی کلید خصوصی خود را گم کند، دارایی های آن ها معمولا غیرقابل بازیابی است. با یک کیف پول حضانتی، کاربر از طریق پلتفرم مورد نظر خود تراکنش را آغاز می کند و آدرس کیف پولی را که می خواهد وجوهی را به آن ارسال کند را  انتخاب می کند. متولی کلید خصوصی، در این مورد یک صرافی رمزنگاری، وظیفه دارد تراکنش‌ها را با استفاده از کلید خصوصی «امضا» کند تا از تکمیل صحیح آنها اطمینان حاصل نماید. به طور کلی کیف پول‌های امانی به راحتی به برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) و فرصت‌های مالی مانند استیکینگ متصل می‌شوند.

یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های مربوط به کیف‌پول‌های حضانتی، سرقت است. صرافی‌ها به عنوان دارندگان کلیدهای خصوصی شناخته  شده و سرویس‌های آن‌ها با توجه به آنلاین بودن آنها را به یک هدف دائمی برای هکرها تبدیل کرده است. در نتیجه سالانه میلیاردها دلار  ممکن است توسط مجرمان سایبری از دست رود. و یا  در صورت ورشکستگی صرافی و یا توقیف آن توسط دولت ممکن است ارزهای خود را از دست دهید.

در حقیقت استفاده از کیف پول حضانتی نیاز  به یک صرافی قابل اعتماد و مطمئن دارد. اطمینان از این فرآیند باید شامل پرس و جو و بررسی باشد، این که صرافی چگونه کلیدهای خصوصی شما را ایمن نگه می دارند و آیا آنها پوشش بیمه ای برای کاربران ارائه می دهند یا خیر. به‌عنوان بهترین راه‌حل، کاربران می‌توانند حساب Coinbase خود را در برنامه BitPay متصل کنند تا تمام مزایای مدیریت مخارج و رمزنگاری یک کیف پول  را مطالعه نمایید.

کیف پول حضانتی

کیف پول غیر حضانتی Non Custodial crypto  چیست؟

یک ضرب المثل قدیمی در محافل رمزنگاری وجود دارد، “نه کلیدهای شما، نه رمزارز شما”، که اساساً به این معنی است که هر کسی که یک کلید خصوصی دارد، تنها مالک واقعی و قابل تأیید وجوه در کیف پول مربوطه خود او است. برخی از کاربران کریپتو می گویند که این بدان معناست که کاربران کیف پول حضانتی در واقع «مالک» رمزنگاری خود نیستند، زیرا آنها کلید خصوصی را کنترل نمی کنند. با کیف پول های غیر امانی یک کاربر رمز ارز، کنترل کاملی بر کلید خصوصی به همراه دارایی های خود دارد. کیف پول‌های غیر حضانتی معمولاً از نظر فنی کمی پیچیده‌تر از کیف‌پول‌های نگهبانی هستند، بنابراین عموماً مورد علاقه کاربران باتجربه رمزارز هستند.

برخی از کیف پول‌های غیر حضانتی نیز مبتنی بر وب و مرورگر هستند، اما  انواع دیگری از این  ولت ها وجود دارند که در دنیا محبوبیت زیادی دارند. کیف پول های نرم افزاری که  کلیدهای خصوصی را روی هارد دیسک کامپیوتر ذخیره و رمزگذاری می کنند. اما امن‌ترین نوع  این ولت‌ها، کیف پول سخت‌افزاری است. کیف پول‌های سخت‌افزاری شبیه یک فلش مموری و USB هستند و تنها زمانی آنلاین هستند که به رایانه یا دستگاه تلفن همراه متصل شوند. امضای تراکنش‌ها با استفاده از کلید خصوصی در خود دستگاه اتفاق می‌افتد و تنها پس از آنلاین شدن مجدد توسط بلاک چین برای تایید ارسال می‌شود. این باعث می‌شود که کیف پول‌های سخت‌افزاری عملاً برای هکرها غیرقابل نفوذ باشند.

