نهنگ های ارز دیجیتال

علی سیتی / نهنگ های ارز دیجیتال

تالیف

elham adriyani

زمان انتشار

31 فروردین 1401

نظرات

بدون نظر

آنچه که در این مطلب می خوانید:

نهنگ های ارز دیجیتال از مهم‌ترین موضوعات کریپتوکارنسی هستند که شناخت آن‌ها برای تمامی فعالین این زمینه حائز اهمیت است. اگر شما هم در حال فعالیت در این زمینه هستید، پس احتمالا اصطلاح «نهنگ ارز دیجیتال» تا به حال به گوش شما خورده است. این اصطلاح را می‌توان برای تمامی بخش‌ها و انواع ارز دیجیتال نیز به کار برد. دانستن معنای دقیق نهنگ ارز دیجیتال درست به اندازه دانستن معنای خود ارز، صرافی، بازار و کیف پول ارز دیجیتال حائز اهمیت است. پس اگر شما هم می‌خواهید هرآنچه را که لازم است راجع‌به نهنگ‌ها بدانید، با مقاله امروز همراه باشید.

نهنگ های ارز دیجیتال

نهنگ های ارز دیجیتال چیست؟

نهنگ‌ها بزرگ‌ترین موجودات اقیانوس‌ها هستند و دنیای ارز دیجیتال نیز به همین صورت است. این اصطلاح به افراد و یا نهادهایی اشاره دارد که یا بیشترین ارزهای دیجیتال را در دست داشته یا احتکار می‌کنند. برای مثال، نهنگ بیت کوین عبارت است از یک آدرس کیف پول ارز دیجیتال که به تنهایی بیش از 1000 بیت کوین در درون خود دارد. از طرفی، افرادی که مقادیر بزرگی از ارزهای دیجیتال را هم در دست دارند «نهنگ های ارز دیجیتال» نامیده می‌شوند.

نهنگ‌های کریپتو روز به روز بیشتر در دنیای ارزهای دیجیتال رواج می‌یابند؛ مخصوصا نهنگ‌های ارز دیجیتال بیت کوین! جالب است بدانید که یک نهنگ بیت کوین توانست در سال 2017 به‌تنهایی قیمت هر توکن بیت کوین را به رکورد جدید 20,000 دلار آمریکا برساند. به‌علاوه، کاربر دیگری در اکتبر سال 2020 بیت کوین‌هایی برابر با بیش از 1.1 میلیارد دلار آمریکا را جابه‌جا کرد که تاکنون بیشترین تراکنش بیت کوین انجام شده به‌حساب می‌آمد.

با آنکه چنین وقایعی آنقدرها هم غیرمعمول نیستند، اما جالب توجه است که این رویدادهای عجیب حتی در هفته‌های اخیر بیشتر هم شده‌اند. نهنگ‌ها در حینی که نحوه معامله انواع ارز دیجیتال تریدرهای دیگر را تحت تأثیر قرار می‌دهند، برای خود درآمدزایی می‌کنند. به همین دلیل هم باید همیشه کار این نهنگ‌ها را دنبال کنید و ببینید که دقیقا دارند چه کاری انجام می‌دهند.

نهنگ ارز دیجیتال چیست

چطور یک نهنگ ارز دیجیتال از ارزهای دیجیتال به نفع خود استفاده می‌کند؟

نهنگ‌ها معمولا سفارش فروش بزرگی را که از تمام سفارشات فروش دیگر در بازار کمتر است، در دفاتر ثبت می‌کنند. در نتیجه، قیمت پایین می‌آید و زنجیره رعب و وحشتی درست می‌شود که بازار را پرنوسان‌تر از پیش می‌کند.

این شرایط فقط و فقط زمانی با ثبات می‌شود که نهنگ های ارز دیجیتال سفارشات بزرگ فروش خود را پس از آنکه وحشت کافی در بازار به وجود آمد، پس بگیرند. در نتیجه، حالا قیمت‌ها در همان نقطه‌ای قرار دارد که نهنگ‌ها می‌خواستند! بدین ترتیب آن‌ها می‌توانند کوین‌های بیشتری را با قیمت مدنظر خود احتکار کنند.

