صندوق گری اسکیل چیست؟

علی سیتی / صندوق گری اسکیل چیست؟

تالیف

elham adriyani

زمان انتشار

30 بهمن 1401

نظرات

بدون نظر

آنچه که در این مطلب می خوانید:

صندوق سرمایه گذاری گری اسکیل (Grayscale)  یکی از بزرگ‌ترین صندوق های سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال است که از سال 2013 فعالیت خود را آغاز نموده است.گری اسکیل فضای سرمایه گذاری در حال تغییر و به عنوان بزرگ‌ترین مدیر دارایی ارز دیجیتال شناخته شده است و به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا به اقتصاد دیجیتال در حال تحول دسترسی پیدا کنند  و آینده خود را در زمان حال بسازند.

صندوق گری اسکیل چیست؟

گری اسکیل سرمایه گذاری هایی با الهام از آینده دیجیتال ایجاد می کند، به طوری که سرمایه گذاران می توانند میراث های مالی قوی تر، متنوع تر و پایدارتر بسازند. تراست ها و صندوق ها در بورس های عمومی دارایی زیربنایی دارند که ارزش آنها را دیکته می کند. بیشتر سهام  این دارایی ها در شرکت های سهامی عام هستند. قیمت تراست یا صندوق بر اساس ارزش خالص دارایی (NAV) که تحت تأثیر تقاضای دارایی است، در نوسان است. سرمایه گذار می تواند با خرید سهام در صندوق، بخشی از دارایی را خریداری کند.

این شرکت صندوق های سرمایه گذاری ارز های دیجیتال را مدیریت نموده و مهم‌ترین صندوق تابع آن، گری اسکیل بیت کوین تراست نام دارد که با نماد اختصاری (GBTC) نمایش داده می‌شود.از آنجایی که GBTC یک تراست ارز دیجیتال است، می توانید سهام آن را از طریق حساب کارگزاری خود خریداری کنید. با انجام این کار، شما به‌طور غیرمستقیم بیت‌کوین را خریداری و از دردسر خرید بیت‌کوین از طریق صرافی ارز دیجیتال اجتناب می‌کنید. این بدان معنی است که شما برای خرید و نگهداری بیت کوین به عنوان شخص ثالث به Grayscale متکی هستید. بنابراین بیت کوین واقعی در تراست سازمانی Grayscale ذخیره می شود و شاخص خرده فروشی آن در بازار آزاد یا خارج از بورس معامله می شود. صندوق گری اسکیل شبیه یک صندوق قابل معامله در مبادلات رمزنگاری (ETF) است، زیرا وجوه سرمایه‌گذاران را برای سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین جمع‌آوری می‌کند و برای سرمایه‌گذاری در صندوق، هزینه مدیریتی از سرمایه‌گذاران دریافت می‌کند.

صندوق گری اسکیل

 Grayscale Bitcoin Trust (GBTC) چگونه کار می کند؟

Grayscale Bitcoin Trust پول، معمولاً دلار آمریکا (USD) را از سرمایه گذاران نهادی جمع آوری می کند و از آن برای خرید مستقیم BTC استفاده می کند. این بیت‌کوین‌ها در صندوق Grayscale ذخیره می‌شوند، که اساساً مؤسسه گری اسکیل (نه سرمایه‌گذاران ) آن را صاحبان واقعی BTC می‌کند. سپس می توانید سهام GBTC را خریداری کرده و به طور غیرمستقیم مالک بیت کوین شوید. از زمانی که صندوق Grayscaleدر سال 2015 به یک صندوق قابل معامله عمومی تبدیل شد، سرمایه‌گذاران مختلف با خرید سهام آن در چرخه‌های بازار صعودی، پول نقد زیادی را به GBTC سرازیر کردند. Grayscale از این سرمایه برای خرید ­­­هر چه بیشتر بیت کوین استفاده کرده است. اکنون بیش از 643572 بیت کوین انباشته شده است که تا زمان نگارش این مقاله (22 نوامبر 2022) حدود 10.12 میلیارد دلار دارایی است.

حق بیمه و تخفیف در سهام GBTC چیست؟

هنگامی که سهام GBTC را می خرید یا می فروشید، اعتماد با سرمایه گذاری شما را بلافاصله خریداری و یا نمی فروشند. اینجاست که مفاهیم حق بیمه و تخفیف وارد عمل می‌شوند.فرض کنید تراست گری اسکیل حدود 500000 بیت کوین دارد که همه توسط سهامداران خریداری شده است. سپس پنج  سرمایه گذار وارد می شوند و هر کدام 1000 BTC سهام GBTC را خریداری می کنند.