کیف پول های غیر حضانت به کاربران این آزادی را می دهند که بانکدار خودشان باشند، اما این آزادی با مسئولیت بیشتری همراه است. اگر رمز عبور حساب خود را در یک  کیف پول امانی فراموش کرده‌اید، می‌توان با چند ایمیل و شاید تایید هویت آن را بازنشانی کرد. اما از دست دادن کیف پول سخت افزاری یا کلید خصوصی شما می تواند راهی برای دسترسی به وجوه خود باقی نگذارد. البته و خوشبختانه، بسیاری از ارائه دهندگان ولت های سرد با استفاده از عبارات بازیابی و کلیدهای خصوصی  در بسیاری از موارد می‌توان بازیابی کیف پول را انجام داد. از جمله بهترین کین ولت ها می‌توان به کیف پول های لجر، ولت، اکسودوس، کیف پول سیف پال، الکتروم و کیف پول تراست  اشاره نمود.

کیف پول غیر حضانتی

مقایسه کیف پول های حضانتی و غیر حضانتی

اکنون که دانستید کیف پول حضانتی و غیر حضانتی چیست بهتر است با تفاوت های آن ها نیز آشنا شوید. در ادامه به مقایسه این ولت ها می‌پردازیم.

  • نوع معامله

یکی دیگر از عواملی که باید در مقایسه کیف پول امانی و غیر امانی در نظر گرفت، نوع تراکنش است. معامله در زنجیره غیر حضانت در زمان واقعی منعکس می شود. اما در مورد کیف پول حضانتی اینطور نیست.

  • امنیت

در مورد کیف پول‌های رمزنگاری آنلاین امانی، تمام داده‌های حساس کاربر در حافظه سرد و گرم ذخیره می‌شوند که اغلب توسط نفوذگران داده هک می‌شوند. به همین دلیل، سطح امنیتی در این ولت ها پایین است، مگر اینکه طرف اقدامات امنیتی قوی را اجرا کند .در حالی که در کیف پول ارز دیجیتال غیر امانی، کل اطلاعات نزد کاربران باقی می ماند. این امر خطر دزدیده شدن داده ها را کاهش می دهد، مگر اینکه کاربر جزئیات را با شخصی به اشتراک بگذارد یا دستگاه او به سرقت رود.

  • امکان پشتیبان گیری و بازیابی

وقتی نوبت به امکان‌های پشتیبان‌گیری و بازیابی می‌رسد کیف‌پول‌های کریپتو غیر حضانتی از کیف پول‌های امانی عقب‌تر هستند. کیف پول های نگهبان کلید خصوصی را نزد خود نگه می دارند. بنابراین،حتی اگر دسترسی به داده‌ها را از دست بدهید، می‌توانید با درخواست شخص ثالث، مجدد به آن ها دسترسی داشته باشید. اما در مورد کیف پول های غیر حضانت به این دلیل که شما تنها مرجع هستید، این امکان وجود ندارد.

  • نگهبان کلید خصوصی

مهم‌ترین عاملی که باید در مقایسه کیف پول‌ حضانتی و غیر حضانتی در نظر گرفت این است که چه کسی به  کلید خصوصی  شما دسترسی دارد. در مورد کیف پول‌های حضانتی شخص ثالث کلید خصوصی را مدیریت می‌کند. در حالی که در مورد کیف پول‌های غیر امانی تمام خدمات نگهبانی بلاک چین در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

  • دسترسی آفلاین

برای دسترسی به بودجه و  بررسی جزئیات تراکنش ها ، لازم است وارد کیف پول امانی خود شوید و از مرجع مرکزی درخواست دهید. این امر اتصال به اینترنت را ضروری می کند. اما، چنین الزامی در کیف پول های غیر حضانت وجود ندارد. این نشان می‌دهد که این نوع از کیف پول ها گزینه بهتری برای بهره‌مندی از خدمات توسعه کامل بلاک چین در زمان واقعی هستند.

