مکان های تاریخی جهان

علی سیتی / مکان های تاریخی جهان

تالیف

elham adriyani

زمان انتشار

27 آبان 1399

دسته بندی

نظرات

بدون نظر

آنچه که در این مطلب می خوانید:

 معروف ترین مکان‌های تاریخی جهان

با گذشتن صدها قرن از تاریخ بشریت، امروز برای ما مکان‌های تاریخی شگفت انگیز زیادی که ساخته دست بشر هستن باقی موندن، و بیشتر این مکان‌های تاریخی مقاومت خودشون رو در مقابل زمان نشون دادن و برای ما فرصتی برای مطالعه فرهنگ تمدن‌های باستانی که روزی در جهان حاکم بودند فراهم کرده اند. خیلی از این شگفتی‌های خارق‌العاده ساخته دست بشر، که قدمتشون به دوران ماقبل تاریخ هم برمیگرده، بخشی جدا از تاریخ رو در خودشون حفظ کردن و هنوز و بعد از هزاران سال پر از رمز و راز باقی موندن و همین باعث میشه که میلیون‌ها نفر از مردم دنیا بخوان راجع به این مکان‌ها بیشتر بدونن و یا از نزدیک از این مکان‌ها دیدن کنند. در این مقاله برخی از زیباترین مکان های تاریخی جهان را نام می بریم.

1- ماچوپیچو (Machu Picchu) در پِرو

ماچوپیچو در پرو که بیشتر با اسم “شهر گمشده اینکاها” معروفه یکی از زیباترین مکان‌های تاریخی جهان هست. این شهر باستانی با سازه‌های سنگی که بی عیب و نقص تراشیده شدن، یکی از عجایب معماری جهانه که در ارتفاعات کوهستانی منطقه کسکو قرار گرفته. گفته میشه این سازه باستانی که قدمتش به سال 1432 میلادی برمیگرده، به عنوان خلوتگاه تابستانی برای امپراتوران اینکا ساخته شده است.

این آثار باستانی مکان تاریخی در قرن شانزده زمانی که اسپانیا بر امپراتوری اینکاها پیروز شد رها شد و به دلیل موقعیتش و دسترسی سخت، توسط اسپانیایی‌ها از بین نرفت. در سال 1911 ماچوپیچو توسط یک باستان‌شناس آمریکایی کشف شد و از اون به بعد به یکی از مهمترین مکان‌های تاریخی جهان تبدیل شد. ویرانه‌های باقی مونده از ماچو پیچو شامل سه ساختار اصلی هستن: معبد سه پنجره ، معبد خورشید، و سنگ اینتیهواتانا که تمدن اینکاها از اون برای دانش نجوم و ستاره‌شناسی استفاده میکردند.

2- پِترا (Petra) در اردن

دنیای غرب در سال 1812 وقتی که یک گردشگر سوئیسی شهر پترا رو کشف کرد از وجود این شهر باخبر شد، با این وجود قدمت این شهر باستانی به سال 312 قبل از میلاد برمیگرده. این شهر در دوران باستان پایتخت امپراتوری نبطی‌ها بوده است و از برترین مکان های تاریخی جهان است. درباره‌ی عرب‌های نبطی که قبلا در این شهر زندگی کردند اطلاعات زیادی وجود ندارد، اما غارهای لانه‌زنبوریِ و مغبره‌ها و معابد تراشیده شده با دست، نشون دهنده‌ی تمدن پیشرفته‌ای است که همزمان با سقوط در قرن هفتم از بین رفته است.

به گفته‌ی مورخان، بعد از سقوط نبطی‌ها، شهر پترا بخشی از امپراتوری روم شد. اما در سال 363 میلادی قسمت عمده‌ی این شهر شگفت‌انگیز بر اثر زمین‌لرزه‌ای بزرگ از بین رفت و به همین دلیل بیشتر مسیرهای منتهی به این شهر تغییر کردن و بعد از چندصد سال این شهر به طور کامل متروکه شد، و به جز بومیان ساکن اونجا، کسی از وجود این شهر اطلاع نداشت.

3- تیکال (Tikal) در گواتمالا

یکی دیگه ازمهمترین بناهای تاریخی جهان که از تمدن مایاها باقی مونده، شهر تیکال در گواتمالاست. در این کشور آمریکای مرکزی بناها و ویرانه‌های کلاسیک مایایی زیادی قرار گرفته و در بین اونها تیکال از مهمترین مکان های تاریخی جهان هست. این بنا در یک جنگل بارانی گرمسیری واقع شده که در حال حاضر به بخشی از پارک ملی تیکال تبدیل شده است.

خیلی از باستان‌شناس‌ها معتقدن که قدمت این معبد باستانی به سال 7 قبل از میلاد برمیگرده، با این وجود مورخان معتقد هستند این بنای تاریخی بین سال‌های 200 و 850 میلادی بوجود اومده و پایتخت قدرتمندترین امپراتوری جهان بوده است. ویرانه‌های این بنا در حدود سال 1840 کشف شد و در سال 1970 به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

پارک ملی تیکال حدود 3000 سازه و بنای باستانی داره و مساحت اون بیشتر از 200 مایل مربع هست. کنده‌کاری‌های موجود در ویرانه‌های این بنا نشون میده که تیکال محل زندگی حدود ده هزار تا نود هزار نفر بوده.