این خریدها ارزش کلی اعتماد را با افزایش تعداد بیت کوین های نگهداری شده توسط سرمایه گذاران GBTC در مقایسه با تعداد بیت کوین های متعلق به Grayscale به عنوان یک موسسه افزایش می دهد. به این دلیل که GBTC بلافاصله از سرمایه گذاری جدید برای خرید 5000 بیت کوین بیشتر استفاده نمی کند.

این بدان معنی است که تقاضای بیشتری برای سهام GBTC نسبت به عرضه BTC وجود دارد. در چنین حالتی، اعتماد یک حق بیمه به ارزش BTC اضافه می کند. هرکسی که بخواهد سهام GBTC را بخرد باید آن حق بیمه را علاوه بر ارزش سهام بپردازد.به همین ترتیب، اگر تعدادی از سرمایه گذاران سهام GBTC خود را بفروشند، سرمایه گذاران جدید تخفیف خواهند داشت. این نوسان به این معنی است که شما باید بیت کوین را با قیمتی متفاوت با قیمتی که با خرید مستقیم از صرافی ها دریافت می کنید، خریداری کنید. به همین دلیل است که قیمت سهام GBTC با ارزش واقعی BTC یکسان نیست.

در نهایت، بر خلاف خرید و فروش نقدی بیت کوین، که در هر زمان می توانید انجام دهید، فقط می توانید سهام GBTC را در ساعات باز بازار سهام بخرید یا بفروشید.

مزایا و معایب گری اسکیل

مزایا و معایب Grayscale Bitcoin Trust (GBTC)

برای کمک به تصمیم گیری در مورد سرمایه گذاری یا عدم سرمایه گذاری در صندوق سرمایه گذاری گری اسکیل بیت کوین اجازه دهید به مزایا و معایب آن نگاهی بیندازیم.

برخی از مزایای خرید سهام GBTC نسبت به مالکیت مستقیم بیت کوین عبارتند از:

  1. امنیت بیشتر در انبار سرد

صرافی ها و کیف پول های رمزنگاری در برابر هکرها و کلاهبرداری ها آسیب پذیر هستند. GTBC برای ایمن نگه داشتن بیت کوین در مقابل هکرها، از بیت کوین ها درسردخانه نگهداری هزینه مدیریتی دریافت می کند.

  1. حسابرسی منظم تراست سرمایه گذاری بیت کوین

Grayscale Bitcoin Trust گزارش های حسابرسی شده را در کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) ارسال می کند تا ثابت کند که بیت کوینی را دارد که سرمایه گذاران برای آن پرداخت کرده اند. این یک مزیت خوب نسبت به صرافی های رمزنگاری است که پتانسیل کلاهبرداری از مردم را دارند. نمونه ای از این کلاهبرداری ها رسوایی تبادل QuadrigaCX در سال 2019 است.

  1. مزایای مالیاتی

سرمایه گذاران می توانند هنگام خرید سهام GBTC از طریق حساب های دارای مزیت مالیاتی مانند 401(k) یا IRA معافیت های مالیاتی دریافت کنند. همچنین برای سرمایه‌گذاران آسان‌تر است که مالیات‌ها را برای سهام معامله‌شده عمومی از یک تراست که توسط SEC تأیید شده است، ثبت کنند.

 

برخی از معایب مالکیت سهام GBTC به شرح زیر است:

  1. برای سرمایه گذاران کوچکتر مناسب نیست

GBTC سالانه 2٪ کارمزد دریافت می کند. علاوه بر این، زمانی که تقاضا زیاد است، باید برای خرید سهام حق بیمه بپردازید. برای سرمایه گذاران کوچکتر مناسب نیست، زیرا برای خرید در Grayscale Bitcoin Trust به حداقل سرمایه گذاری 50000 دلاری نیاز دارید.

  1. شما در واقع هیچ بیت کوینی ندارید

شما هرگز نمی توانید سهام خود را برای بیت کوین واقعی بازخرید کنید زیرا تراست گری اسکیل مالک کلیدهای خصوصی بیت کوین در سهام شما است.

  1. شکاف عملکردی رو به افزایش

ارزش یک سهم GBTC به اندازه دارایی پایه آن رشد نکرده است. حتی اگر مجبور به پرداخت حق بیمه نباشید، باز هم با خرید سهام به اندازه مالکیت مستقیم بیت کوین سود زیادی کسب نخواهید کرد. از سال 2020 تا 2021، قیمت سهام GBTC تقریباً 220٪ از نظر ارزش افزایش یافت در حالی که BTC تقریباً 340٪ افزایش یافت.

  1. امتناع از اشتراک مدارک ذخایر

در 19 نوامبر 2022، Grayscale اعلام کرد که به دلیل نگرانی های امنیتی، با وجود وحشت جهانی در مورد انفجار FTX، مدرک اثبات ذخایر (PoR) خود را با مشتریان خود به اشتراک نمی گذارد. این امتناع باعث خشم عمومی در مورد آینده این شرکت شده است.