  • محدوده آینده

با توجه به روند بازار ارزهای دیجیتال، کیف‌پول‌های غیر امانی به دلیل افزایش موارد نقض داده‌ها و هوشیارتر شدن کاربران در مورد حریم خصوصی و امنیت داده‌های خود، همچنان برتری بیشتری نسبت به ولت های حضانتی  دارند.  از جمله بهترین این ولت ها کیف پول های لجر است که توسط کمپانی فرانسوی ledger  طراحی شده و در آینده‌ای نزدیک از جدیدترین مدل‌های آن رونمایی خواهد شد.

مقایسه کیف پول حضانتی و غیر حضانتی

مزایا و معایب کیف پول حضانتی

در ادامه مقاله کیف پول حضانتی و غیر حضانتی به معرفی مزایا و معایب کیف پول حضانتی خواهیم پرداخت.

 مزایا Custodial crypto

  • معاملات رایگان

یکی از بزرگترین مزایای کیف پول امانی این است که برخلاف کیف پول های دیگر، هزینه تراکنش در آن رایگان است.  به عبارتی دیگر این ولت ها قابلیت تراکنش رایگان را برای مشتریان فراهم می‌کند. به عنوان مثال کیف پول Freewallet یک کیف پول حضانتی است که در سال 2019 حدود 500000 دلار در هزینه های شبکه کاربران صرفه جویی کرد.

  • امکان پشتیبان گیری بالاتر

یکی دیگر از مزایای کیف‌پول‌های نگهبانی این است که مقامات مرکزی که کیف پول شما را مدیریت می‌کنند، امکانات پشتیبان ارائه می‌دهند. این باعث می‌شود که هر تراکنش یا بازیابی نسخه قبلی آسان‌تر شود.

معایب Custodial crypto

  • کنترل امانی بر پول شما

بزرگترین عیب استفاده از خدمات رمزنگاری حضانتی این است که استقلالی در کیف پول خود ندارید.شخص ثالث، یعنی متولی، کنترل کاملی بر  ارزهای دیجیتال شما و فرآیندهای مرتبط دارد. در حقیقت صرافی ها این آزادی را دارند که در مورد وجوه، از جمله مسدود کردن مقدار ذخیره شده، اقدام کنند.

  • تهدید نقض اطلاعات

در مورد صرافی‌های ارزهای دیجیتال حضانتی، مقدار زیادی از دارایی کاربران در کیف‌های سرد و گرم ذخیره می‌شود. در حالی که ممکن است این کیف پول ها هدف آسانی برای هکرها نباشند، اما همچنان در برابر نقض های امنیتی آسیب پذیر هستند.یکی از این اتفاقات مربوط به صرافی ژاپنی Mt. Gox در سال 2014 است که در آن بیش از 70 درصد از تراکنش های بیت کوین هک شد که منجر به ضرر حدود 450 میلیون دلاری شد.

 

مزایا و معایب  کیف پول های غیر حضانتی

در راستای مقاله کیف پول حضانتی و غیر حضانتی  به بررسی مزایا و معایب این ولت ها بپردازیم.

مزایا Non Custodial crypto 

  • کنترل کاربران بر وجوه

دلیل اصلی اینکه چرا کیف پول غیر حضانتی محبوبیت بیشتری دارد این است که به کاربران امکان دسترسی فردی به ارزهای خود را می‌دهند. کاربران برای مدیریت بودجه خود یا انجام هر گونه فعالیت مرتبط نیازی به مراجعه به شخص ثالث ندارند.

  • ایمنی در تامین مالی

از آنجایی که تمام جزئیات مرتبط با کیف پول آنلاین کریپتو و سرمایه آن به شما متکی است، خطر از دست دادن دارایی در آن ها  بسیار کمتر است. این یکی از دلایل اصلی است که 66.5 درصد از دارندگان کریپتو این روزها ذخیره‌سازی در کیف پول های سرد و موبایلی را ترجیج می‌دهند و  این نوع ولت ها  را در گروه بهترین کیف پول ای دیجیتال قرار داده‌اند.