استراتژی بعدی «دیوار فروش» نامیده می‌شود. از آنجایی که ارزهای دیجیتال با در نظر داشتن ناشناس بودن افراد به وجود آمدند، پس غیرممکن است که بتوانید رد حساب‌ها را تا افراد مختلف یا سازمان‌ها پیگیری کنید. با وجود این، امکان آن وجود دارد که حداقل برخی از افرادی که مقادیر قابل توجهی از کوین‌های مختلف را در دست دارند، تشخیص دهید.

شما می‌توانید چنین کاری را با نگاه کردن به اطلاعات بلاک چین افرادی به‌دست آورید که آدرس‌های عمومی خود را در معرض دید عموم قرار داده‌اند. برخی از این افراد، نهنگ‌های مشهور بیت کوین هستند. برای مثال تصور می‌شود که مؤسس بیت کوین، «ساتوشی ناکاموتو»، حدود 1 میلیون بیت کوین داشته باشد. دوقلوهای «وینکلواس» که «آرمی هامر» در فیلم «شبکه اجتماعی» آن‌ها را به تصویر کشید، قبلا 1 درصد از تمام بیت کوین را در دست داشتند.

گفته می‌شود که نهنگ های ارز دیجیتال بیت کوینی بزرگ در صرافی‌هایی همچون هیوبی (Huobi)، بایننس (Binance) و بیت فینکس (Bitfinex) وجود دارند. با آنکه بخش اعظم این پول به صاحبان آن تعلق دارد، اما انتقال پول نقد بین صرافی‌های ارز دیجیتال هم تأثیری هرچند جزئی بر بازار می‌گذارد.

چرا نهنگ‌های ارز دیجیتال حائز اهمیت هستند؟

ارزش ارزهای دیجیتال یا کریپتوکارنسی بیشتر از همه با عرضه و تقاضا تغییر پیدا کرده و مشخص می‌شود. زمانی که بخش قابل توجهی از مقدار یک کوین خارج از گردش بماند، قیمت کوین‌هایی که هنوز در گردش هستند افزایش می‌یابد.

در نتیجه، اگر تعداد زیادی از کوین‌ها ناگهان نقد بشوند، ارزش آن‌ها شدیدا سقوط می‌کند. به همین ترتیب، نهنگ‌ها توانایی خاصی در آن دارند که بازار ارزهای دیجیتال را به نفع خود به‌طور مؤثری دستکاری کنند. برای مثال، اگر یک نهنگ ارز دیجیتال بخواهد کوین‌های بیشتری را با پول کمتری بخرد چه می‌شود؟ آن‌ها فقط باید فروش مقدار قابل‌ملاحظه‌ای از دارایی‌های خود را آغاز کنند.

همین امر فشاری نزولی بر بازار می‌گذارد و احتمالا منجر به فروش با قیمت بسیار پایین می‌شود که نقدینگی کوین را با قیمت کمتر افزایش می‌دهد. بدین ترتیب، خود نهنگ های ارز دیجیتال می‌توانند مجددا کوین‌های خود را درست مانند افراد دیگر، این بار با قیمتی کمتر خریداری کنند.

سپس آن‌ها می‌توانند این کوین‌ها را نگه دارند و عرضه را کاهش دهند. زمانی که قیمت‌ها افزایش یابد، ارزش کوین‌هایی که آن‌ها خریده‌اند هم بالا می‌رود. این یک تصویر ساده از چگونگی نفوذ و تأثیر نهنگ‌ها بر بازار بود که قدرت آن‌ها را به‌خوبی نشان می‌دهد.

اهمیت نهنگ کریپتوکارنسی

برخی از نهنگ‌های بیت کوین

ارز دیجیتال بیت کوین (BTC) ناشناس است. این یعنی نام صاحبین حساب آن از نظرها پنهان بوده اما دفترکل یا لجر آن سوابق تمام آدرس‌ها و تراکنش‌ها را در خود ثبت کرده و نگه می‌دارد. در نتیجه، می‌توان با توجه به هویت برخی از نهنگ‌های بیت کوین، حدس‌های نسبتا خوبی زد. در این بخش برخی از کاندیداهای احتمالی را برای شما قرار داده‌ایم.