خرید GBTC در مقابل خرید بیت کوین

چه در حال خرید مستقیم بیت کوین یا در بازار آزاد از طریقصندوق سرمایه گذاری گری اسکیل باشید، نوسان اجتناب ناپذیر است. هر زمان که قانونگذاران قوانین جدیدی را در مورد تنظیم ارزهای دیجیتال منتشر می‌کنند یا درخواست ETF کریپتو را رد می‌کنند، قیمت سهام GBTC بیشتر از قیمت بازار بیت‌کوین است. همچنین، از آنجایی که شما مالک بیت کوین در سهام GBTC خود نیستید، نمی توانید از آن استفاده کنید. اگر می خواهید واقعاً از بیت کوین استفاده کنید و در هزینه های مدیریت صرفه جویی کنید، بهتر است مستقیماً بیت کوین را خریداری کنید.

GBTC همیشه تنها برای گروه کوچکی از سرمایه گذاران ثروتمند گزینه مناسبی بوده است. علاوه بر این، نه تنها برای تبدیل شدن به یک ETF بیت کوین با موانعی مواجه است، بلکه به دلیل امتناع از به اشتراک گذاشتن مدرک ذخایر خود با انتقادات جدی نیز مواجه شده است. با توجه به این خطرات در سرمایه گذاری با GBTC، ممکن است علیرغم نوسانات فعلی بازار ارزهای دیجیتال، مالکیت مستقیم بیت کوین برای سرمایه گذاران خرد ارزان تر و ایمن تر باشد.

چگونه سهام Grayscale را بخرم؟

به CoinMarketCap بروید و Grayscale Bitcoin Trust را با توکن FTX سهام جستجو کنید. روی دکمه با برچسب “Market” در نزدیکی نمودار قیمت ضربه بزنید. در این نما، لیست کاملی از مکان‌هایی را مشاهده می‌کنید که می‌توانید سهام توکن‌شده‌ی Grayscale Bitcoin Trust FTX و همچنین ارزهایی را که می‌توانید برای دریافت آن استفاده کنید، خریداری کنید.

حداقل سرمایه گذاری برای Grayscale چقدر است؟

این تراست حداقل به سرمایه گذاری 50000 دلاری نیاز دارد و برای سرمایه گذاران معتبری که مایل به اشتراک در Trust به عنوان یک مکان خصوصی هستند، هزینه سالانه 2.0 درصد را دریافت می کند.

نتیجه گیری

در این مطلب از علی سیتی در ارتباط با این که  صندوق سرمایه گذاری گری اسکیل چیست با شما صحبت کردیم . به معرفی مزایا و معایب آن پرداختیم. صندوق‌های گری اسکیل (Grayscale Investment) همانطور که بیان کردیم دارای مزایا و معایبی هستند . این مزایا برای سرمایه گداران ارزهای دیجیتال رشد بالا و ضد تورم بودن را  به همراه دارد و هم مزایا اوراق بهادار و صندوق های‌سرمایه گذاری. بنابراین امری طبیعی است که طرفداران سرمایه گذاری در این صندوق ها در دنیا روز به روز بیشتر شود. با توجه به این‌که شرکت مادر آن، دیجیتال کارنسی گروپ (DCG) از سوی مجله تایمز (TIMES) به عنوان یکی از صد شرکت تاثیرگذار در دنیا معرفی شد؛ همین امرنشان دهنده حرکت و روشی درست توسط این کمپانی است و  موفیقت ها و تاثیرگذاری آن با خرید و فروش هایش بر بازار ارزهای دیجیتال، روزبه‌روز بیشتر  خواهد شد.

اشتراک گذاری

مرتبط ترین مطالب در مورد "صندوق گری اسکیل چیست؟"

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − پنج =

				
					helloalicity
				
			
				
					alicitycard
				
			
کتابچه رمز ارزهای دیجیتال
آموزش ارز دیجیتال ، بلاکچین، ترید کردن و...
پیشنهادی

به نام خدای رنگین کمان

درود به مردم شریف ایران همانطور که تو این 3 ماه در کنار شما بودیم و همزمان با تعطیلی شما ما هم تعطیل بودیم.

تصمیم گرفتیم تماما سود بدست آمده خرید از سایت های خارجی مون و نیمی از سود باقی محصولات رو به کولبرانی که تو این سال ها آسیب دیدن و یا تو این 3 ماه هیچ فعالیتی نداشتن تقدیم کنیم. امیدواریم که بتونیم کمک شایانی بکنیم.

پیغام شما با موفقیت برای مدیریت علی سیتی ارسال شده است.
به زودی با شما تماس خواهیم گرفت.