4- انگکور وات (Angkor Wat) در کامبوج

ویرانه‌های معبد انگکور وات که یکی از بزرگترین بناهای مذهبی جهان محسوب میشه که یکی دیگه ازجذاب ترین مکان های تاریخی جهان هست که در کامبوج قرار گرفته. قدمت این مجموعه معبد باشکوه که در مرکز امپراتوری خمر باستان ساخته شده بود، به قرن 12 میلادی برمیگرده. آنگکور وات در زمانی که تاسیس شد به پرستش خدای هندو ویشنو اختصاص داشت، اما بعدها به عبادتگاه بودایی تبدیل شد.

این مجموعه بزرگ معبد نمونه‌ای از معماری خمر هست که توسط خاکریزی 5 کیلومتری و دیواره بیرونی به طول 3.6 کیلومتر احاطه شده است. طراحی منحصر به فرد آنگکور وات شامل یک کوه معبد مرتفع، سه گالری و پنج برج در مرکز هست که با یک الگوی هندسی خاص مرتب شده است.اهمیت تاریخی و معماری منحصر به فرد این معبد آن را تبدیل به یکی از پربازدیدترین مکان‌های تاریخی جنوب شرق آسیا کرده و تصویر اون حتی روی پرچم ملی کامبوج هم وجود دارد.

5- چیچن‌ایتزا (Chichen Itza)در مکزیک

شهر باستانی چیچن‌ایتزا با مساحت حدود 10 کیلومتر مربع یکی دیگه از معروف ترین مکان‌ های تاریخی جهان هست که از تمدن مایاها باقی مانده است. این شهر باستانی پر از معابد مقدس، اهرام بزرگ و سنوت‌ها(گودال‌های طبیعی آب) هست و در مرکز اون معبد پلکانی اِل‌کاستیو که با نام معبد کوکولکان هم شناخته میشه قرار دارد.

چیچن‌ایتزا با آیین افسانه‌ای سنوت هم معروفه، که در اون هدایا و یا انسان‌ها رو برای خدای باران قربانی می‌کردن و داخل این سنوت‌ها مینداختن. با اینکه از این آیین به عنوان افسانه یاد می شد اما در سال 1904 فردی به نام ادوارد تامسون با لایروبی یکی از این سنوت‌ها بقایایی از اجساد و هدایای با ارزش پیدا کرد که وجود این آیین رو تایید کرد.

6- استون‌هِنج (Stonehenge) در انگلستان

استون هنج یک بنای یادبود مرموز ماقبل تاریخ در نزدیکی سالزبری در انگلیس هست که همچنان برای باستان‌شناسان و مورخان رمزآلود باقی مانده است. سنگ‌های این بنا که حدود 3000 سال پیش ساخته شده از کیلومترها دورتر و از ولز به این مکان آورده شده. با توجه به اینکه هر کدوم از این سنگ‌ها حدود 4 متر ارتفاع و 2 متر عرض دارن تصور اینکه در اون زمان چطور به این مکان آورده شدن کمی سخت است.

هدف از ساخته شدن و چیدمان عجیب استون هنج همیشه یک معما بزرگ بوده، و افسانه‌های و تئوری‌های زیادی در مورد این آثار باستانی وجود داشته است. بعضی‌ها باور دارن استون‌هنج مکانی مذهبی یا مکانی برای انجام سحر و جادو بوده در حالی که بعضی‌ها معتقدن در دوران باستان از اون به عنوان رصدخانه نجومی استفاده شده. با توجه به اینکه این مکان یکی از پربازدیدترین مکان‌های تاریخی جهان و گردشگری هست، ورود به دایره اصلی و بین سنگ‌ها برای عموم ممنوع شده و بازدیدکننده‌ها فقط میتونن از بیرون و اطراف سنگ‌ها از این بنا دیدن کنند

7- اهرام مصر

با اینکه اهرام مصر یکی از معروف‌ترین مکان های تاریخی جهان هست، اما اینکه چطور ساخته شده و با چه هدفی ساخته شده همچنان به عنوان یک راز بزرگ باقی مونده. قدمت هرم جوزر که گمان میره قدیمی‌ترین هرم در مصر باشه به 2630 سال قبل از میلاد برمیگرده و در سقاره برای دفن فرعون جوزر ساخته شده است.

مجموعه اصلی اهارم که یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری جهان در نزدیکی شهر قاهره قرار داره و شامل سه هرم بزرگ، سه هرم کوچکتر و برج ابوالهول بزرگ هست. باستان‌شناسان معتقدن که این مجسمه اسرار آمیز با سر انسان و بدن شیر از بقیه بناهای این منطقه حدود 2000 سال قدیمی‌تر است.

هرم جیزه، قدیمی‌ترین هرم در این مجموعه، بین سال‌های 2589 و 2566 قبل از میلاد ساخته شده و بین اهرام و بناهای این مجموعه کمترین صدمه رو دیده است.

اشتراک گذاری

مرتبط ترین مطالب در مورد "مکان های تاریخی جهان"

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + سه =

				
					helloalicity
				
			
				
					alicitycard
				
			
کتابچه رمز ارزهای دیجیتال
آموزش ارز دیجیتال ، بلاکچین، ترید کردن و...
پیشنهادی

به نام خدای رنگین کمان

درود به مردم شریف ایران همانطور که تو این 3 ماه در کنار شما بودیم و همزمان با تعطیلی شما ما هم تعطیل بودیم.

تصمیم گرفتیم تماما سود بدست آمده خرید از سایت های خارجی مون و نیمی از سود باقی محصولات رو به کولبرانی که تو این سال ها آسیب دیدن و یا تو این 3 ماه هیچ فعالیتی نداشتن تقدیم کنیم. امیدواریم که بتونیم کمک شایانی بکنیم.

پیغام شما با موفقیت برای مدیریت علی سیتی ارسال شده است.
به زودی با شما تماس خواهیم گرفت.