  • برداشت های فوری

بر خلاف کیف پول های امانی، این کیف پول ها برای انجام هر تراکنش نیازی به تایید شخص ثالث ندارند. این کار کل فرآیند را ساده می کند و لذت تراکنش های فوری را آسان تر می کند.

معایب Non Custodial crypto 

وقتی صحبت از معایب کیف پول های غیر حضانت به میان می آید، چیز مهمی وجود ندارد که بتوان آن را برجسته کرد. نوع کیف پول بهترین امکانات بلاک چین را ارائه می دهد. با این حال، برای لذت بردن از مزایای آن، لازم است کاربران کلید خود را به طور ایمن ذخیره کنند.

  • مسئولیت بیشتر

پاسخگو بودن برای امنیت خود به معنای مسئولیت زیاد است. حتی کوچکترین اشتباهات می تواند منجر به سرقت، حذف یا عواقب برنامه ریزی نشده شود.

  • رابط کاربری

رابط های کاربری در کیف پول حضانتی و غیر حضانتی متفاوت است. در ولت های غیر حضانتی به گونه ای ارائه شده اند که درک آن برای برخی از کاربران به خصوص تازه‌کاران کمی دشوارتر است.

  • کلیدهای از دست رفته برابر است با پول از دست رفته

در صورت گم شدن عبارت کلیدی و اولیه خود، کسی برای بازیابی کیف پول یا داده‌هایتان به شما کمک نمی‌کند. از دست دادن یک کلید خصوصی یا رمز عبور می تواند باعث شود کاربر دسترسی به کیف پول خود را از دست بدهد، بدون اینکه امکان پشتیبان گیری و بازیابی وجود داشته باشد.

مزایا و معایب کیف پول امانی و غیر امانی

 

خرید انواع کیف پول غیر حضانتی از فروشگاه آنلاین علی سیتی

ما در این مطلب به معرفی کیف پول حضانتی و غیر حضانتی  و مقایسه این نوع ولت ها پرداختیم. همچنین مزایا و معایب هر یک را به صورت کامل برای شما بیان کردیم. اما  با توجه به موارد ذکر شده و مشکلات موجود در ولت های امانی، به شما پیشنهاد می‌کنیم که از انواع کیف پول‌های سخت افزاری ارز دیجیتال استفاده نمایید. این کیف پول‌ها به دلیل امنیت بیشتر و تعابیر امنیتی نسبت به سایر ولت‌ها می‌تواند گزینه‌ای ایده‌آل و مطمئن برای شما باشد. در این وب سایت و فروشگاه آنلاین علی سیتی می‌توانید تنوع بسیاری از این کیف کیف پول‌ها را مشاهده و در صورت نیاز به صورت آنلاین خریداری نمایید. از مزایای خرید از این فروشگاه قیمت مناسب محصولات و ضمانت اصالت کالا به همراه پشتیبانی رایگان است. با علی سیتی تجربه خریدی هوشمندانه را داشته باشید.

اشتراک گذاری

مرتبط ترین مطالب در مورد "کیف پول حضانتی(امانی) و غیر حضانتی(غیر امانی) چیست؟"

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

				
					helloalicity
				
			
				
					alicitycard
				
			
کتابچه رمز ارزهای دیجیتال
آموزش ارز دیجیتال ، بلاکچین، ترید کردن و...
پیشنهادی

به نام خدای رنگین کمان

درود به مردم شریف ایران همانطور که تو این 3 ماه در کنار شما بودیم و همزمان با تعطیلی شما ما هم تعطیل بودیم.

تصمیم گرفتیم تماما سود بدست آمده خرید از سایت های خارجی مون و نیمی از سود باقی محصولات رو به کولبرانی که تو این سال ها آسیب دیدن و یا تو این 3 ماه هیچ فعالیتی نداشتن تقدیم کنیم. امیدواریم که بتونیم کمک شایانی بکنیم.

پیغام شما با موفقیت برای مدیریت علی سیتی ارسال شده است.
به زودی با شما تماس خواهیم گرفت.