  • «ساتوشی ناکاموتو»

با آنکه معمای «ساتوشی ناکاموتو» هنوز کاملا حل نشده اما این داستان اخیرا چرخش‌های غیرمنتظره‌ای داشته است. «کریگ رایت» یک تاجر استرالیایی بود که ادعا داشت این ارز دیجیتال را با کمک دوست خود «دیو کلیمن» طراحی کرده است. او یکی از مدعی‌های احتمالی «ساتوشی ناکاموتوی» نابغه محسوب می‌شود.

«کلیمن» در سال 2019 از «رایت» به‌خاطر 1.1 میلیون بیت کوین خود شکایت کرد. جزئیات این پرونده پیچیده بوده و با پنهان‌کاری‌های «رایت» و «ناکاموتو» بیشتر هم شده است. در هر صورت اگر «رایت» یک میلیون بیت کوین داشته باشد، بدون شک یکی از نهنگ های ارز دیجیتال بیت کوین برتر به‌شمار می‌رود.

  • «بری سیلبرت»

«بری سیلبرت»، مدیرعامل و مؤسس شرکت Digital Currency Group است. او در بیش از 75 کسب و کار مربوط به بیت کوین سرمایه‌گذاری کرد. کوین دسک (CoinDesk) که یکی از منابع اصلی خبرهای بیت کوین است نیز توسط همین شرکت اداره می‌شود. «سیلبرت» هم در همان مزایده از دولت آمریکا بود که «دراپر» در آن حضور داشت و گفته می‌شود که 48,000 بیت کوین به‌دست آورد.

  • «تیم دراپر»

«دراپر فیشر یوروتسون»، دانشگاه دراپر، شبکه ونچر دراپر، دراپر اسوشیتز و دراپر گولن هولم، همه و همه از طرف «تیم دراپر» تأسیس شده‌اند که یک سرمایه‌دار خطرپذیر آمریکایی است. او یکی از اولین سرمایه‌گذاران بیت کوین محسوب می‌شود که 42,000 بیت کوین را با قیمت هرکدام 6 دلار خریداری کرد و در یکی از صرافی‌ها با نام Mt Gox نگه داشت که حالا از بین رفته است. شایان ذکر است که کل دارایی‌های «دراپر» زمانی که Mt Gox هک شد، به کل از بین رفت. با توجه به دارایی‌های حال حاضر، او در حال حاضر در میان 15 درصد از سرمایه‌گذاران برتر بیت کوین قرار دارد.

نهنگ بیت کوین

جمع‌بندی

نهنگ های ارز دیجیتال بزرگ‌ترین پستانداران جهان هستند. آن‌ها همچنین قدرتمندترین سرمایه‌گذاران بازار ارزهای دیجیتال هم به‌حساب می‌آیند. داشتن نقشه‌ای برای زمانی که می‌خواهید از بازار خارج شوید یا سود کوچکی که می‌خواهید به‌دست آورید و چسبیدن به آن، نمی‌گذارد که اشتباهات تکانشی و بزرگی را در سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت خود مرتکب شوید. پس در حینی که مراقب نهنگ‌های بازار هستید، مراقب برنامه‌های سرمایه‌گذاری خود نیز باشید.

اشتراک گذاری

مرتبط ترین مطالب در مورد "نهنگ های ارز دیجیتال"

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 3 =

				
					helloalicity
				
			
				
					alicitycard
				
			
کتابچه رمز ارزهای دیجیتال
آموزش ارز دیجیتال ، بلاکچین، ترید کردن و...
پیشنهادی

به نام خدای رنگین کمان

درود به مردم شریف ایران همانطور که تو این 3 ماه در کنار شما بودیم و همزمان با تعطیلی شما ما هم تعطیل بودیم.

تصمیم گرفتیم تماما سود بدست آمده خرید از سایت های خارجی مون و نیمی از سود باقی محصولات رو به کولبرانی که تو این سال ها آسیب دیدن و یا تو این 3 ماه هیچ فعالیتی نداشتن تقدیم کنیم. امیدواریم که بتونیم کمک شایانی بکنیم.

پیغام شما با موفقیت برای مدیریت علی سیتی ارسال شده است.
به زودی با شما تماس خواهیم گرفت.